نحوه دریافت کد بورسی از سجام
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

نحوه دریافت کد بورسی به صورت رایگان و غیرحضوری

در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازار بورس به یکی از روش‌های محبوب کسب درآمد تبدیل شده است و افراد زیادی به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند. بازار بورس دارای تاریخچه طولانی می‌باشد و اولین معاملات بورسی ایران در تاریخ ۱۳۴۶ در تهران صورت گرفت. در حال حاضر افراد زیادی مشغول به فعالیت در بازار بورس می‌باشند که تعداد فعالان این بازار نشان‌دهنده موفقیت بورس می‌باشد. در حال حاضر چهار بورس فعال کشور تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کند، در بورس اوراق بهادار سهام شرکت‌ها و سایر اوراق با ارزش خرید و فروش می‌شود. با نشان دادن آمار و ارقام شاید شماهم قصد داشته باشید که در بازار بورس فعالیت خود را آغاز کنید، لازم است بدانید برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس و شروع فعالیت در ابتدا شما باید به دریافت کد بورسی اقدام کنید. کد بورسی لازمه فعالیت شما در بازار بورس می‌باشد که برای دریافت کد بورسی باید از طریق سامانه سجام و انتخاب یک کارگزاری اقدامات لازم را انجام دهید. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما نحوه دریافت کد بورسی در کارگزاری آگاه را برای شما توضیح می‌دهیم تا از این پس با طریقه دریافت کد بورسی آشنایی کامل داشته باشید.

برای درک بهتر نحوه ورود به بازار بورس ابتدا بهتر است بدانید که برای انجام هرگونه معامله‌ (خرید یا فروش) در بازار بورس و فرابورس باید کد بورسی داشته باشیم. در واقع برای ورود به بازار بورس، سرمایه‌گذاران نیاز به یک کد شناسایی دارند. چیزی شبیه به شماره حساب بانکی که منحصر به فرد است. هر کس برای اینکه بتواند پولی را وارد حسابش کند، باید از آن استفاده کند. برای ورود به بازارهای سرمایه هم نیاز به یک کد شناسایی منحصر به فرد است. ما در این مقاله به شما نحوه دریافت کد بورسی را آموزش می‌دهیم.

نحوه دریافت کد بورسی از سجام

کد بورسی چیست؟

به کد شناسایی برای ورود به بورس، کد بورسی، کد معاملاتی یا کد سهامداری گفته می‌شود. که با استفاده از آن می‌توانید هم در بورس سرمایه‌گذاری کنید. و هم فعالیت‌های دیگری در بازارهای مالی داشته باشید. مثل صدور واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صدور کد سبدگردانی، تغییر کارگزار و صندوق، دریافت سود سهام و … .

پس اولین گام برای ورود به بورس، دریافت کد بورسی است. به عنوان یک نمونه کد بورسی، فردی که نام خانوادگی او جعفری است. کد بورسی یا کد سهامداری او می تواند به شکل زیر باشد: جعف ۱۲۳۴۵.

نحوه دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی شما باید یکسری مراحل را به ترتیب پشت سر بگذارید تا بتوانید کد بورسی خود را دریافت کنید. افراد حقیقی و حقوقی برای فعالیت در بازارهای سرمایه‌گذاری باید دارای کد بورسی باشند. شما برای اینکه به دریافت کد بورسی خود اقدام کنید ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید و همچنین یک کارگزاری به عنوان انجام امور سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید. کارگزاری به عنوان پل ارتباطی شما محسوب می‌شود و به همین دلیل دقت داشته باشید که کارگزاری انتخابی شما از اعتبار زیادی برخوردار باشد.

قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با مراحل دریافت کد بورسی صحبت کنیم بهتر است این موضوع را بدانید که بازار بورس ایران، یکی از بازارهای مالی است که می‌توانید از نوسانات قیمتی که در آن وجود دارد، سود کسب کنید. لازمه این کار داشتن اطلاعات، دانش و تجربه کافی معامله‌گری است. نکته‌ای که باید بدانید این است که نمی‌توان بدون آموزش درست، معامله در بورس را آغاز کرد. اگر کمی در اینترنت جست و جو نمایید متوجه خواهید شد که دوره‌های آموزشی مختلفی در حوزه بورس ایران وجود دارند که شما باید بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بهترین دوره آموزش بورس باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشد. برای مثال باید مطمئن باشید این دوره به قدری تکمیل است که پس از گذراندن آن نیازی به آموزش نداشته و به راحتی ترید خود را آغاز کنید. دوره آموزش بورس آکادمی پارسیان بورس دقیقاً همین ویژگی را داشته و بهتر است در ادامه به پشتیبانی دائمی نیز اشاره نماییم.

برای ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی مراحل زیر را طی کنید؛

مراحل ورود به بورس و نحوه دریافت کد بورسی

  1. ثبت نام در سامانه سجام
  2. احراز هویت حضوری و یا غیرحضوری
  3. دریافت کد بورسی و معاملات

ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

توجه داشته باشید که برای دریافت کد بورسی شما باید در سامانه سجام نیز ثبت نام کنید، ابتدا برای فعالیت در بورس باید به سایت سجام با نشانی sejam.ir مراجعه کنید و صفحه اصلی این سایت را باز کنید.

بعد از ورود به صفحه اصلی گزینه ثبت نام در سامانه سجام را انتخاب کنید.

در قسمت بعدی یک صفحه برای شما نمایان می‌شود که تمامی موارد را باید به دقت مطالعه کنید و سپس در قسمت پایین صفحه گزینه متوجه شدم را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده اقدامات مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام مشخص شده است و تنها لازم است تمامی موارد را مطالعه کنید و سپس گزینه ثبت نام در سجام را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده جدید شماره تلفن خود را وارد کنید و کد امنیتی که در صفحه وجود دارد وارد کنید. سپس گزینه دریافت کد تایید را انتخاب کنید.

بعد از این مرحله یک کد تایید پنج رقمی به شماره تلفن فرد ارسال می‌شود. بعد از اینکه کد را دریافت کردید آن را وارد کنید و کد ملی و کد امنیتی را نیز وارد کنید و گزینه تایید را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی شما باید تمامی اطلاعات هویتی خود را به دقت وارد کنید.

در صفحه بعد فرد باید سمت خود را به عنوان اصل یا نماینده مشخص کند و بعد از انتخاب گزینه مورد نظر فرآیند را ادامه دهد. اگر خود شخص ثبت نام خود را انجام دهد اصل بوده و اگر فرد دیگری برای او انجام می‌دهد نمایندگی می‌باشد.

در مرحله بعدی محل سکونت و اطلاعاتی از این قبیل را باید در قسمت‌های خواسته شده وارد کنید و سپس به مرحله بعد بروید.

در این مرحله ابتدا یک پیام از جانب سایت برای متقاضی نمایان می‌شود که در صورتی که کد سهامداری ندارید می توانید بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید. فرد باید ابتدا بر روی عبارت متوجه شدم کلیک کرده و در صورتی که کد سهام‌داری دارد آن را وارد کند و در غیر این صورت بدون درج هیچ عبارتی گزینه تایید را انتخاب کند.

سوال‌هایی که در این قسمت نمایش داده می‌شود در صورت تمایل باید به آن‌ها پاسخ داد و به مرحله بعد رفت.

در صفحه بعدی اطلاعات حساب بانکی باید به دقت وارد شود و توجه داشته باشید که اطلاعات حسابی که متعلق به متقاضی ثبت نام می‌باشد قابل استفاده است.

در زمانی که گزینه ذخیره برای شما فعال می‌شود اطلاعات حساب بانکی به شما نمایش داده می‌شود، از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید و سپس بر روی گزینه تایید کلیک کنید.

در صورتی که تمامی اطلاعات وارد شده صحیح می‌باشد باید گزینه تایید می‌کنم را انتخاب کنید و در قسمت پایانی شما باید تعهدنامه را مطالعه کنید و سپس گزینه می‌پذیرم را انتخاب کنید و بعد از آن مراحل ثبت نام شما با موفقیت انجام می‌شود و بعد از ۲۴ ساعت کد پیگیری ثبت نام برای شما ارسال می‌شود که برای احراز هویت باید به یک دفتر پیشخوان مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه:

ثبت نام و احراز هویت در کارگزاری

حال که با کد بورسی و ساختار آن آشنا شدیم نوبت آن است که با هم روش ثبت نام در بورس را که برای فعال کردن کد بورسی انجام دهیم. و ثبت نام کد بورسی را انجام دهیم. ما برای دریافت کد بورسی به دو روش می توانیم اقدام کنیم:

  1. مراجعه‌ی حضوری به یکی از پیشخوان های خدمات دولتی و یا دفاتر کارگزاری ها و ارائه درخواست دریافت کد بورسی در این مراکز
  2. انجام مراحل ثبت نام به صورت آنلاین در صفحه ی کارگزاری مربوطه

در روش اول: شما به همراه مدارک مورد نیاز به پیشخوان های خدمات دولتی مراجعه می‌کنید و مراحل ثبت نام و احراز هویت خودتان را در آنجا انجام می‌دهید. لازم به ذکر است که این دفاتر هزینه ثبت نام در بورس را از شما دریافت خواهند کرد. و همچنین ممکن است وقت شما در صف های انتظار این مراکز تلف شود. بنابراین ما روش اول را به شما توصیه نمی‌کنیم.

اما در روش دوم شما بدون معطل شدن مراحل ثبت نام در بورس را به راحتی در خانه یا پشت میز کارتان انجام خواهید. در ادامه‌ی مطلب به طور کامل مراحل ثبت نام آنلاین را به شما آموزش خواهیم داد. تا هم زمان انتظار شما برای ثبت نام و هم هزینه ثبت نام در بورس شما کاهش یابد.

کد بورسی برای هرکس متفاوت می‌باشد و با توجه به شماره ملی آن شخص تعیین می‌شود. ما در این مقاله برای دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری آگاه اقدام می‌کنیم زیرا این کارگزاری یکی از کارگزاری‌های معروف و مورد تایید سرمایه‌گذاران در حوزه سرمایه‌گذاری می‌باشد.

برای دریافت کد بورسی از طریق کارگزاری آگاه ابتدا لازم است تا به سایت آگاه اکسپرس با نشانی ex.agah.com مراجعه کنید. بعد از وارد شدن به سایت این کارگزاری قسمت ثبت نام و دریافت کد بورسی رایگان را انتخاب کنید،

در صفحه باز شده جدید در صورتی که قبلا در کارگزاری آگاه عضو شده‌اید گزینه ادامه را انتخاب کنید اما اگر تا به الان عضو این کارگزاری نشده‌اید گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده جدید کد ملی خود را در کادر مشخص شده وارد کنید.

پس از وارد کردن کد ملی وارد صفحه ثبت نام کاربران آگاه می‌شوید، و برای ثبت نام لازم است تمام مراحل خواسته شده را طی کنید و اطلاعات فردی خود را به درستی وارد کنید.

بعد از وارد کردن اطلاعات فردی گزینه بعدی را انتخاب کنید سپس از سوی سامانه یک پیامک حاوی کد فعالسازی برای شما ارسال می‌شود که باید در کادر مربوط به آن وارد کنید.

در صفحه بعدی اطلاعات هویتی از شما خواسته شده است که باید به درستی تمام آن‌ها را وارد کنید.

پس از وارد کردن اطلاعات هویتی در مرحله بعدی باید اطلاعات شغلی خود را وارد کنید.

در مرحله بعدی از شما خواسته شده تا اطلاعات بانکی و تحصیلی خود را به دقت وارد کنید.

در نهایت تمامی اطلاعات وارد شده برای شما به نمایش گذاشته می‌شود، در صورتی که اطلاعات صحیح بود بر روی گزینه ادامه کلیک کنید و سپس فرآیند ثبت نام شما انجام می‌شود. بعد از تکمیل شدن فرآیند ثبت نام شما باید احراز هویت خود را نیز در کارگزاری انجام دهید. در مرحله پایانی بعد از ثبت نام نحوه احراز هویت برای شما توضیح داده شده است. احراز هویت در این کارگزاری به صورت حضوری و غیرحضوری صورت می‌گیرد که در روش غیرحضوری ماموران این کارگزاری جهت احراز هویت در محل سکونت شما حاضر می‌شوند و همچنین شما می‌توانید به دفاتر پیشخوان برای مراجعه حضوری نیز اقدام کنید. برای احراز هویت در کارگزاری آگاه شما باید مدارک اصلی خود اعم از شناسنامه و کارت ملی را همراه خود داشته باشید.

نحوه دریافت کد بورسی از سجام

مدارک لازم جهت ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی

شما هر کدام از روش های بالا را که برای دریافت کد بورسی تان انتخاب کنید به مدارکی جهت ارائه احتیاج دارید، این مدارک عبارت هستند از:

  1. ارائه اصل کارت ملی و همراه داشتن تصویر از پشت و روی آن
  2. ارائه اصل شناسنامه و همراه داشتن تصویر از تمام صفحات آن
  3. ارائه مدرکی که کد پستی محل سکونت شما را مشخص کند؛ مثل قبض برق منزلتان
  4. ارائه شماره حساب و شماره شبای بانکی

نکته مهم: دقت داشته باشید که شماره حسابی که ارائه می دهید مهم است و در ادامه اگر قصد برداشت وجه از حساب کارگزاری‌تان را داشته باشید. وجه مورد نظر فقط به شماره حساب ارائه شده واریز خواهد شد.

دریافت کد بورسی و معاملات

حال که شما به عنوان یک سرمایه‌گذار ثبت شده‌اید، می‌توانید به کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کنید و با دریافت نام کاربری سامانه آنلاین و رمز عبور آن که متعلق به شخص شماست، وارد بازار بورس شوید. خرید و فروش خود را آغاز کنید. کارگزاری‌ها به عنوان واسطه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران از طریق درگاهی که کارگزاری در اختیارشان می‌گذارد، به دنیای بورس و خرید و فروش سهام وارد می‌شوند.

به تازگی قانون جدیدی برای صدور کد معاملاتی وضع شده و بر اساس آن مشتریان جدید بازار سرمایه، نیاز به داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم ندارند. در عوض باید بازار بورس را بشناسند و مهارت سرمایه‌گذاری در آن را داشته باشند. که این موضوع با مدرک تحصیلی مشخص نمی‌شود. چرا که ممکن است کسی مدرک نداشته باشد ولی سرمایه‌گذاری در بورس را بلد باشد. و در مقابل کسی که مدرک تحصیلی بالاتری دارد ولی این بازار را نمی‌شناسد.

برای دریافت کد بورسی رایگان می‌توانید از صفحه دریافت کد بورسی رایگان استفاده کنید.

نحوه استعلام کد بورسی

جهت پیگیری و استعلام کد بورسی از طریق سایت estelam.ime.co.ir اقدام نمایید.

دریافت کد پیگیری سجام

پس از تکمیل و ذخیره اطلاعات در سامانه سجام sejam.ir ظرف 24 ساعت آینده یک کد پیگیری ده رقمی به شماره تلفن همراه ثبت شده در هنگام ثبت نام ارسال می شود.

آیا کد بورسی همان کد آنلاین است؟

کد بورسی با کد آنلاین کارگزاری متفاوت می‌باشد و کد بورسی یک کد منحصر به فرد می‌باشد که برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود. اما کد آنلاین کارگزاری مربوط به سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری می‌باشد.

حداقل سن برای دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی و فعالیت در بازار بورس حداقل سنی مشخص نشده است، اما افراد زیر ۱۸ سال اگر قصد دارند در بازار بورس فعالیت داشته باشند برای دریافت کد بورسی باید به همراه قیم خود به کارگزاری و دفتر پیشخوان مراجعه کنند و برای فعالیت آن‌ها رضایت قیم ضروری می‌باشد.

دریافت کد ۱۰ رقمی سجام و کد بورسی چقدر زمان می‌برد؟

فرآیند ثبت نام در سامانه سجام به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد و بعد از اتمام ثبت نام کد ده رقمی حداکثر تحت مدت ۴۸ ساعت برای شما ارسال می‌شود.

در صورت فراموشی کد بورسی و کد پیگیری سجام چه کنیم؟

برای انجام اینکار شما باید به سامانه سجام رفته و سپس روی عبارت بازیابی کد پیگیری کلیک کنید و بعد از طی کردن مراحل شما می‌توانید کد پیگیری خود را بازیابی کنید.

سوالات متداول

  • کد بورسی من چیست؟

    به شناسه منحصر به فرد هر معامله‌گر در بازار سرمایه کد بورسی گفته می‌شود. این کد مانند کد ملی، برای هر فعال بازار سرمایه منحصر به فرد است. اولین گام ورود به بورس، دریافت این کد بوده و همانطور که در بالا ذکر شد بدون اخذ کد بورسی مجاز به انجام معامله در بازار سرمایه نخواهید بود. کد بورسی هر فرد در بازار سرمایه عین هویت بورسی او بوده و در واقع شبیه به کد ملی یکتا و مختص به یک فرد است.

  • سامانه سجام چیست؟

    سجام مخفف عبارت سامانه جامع اطلاعات مشتریان است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایجاد گردیده است. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با راه‌اندازی این سامانه به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات و سهولت در ارائه خدمات به فعالین بازار سرمایه، گام مهمی برداشت.

  • انجام احراز هویت غیر حضوری سجام از چه طریق امکان پذیر است؟

    احراز هویت غیر حضوری سامانه سجام از طریق نرم‌افزار‌های سیگنال، آپ، بله، 724 امکان‌پذیر است. برای این منظور لازم است ابتدا یکی از نرم‌افزارهای ذکر شده را در تلفن همراه خود نصب نمایید. سپس در قسمت ثبت نام سجام و احراز هویت نرم‌افزار، اقدام به دریافت کد بورسی نمایید.

  • افراد زیر ۱۸ سال چگونه می‌توانند در بورس فعالیت کنند؟

    برای افراد متقاضی دریافت کد بورسی زیر ۱۸ سال، می‌بایستی نماینده قانونی (ولی) ایشان با مراجعه به دفاتر پیشخوان مورد تایید کارگزاری تمامی فرم‌های مربوطه را تکمیل نماید؛ در این صورت مجاز به استفاده از معاملات برخط خواهند بود.
    همچنین لازم به ذکر است، همراه داشتن اصل شناسنامه فرد زیر ۱۸ سال و همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده‌ی قانونی (ولی) الزامی است.

5/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی