آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

توقف نمادها در بورس

امروز در این مقاله از پارسیان بورس قصد داریم در مورد توقف نمادها در بورس صحبت کنیم. توقف نماد معاملاتی یکی از مشکلاتی است که فعالان بازار سرمایه با آن مواجه می باشند. نمادها در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس، همیشه در حالت مجاز نیستند و ممکن است به دلایل مختلفی، وضعیت آنها تغییر یابد و قابل معامله نباشند. زمانی که رویداد ویژه‌ای باعث تاثیر معنادار بر ارزش سهام یک شرکت باشد، با هدف رعایت انصاف، برای مدتی معاملات نماد سهم متوقف می‌شود تا اطلاعات لازم به تمام ذی‌نفعان برسد و پس از آن معاملات از سر گرفته خواهد شد. در این صورت به اصطلاح نماد شرکت بسته می‌شود و سهامداران نمی‌توانند به داد و ستد سهام این شرکت بپردازند. پس از خروج از وضعیت خاص و بازگشایی نماد شرکت داد و ستد سهام شرکت از سر گرفته می‌شود.

حالت کلی نمادها در بازار بورس و فرابورس:

مجاز: در این وضعیت معاملات در سهم بصورت عادی انجام می‌شود.

مجاز-محفوظ: هنگامی که نماد مدتی است بسته شده ولی در حال بازگشایی است، قبل از بازگشایی نماد در حالت مجاز محفوظ قرار می‌گیرد. در این حالت ارسال سفارش در نماد قابل انجام است ولی هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. به محض مجاز شدن نماد، سفارشاتی که در نماد موردنظر ثبت شده قابل معامله خواهد شد.

مجاز-متوقف: در این وضعیت، نماد غیرقابل معامله است. نماد شرکت‌ها زمانی در این وضعیت قرار می‌گیرند که یکی از دلایل بسته شدن نماد (که در ادامه ذکر می‌کنیم) را دارا باشند.

ممنوع: در این وضعیت سهم قابل معامله نیست (نماد طی همان روز معاملاتی بازگشایی خواهد شد).

ممنوع-متوقفدر این وضعیت سهم قابل معامله نیست و هیچ معامله و دستوری در روز جاری بر روی سهم صورت نمی‌پذیرد (بازگشایی نماد معاملاتی در همان روز انجام نخواهد شد).

توقف نمادها در بورس

علت توقف نمادهای معاملاتی در بورس

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که نماد معاملاتی به دلایلی متوقف می‌شوند و امکان معامله در آن وجود ندارد در زیر برخی از این دلایل مهم و اساسی به تفکیک مشخص شده است:

  • یک روز کاری قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام بر اساس اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی صاحبان سهام
  • یک روز کاری قبل از برگزاری جلسه هیئت مدیره ناشر جهت تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط سازمان
  • در صورت خرید و یا فروش دارایی ثابت و یا سهام به نحوی که قیمت تمام شده آن بیشتر از ۲۰ درصد ارزش مجموع دارایی ها بر اساس آخرین اطلاعات افشا شده ناشر باشد.
  • در صورتی که معاملات اوراق بهادار مظنون به استفاده از اطلاعات نهانی و یا دستکاری قیمت باشد بورس می‌تواند راسا یا به موجب اعلام سازمان نماد معاملاتی را متوقف کند. بازگشایی نماد پس از بررسی های لازم و حداکثر تا پایان روز معاملاتی بعد خواهد بود.
  • توقف به دلیل نوسان 20 درصدی قیمت: در صورتی که قیمت پایانی یک سهم طی 5 روز کاری متوالی بیش از 20 درصد نوسان (مثبت یا منفی) داشته باشد. سهم به مدت 60 دقیقه متوقف می شود.
  • توقف به دلیل نوسان 50 درصدی قیمت: در صورتی که قیمت پایانی یک سهم طی 15 روز کاری متوالی بیش از 50 درصد نوسان (مثبت یا منفی) داشته باشد. معاملات سهم متوقف می شود. پس از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نماد شرکت حداکثر 2 روز کاری بعد از توقف با محدودیت دامنه‌ی نوسان قیمت بازگشایی می شود.

بورس باید دلیل توقف نماد معاملاتی را حداکثر تا پایان روز کاری اعلام کند. همچنین بورس مکلف است حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بازگشایی نماد معاملاتی، مراتب را اطلاع رسانی کند.

حتما بازدید کنید: آکادمی پارسیان بورس

توقف نمادها در بورس

نحوه اطلاع‌رسانی توقف نماد

زمانی که توقف نماد با اطلاع قبلی باشد، ناظر بازار در همان روز در سایت tsetmc.com پیغامی مبنی بر توقف نماد در پایان روز معاملاتی منتشر می‌کند. توقف نماد توسط ناظر بازار و با انتشار پیغامی مانند این پیغام اطلاع‌رسانی می‌شود

نکته: نمادهای متوقف و دلیل توقف آنها را می‌توانیشد در این صفحه از سایت SEO.IR مشاهده کنید

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در ورکشاپ‌های رایگان  آشنایی با بورس‌، اولین گام‌های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید‌، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت نام دوره جامع حضوری به صفحه آموزش بورس در مشهد مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری پارسیان بورس شرکت نمایید.
    .
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
  • همچنین درصورتی که قصد یادگیری تابلو خوانی را دارید، در دوره آموزش تابلو خوانی شرکت کنید.
3.3/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی