نکات مهمی که درباره فورک باید بدانیم! | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

فورک چیست ؟ تفاوت هارد فورک و سافت فورک

در دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحاتی مانند فورک وجود دارد که آگاهی از آنها پیش ­شرط ورود و یا یک ادامه موثر در این بازار است. یکی از اصطلاحاتی که شاید تا به حال به گوشتان خورده باشد اصطلاح “فورک” است. گاهی اخباری مبنی بر ارائه یک فورک جدید، سافت فورک و یا هارد فورک به دنیای ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود، که ممکن است کنجکاوی شما را برانگیخته باشد، شاید تا به حال به دنبال کشف معنای این اصطلاح نرفته باشید، و یا دقیقا متوجه نشده باشید که فورک چیست. ما در آکادمی پارسیان بورس به‌ ­مانند همیشه به دنبال بررسی فورک و انواع آن هستیم، و به دنبال آن هستیم تا به زبان ساده آن را برایتان شرح دهیم.

فورک چیست؟

قبل از تعریف فورک یا همان Fork بایستی یک قدم به عقب برگردیم. همانطور که می‌­دانید بلاک چین یک پایگاه داده تماما غیرمتمرکز است، اطلاعاتی زیادی در بلاک چین وجود دارند که قابل تغییر نیستند، و کاربران نمی­‌توانند در آن تغییراتی ایجاد کنند. با این حال سوالی که وجود دارد این است، اگر کاربران از بلاک چین و پروتکل های آن رضایت نداشته باشند چه اتفاقی رخ می­‌دهد و چاره کار کدام است؟

بگذارید ساده‌تر بگوییم، تا به حال برایتان پیش آمده است که از مشخصات و یا ویژگی ها اپلیکیشین و یا نرم افزاری رضایت نداشته باشید و به دنبال ارتقا و بهبود آن باشید؟ همین اتفاق در دنیای ارزهای دیجیتال هم وجود دارد، و رفع نارضایتی های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال تنها یک راه حل دارد و آن هم عبارت است از:

فورک!

در اینجا است که فورک متولد می‌­شود. در حقیقت فورک روش و راه­‌حلی در پاسخ به نارضایتی کاربرانی است که از پروتکل­‌های بلاک چین ناراضی هستند.

بطور مثال اگر شما موافق برخی از قوانین و پروتکل­‌های موجود نباشید، برنامه نویسان با آپدیت و به روزرسانی بلاک چین می‌توانند به ارائه راه­‌حل جدید و حل مشکل بپردازند، بلاک چین جدید ایجاد شده فورک نام دارد، فورک از طریق کپی کد منبع پروژه و با انجام تغییرات بر روی آن اجرایی می­‌شود، به عبارتی دیگر آپدیت و به ­‌روز‌ ­رسانی و ارتقای یک برنامه همان فورک معروف است.

در حقیقت فورک از پروژه­ه‌ای قبلی خود انشعاب می­‌گیرد، و می‌­تواند با نسخه­‌های قبلی خود سازگار و یا ناسازگار باشد.

نسخه ارتقا یافته و یا همان فورک بایستی مشکلات و مسائل برنامه­‌های قبلی را به خوبی شناسایی و رفع کند تا رضایت کاربران را برانگیزد.

نکات مهمی که درباره فورک باید بدانیم! | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
هارد فورک و سافت فورک

انواع فورک کدام است؟

فورک به 2 دسته کلی قابل تقسیم است که عبارتند از:

1. Soft Fork

در حالت سافت فورک آپدیت و به روزرسانی نرم افزار متناسب و سازگار با نسخه های قبلی خود است که اصطلاحا به آن backwards compatible گفته می­‌شود. در soft fork بیشتر کاربران بایستی نرم افزار را آپدیت کنند، با این حال اگر سایر افراد هم حاضر به پذیریش آپدیت و به‌­روزرسانی نباشند، ناخواسته رفته رفته این به‌روزرسانی صورت خواهد پذیرفت، زیرا با عدم به‌­روز رسانی امکان استفاده از قابلیت­‌های جدید وجود نخواهد داشت.

2. Hard Fork

در حالت هارد فورک سازگاری و تناسب با نسخه­‌های قبلی وجود ندارد، و نکته مهمی که در این جا وجود دارد این است که همه بایستی اقدام به، به­‌روزرسانی نرم‌افزار نمایند. آپدیت­‌هایی که با نسخه‌های قبلی خود ناسازگار باشد اصطلاحاً backward incompatible نام دارد.

معروف‌ترین فورک‌ها کدامند؟

هارد فورک­‌های اتریوم شامل‌: Frontie Thawing و Dao Fork

و هارد فورک­‌های بیت کوین شامل‌: Bitcoin XT و Bitcoin cash

و سافت فورک‌­های P2SH و BIP66 جز معروف­‌ترین فورک­‌ها هستند.

چه تفاوتی بین هارد فورک و سافت فورک وجود دارد؟

اگر بخواهیم به تفاوت و بررسی بین soft fork و hard fork بپردازیم باید گفت:

1. هارد فورک 2 زنجیره بلوک ایجاد می­‌کند.

2. سافت فورک تنها 1 زنجیره ایجاد می­‌کند.

3. هارد فورک بلاک چین قدیمی و جدید را هم‌زمان با هم دارد.

4. در سافت فورک تغییرات مورد انتظار کاربران وجود دارد.

5. حریم خصوصی در هارد فورک بیشتر از سافت فورک است.

6. هارد فورک قابل اعتمادتر از سافت فورک است.

چه عواملی باعث ایجاد فورک می‌­شوند؟

1. حل اختلافات فنی:

به دلیل اختلافات و مشکلات و مسائلی که در حوزه مقیاس‌­پذیری بیت کوین وجود داشت، نیاز به ایجاد فورک ضروری بود.

2. برگشت دارایی از دست رفته :

در سال 2016 قراداد هوشمند اتریوم بنام DAO هک شد و همین امر باعث شد، تا فورک اتریوم ارائه شود، و به وسیله فورک اتریوم دارایی­‌ها مجدد قابل برگشت شوند.

نتیجه گیری:

در این مقاله درباره چیستی فورک آموختیم و یاد گرفتیم که fork چیست، و با انواع فورک آشنا شدیم. نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال می‌­تواند تحت تاثیر فورک باشد، این نوسانات دو حالت مثبت و منفی دارند و می­‌توانند بر اساس شرایط تاثیر بگذارد.

در حالت کلی ارائه Soft Fork آسان­تر از ارائه Hard Fork است، چون تنها به رضایت و موافقت حداکثری نیاز دارد، و لازم نیست مورد قبول همه باشد، از طرفی حریم خصوصی در هارد فورک بیشتر رعایت می­‌شود و از این حیث بیشتر مورد قبول کاربران است.

دنیای کریپتوکارنسی‌­ها برای ارتقا و رشد خود بطور اجتناب ناپذیری به هاردفورک­‌ها و سافت فورک­‌ها نیازمند است.

برای آشنایی بهتر و عمیق تر با مفهوم فورک و نحوه استفاده از آن در دنیای کریپتوکارنسی­‌ها می­‌توانید از تجارب ارزنده کارشناسان ما در آکادمی پارسیان بورس بهره ببرید.

با ما در تماس باشید.

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه‌ی ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در شیراز استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »
5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی