بهترین اندیکاتور فارکس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بهترین اندیکاتور فارکس چیست؟ معرفی 8 اندیکاتور برتر فارکس

اندیکاتور یکی از واژه هایی است که ما روزانه در بازار بورس و فارکس بسیار با آن برخورد می‌کنیم؛ پس لازم است تمامی جوانب و اصطلاحات در حوزه اندیکاتور را بیاموزیم تا بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم. ما می‌توانیم از اندیکاتور به عنوان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ابزارهایی که برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود نام ببریم. در واقع اندیکاتور شاخص‌ها و یا نمودارهای کمکی هستند که ما در تحلیل تکنیکال می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و امروز قصد داریم تا بهترین اندیکاتور فارکس را به شما معرفی کنیم، پس مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

ما در دوره آموزش فارکس در مشهد، در قالب یک کلاس حضوری فارکس در شهر مشهد، صفر تا صد معامله‌گری در بازار فارکس و اندیکاتور فارکس را به شما آموزش تا ضمن یادگیری جامع مطالب، از شرکت در هر دوره دیگری بی‌نیاز شده و پس از پایان دوره وارد بازار شوید و به کسب درآمد بپردازید. همچنین در دوره آموزش صفر تا صد پرایس اکشن، صفر تا صد پرایس اکشن به شیوه البروکس و سم سایدن را آموزش خواهید دید.

اندیکاتور فارکس چیست؟

اندیکاتور در معنای لغوی به معنای یک شاخص یا مبنا برای اندازه گیری می‌باشد. در واقع شما از اندیکاتور برای مقایسه داده‌ها و متغیرها در بازار فارکس استفاده می‌کنید. اندیکاتورها شامل فایل‌هایی هستند که در یک محیط متا ادیتور (Meta Editor) پلتفرم متاتریدر چهار یا پنج نوشته شده و معامله‌گران در بازار فارکس از آن‌ها استفاده می‌کنند. شما باید این فایل‌ها را در یک مسیر Indicator متاتریدر ذخیره و سپس نصب کنید تا در زمان  نیاز، با اعلام اندیکاتور فارکس مورد نظر، از آن در معاملات خود استفاده نمایید.

ما می‌توانیم اندیکاتور های فارکس و بورس را به ۶ دسته تقسیم کنیم:

  • اندیکاتور میانگین متحرک
  • اندیکاتور مکدی (MACD)
  • اندیکاتور فیبوناچی
  • اندیکاتور باند بولینگر
  • اندیکاتور RSI
  • اندیکاتور CCI

اندیکاتور فارکس چیست

اندیکاتور میانگین حرکت

این اندیکاتور، اندیکاتور بسیار مهمی است که برای روند و ضدروند بسیار کاربردی است.

این اندیکاتور فارکس به دو دسته ساده و نمایی تقسیم می‌شود:

  • در میانگین متحرک ساده که ما آن را SMA می‌گوییم، قیمت پایانی دارای وزن یکسان می‌باشد.
  • آهنگ این متحرکه نمایی که EMA نامیده می‌شود برخلاف SMA عوامل دیگری بر وزن دهی روی قیمت پایانی موثر است.

اندیکاتور مکدی

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین اندیکاتورها است این اندیکاتور مخفف عبارت “واگرایی و همگرایی میانگین متحرک” است. اندیکاتور فارکس مکدی از دو خط و یک هیستوگرام تشکیل شده و به طور کلی به منظور تایید یک روند در نمودار قیمت به کار می‌رود.

اندیکاتور باند بولینگر

ساخته شده از اندیکاتور میانگین متحرک ساده است که می‌توانیم با این اندیکاتور نوسانات بازار را تشخیص دهیم.

اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI در میان تازه کاران بسیار محبوب است، با وجود سادگی T سیگنال‌های خوبی می‌تواند ارائه دهد و مخفف عبارت شاخص قدرت نسبی است. قادر است که تغییرات را با عددی بین صفر تا صد نمایش دهد. همچنین شما می‌توانید این اندیکاتور را برای مشخص نمودن شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش به کار ببرید.

اندیکاتور rsi

اندیکاتور CCI

این اندیکاتور فارکس در دهه‌ی 80 برای بازار کالا ایجاد و توسعه یافت بعدها در بازارهایی از جمله بورس و خارج از آن نیز استفاده شد. شما با این اندیکاتور می‌توانید قیمت فعلی یک سهم در مقایسه با میانگین قیمت آن در یک دوره زمانی را مقایسه کنید.

اصول انتخاب اندیکاتور فارکس

ما نمی‌توانیم برای شما یک اصول و قوانین خاص را برای انتخاب اندیکاتور فارکس بیان کنیم. این شرایط شاید دشوار و به عبارت دیگر شاید نشدنی باشد زیرا اندیکاتورهای زیادی وجود دارد و هر کدام، بسته به شرایط و نیاز معامله گر ایجاد شده‌اند؛ به عبارت دیگر، ما نمی‌توانیم یکی از این اندیکاتورها را به عنوان بهترین اندیکاتور فارکس انتخاب کنیم. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که اگر شما اندیکاتور فارکس را پیدا کرده اید که با استراتژی و روش شما همخوانی داشت، آن را می‌توانیم به عنوان بهترین اندیکاتور فارکس برای شما معرفی کنیم چرا که معامله‌گری با توجه به سبک و روش معاملاتی شما انتظارات و نیازهای متفاوتی دارد.

بهترین اندیکاتور باینری آپشن

شاید این انتخاب و معرفی از اندیکاتور راحت‌تر باشد زیرا، که دارای روند معاملاتی متفاوتی است از همین جهت ما راحت تر می‌توانیم اندیکاتور فارکس مناسب باینری آپشن برای شما معرفی و انتخاب کنیم .

اگر شما حساب باینری آپشن برپایه متاتریدر داشته باشید، می‌توانید از این اندیکاتورها بدون هیچ مشکلی استفاده کنید؛ اما اگر حساب بر مبنای غیر متاتریدر داشته باشید مانند باینری آپشن بروکر آلپاری، می‌توانید از این اندیکاتور برای پیدا کردن نقطه ورود استفاده کنید.

اندیکاتور فارکس

بهترین اندیکاتور برای تشخیص روند فارکس

تشخیص روند یکی از مهمترین کارهایی است که یک معامله گر باید برای شروع کردن ترید باید آن را به خوبی انجام دهد. بدون آگاهی از روند اصلی گاهاً می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری را به فرد وارد کند. برای تشخیص روند ابزارهای مختلفی وجود دارد. تحلیل تکنیکال و تحلیل  بنیادی از این روش ها می‌باشد یکی از ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال از آنها استفاده می‌کنیم اندیکاتورها هستند.

اندیکاتور میانگین متحرک

اندیکاتور فارکس میانگین متحرک یا مووینگ اوریج (Moving Average) یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورها روند در بازارهای مالی می‌باشد. این اندیکاتور پایه و اساس ساخت بسیاری دیگر از اندیکاتورها مانند بولینگر و مکدی است. این اندیکاتور با روش میانگین گیری انتخاب شده که از دو نوع اندیکاتور SMA و اندیکاتور EMA ساخته شده است و تنها تفاوت این دو در حساسیت آنها نسبت به تغییرات قیمت است. اگر یک قیمت در بالای میانگین قرار بگیرد، روند صعودی و در اگر در زیر نمودار میانگین متحرک قرار بگیرد، روند نزولی اندیکاتور فارکس است.

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری

یک معامله‌گر حرفه ای باید قادر باشد که با استفاده از اندیکاتور ها به نوسان گیری در بازار بپردازد در ادامه تعدادی از معروف ترین اندیکاتور های تکنیکال را برای نوسان گیری به شما معرفی می‌کنیم البته لازم به ذکر است که این اندیکاتور ها صرفاً برای نوسان گیری های کوتاه مدت مورد نظر هستند.

اندیکاتور حجم تعادلی یا OBV

از این اندیکاتور فارکس برای اندازه گیری جریان مثبت و منفی حجم در یک دوره زمانی استفاده می‌کنیم.

 ما حجم تعادلی را بدین شکل اندازه گیری می‌کنیم:

  • اگر قیمت نسبت به قیمت دیروز افزایش داشت باید حجم امروز به حجم دیروز اضافه شود.
  • اگر قیمت امروز نسبت به قیمت دیروز با کاهش مواجه شده بود باید حجم امروز از حجم دیروز کم شود.

کاملاً مشخص است که در یک روند صعودی OBV افزایش می‌یابد و در روند نزولی شاهد کاهش مقدار OBV هستیم. زمانی که ما با افزایش حجم تعادلی روبرو می‌شویم به معنای ورود خریداران و افزایش قدرت آنهاست.

اندیکاتور OBV یکی از بهترین اندیکاتور های روند است. اگر OBV و قیمت افزایش یابد نشان دهنده ادامه روند صعودی است و برعکس. ما می‌توانیم از حجم تعادلی برای تشخیص واگرایی نیز استفاده کنیم. همچنین شما قادر خواهید بود که با استفاده از واگرایی معکوس شدن روند را تشخیص دهید. افزایش قیمت و کاهش OBV این است که روند صعودی ما توسط خریداران قوی پشتیبانی نمی‌شود و احتمال اینکه بازگشت قوی داشته باشیم کم است.

اندیکاتور مخصوص فارکس

اندیکاتور خط “تراکم/ توزیع” یا خط “A/D”

خط تراکم/توزیع (Accumulation/Distribution Line) یکی از بهترین اندیکاتورها در زمینه نوسان گیری می‌باشد. ما می‌توانیم آنها را در روند تشخیص ورود و خروج پول در فارکس استفاده کنیم. این اندیکاتور شباهت بسیار زیادی به اندیکاتور OBV دارد.

این اندیکاتور قادر است که علاوه بر قیمت بسته شدن در یک دوره معاملاتی بلکه قیمت باز شدن و کل محدوده قیمتی چرا در معاملات لحاظ می‌کند. محاسبات این اندیکاتور به مراتب پیچیده تر از اندیکاتور OBV است اما این دلیل بر این نمی‌شود که بگوییم این اندیکاتور دقیق تر است گاهی اوقات حجم تعادلی بهتر از تراکم/توزیع عمل می‌کند. تفسیر این اندیکاتور کاملاً شبیه OBV است.

بهترین اندیکاتور سیگنال‌دهی فارکس

اگر ما بخواهیم اندیکاتور های سیگنال خرید و فروش فارکس را به شما معرفی کنیم معمولاً اندیکاتور هایی را می‌توانیم نام ببریم که اکثر سرمایه گذاران و معامله گران در سرمایه گذاری های خود برای خرید و فروش از آنها استفاده می‌کنند. در زیر لیستی کامل از بهترین و معروفترین اندیکاتور فارکس در حوزه سیگنال‌دهی را برای شما عنوان می‌کنیم.

  • (MA) Moving Average
  • Exponential Moving Average (EMA)
  • Stochastic oscillator
  • Moving average convergence divergence (MACD)
  • Bollinger bands
  • Relative strength index (RSI)
  • Fibonacci retracement
  • Ichimoku cloud
  • Standard deviation
  • Average directional index (ADX)

در زیر به توضیح مختصر در ارتباط با معروف ترین آن ها با شما همراه هستیم.

Relative Strength Index (RSI)

اندیکاتور RSI که مخفف Relative Strength Index است با روابطی پیچیده و از طریق ریاضی محاسبه می‌گردد. این اندیکاتور را برای ۱۴ روز استفاده می‌کنیم. یک ویژگی مشترک این اندیکاتور با اندیکاتور مکدی این است که در زمره اسیلاتور ها طبقه بندی می‌شود. این امر به این معناست که همواره بین دو سطح صفر و صد در حال نوسان می‌باشد.

بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری فارکس

کاربردهای RSI

همانطور که در بالا اشاره کردیم این اندیکاتور فارکس بین ۲۰ تا ۳۰ ساعت در حال نوسان می‌باشد که آن‌ها را به ترتیب به عنوان سطوح اشباع فروش و اشباع خرید آن را می‌شناسیم.

زمانی که این مقدار کمتر از عدد ۳۰ شود به این معنی است که ما می‌توانیم در بازار فارکس شاهد فروش افراطی باشیم. این شرایط می‌تواند سبب کاهش فشار فرود و صعود قیمت شود. برعکس زمانی که ما شاهد عبور RSI از سطح 70 به سمت بالا به این معنی است که خریدهای افراطی در بازار در حال رخ دادن است و این مسئله می‌تواند سبب کاهش قیمت شود.

قیمت بهترین اندیکاتور فارکس

در واقع ما نمی‌توانیم جواب مشخصی به این سوال بدهیم. زیرا اندیکاتورهای بسیار زیادی در بازار فارکس وجود دارد که هر یک از این اندیکاتور ها از نظر افراد مختلف با هم متفاوت بوده بلکه باید ما در نظر بگیریم که کدام اندیکاتور فارکس با استراتژی و روش شما هماهنگی بیشتری دارد و از آن استفاده کنیم همچنین قیمت این اندیکاتورها در بخش های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

بهترین اندیکاتور برای کوتاه مدت

در واقع ما می‌توانیم از اندیکاتور میانگین متحرک یا مووینگ اورج به عنوان اندیکاتور مناسب برای بازه های زمانی کوتاه مدت و همچنین برای افرادی که استراتژی های کوتاه مدتی در بازار فارکس دارند نام ببریم.

اندیکاتور مخصوص فارکس

پرکاربردترین اندیکاتورهای فارکس

در واقع اندیکاتورهای فارکس در چهار دسته کلی قرار می‌گیرد:

  • اندیکاتور های پیش بینی حرکت
  • اندیکاتور های تعقیب روند بازار
  • اندیکاتور های پیش بینی یا نمایشگر تغییر روند
  • اندیکاتور های ثبت اطلاعاتی نمودار

در ادامه برخی از اندیکاتور هایی که در فارکس پرکاربرد هستند را با هم بررسی می کنیم.

استوکاستیک Stochastic

این اندیکاتور فارکس را در دسته‌ی برگشتی، محدوده‌ای  قرار می‌دهیم. این اندیکاتور قادر است که مارا از سرعت حرکت و نوسان قیمت مطلع کند. هر چه که این اندیکاتور گسترده تر باشد، نشان دهنده این است که قدرت قیمت بیشتر است. اما برعکس این قضیه هر چقدر که این اندیکاتور محدودتر باشد، شاهد کاهش حرکت هستیم.

اندیکاتور RSI

یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد قدرت روند است. بالا مفصل در ارتباط با این اندیکاتور صحبت کرده‌ایم.

اندیکاتور ADX

با استفاده از این اندیکاتور ما قادر خواهیم بود که میزان قدرت و ضعف سیگنال را به طور کامل متوجه شویم. با این اندیکاتور لازم به ذکر است که باید بدانیم میزانی کمتر از ۲۵ را ما به عنوان روند ضعیف و بین ۲۵ تا ۵۰ را به عنوان روند متعادل و مقدار بیش از ۵۰ را به عنوان روند قوی می‌شناسیم.

بهترین اندیکاتور فارکس چیست

اندیکاتور MACD

این اندیکاتور مربوط به تغییر روند و مقدار حرکت مربوط می‌باشد. زمانی که به سمت بالا باشد دارای روند صعودی و زمانی که به سمت پایین باشد روند نزولی را به ما نشان می‌دهد. خطوط در این اندیکاتور یکدیگر را قطع کنند سیگنال مربوط به خرید و فروش هستیم. این اندیکاتور جزو یکی از بهترین اندیکاتور های فارکس طبقه بندی می‌شود.

میانگین متحرک Moving Average

این اندیکاتور فارکس ابزاری چندمنظوره است. برای مثال در جایی که قیمت وجود دارد، شما می‌توانید سیگنال  مسیر معامله را مشاهده کنید. شیب میانگین متحرک عموماً نشان دهنده قدرت روند است. و همچنین جهت این اندیکاتور قادر خواهد بود که ما را از سیگنال روند و یا شرایط محدود آگاه کند.

اندیکاتور باند بولینگر

اندیکاتور جزء اندیکاتورهای نوسانی است که ما عمدتاً از این برای سنجش نوسانات بازار استفاده می‌کنیم عرض این اندیکاتور نوساناتی که در بازار وجود دارد را به ما نشان می‌دهد. در صورتی که در بازار قیمت بالا برود در باند بیرونی قرار می‌گیرد و این نشان دهنده روند قوی بازار است و قادر خواهد بود که سیگنال برگشتی را صادر کند.

اندیکاتور ATR

این اندیکاتور ATR معروف عموماً برای تغییر پذیری و محدوده قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور اندازه کندل های گذشته را می‌تواند تحت نظر بگیرد. می‌توانیم از این اندیکاتور برای مشخص کردن مکان سود و ضرر خود استفاده کنیم.

چرا نیاز به ترکیب چند اندیکاتور داریم؟

اگر ما بخواهیم که معامله ای سودمند داشته باشیم و بهترین نتیجه را از معامله خود بگیریم لازم است که بتوانیم از چند اندیکاتور با یکدیگر استفاده کرده و جواب هر یک از آنها را بررسی کنیم.

البته باید این را در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از اندیکاتور ها هم می‌تواند روی چارت برای شما مضر باشد. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که نهایتاً از سه الی چهار اندیکاتور روی یک معامله استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم معروف ترین اندیکاتور فارکس را به شما معرفی کنیم؛ حال شما باتوجه به استراتژی مدنظرتان باید بهترین استراتژی فارکس را برای خود انتخاب کنید. همچنین برای یادگیری تحلیل تکنیکال می‌توانید در دوره آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس شرکت کنید تا تحلیل تکنیکال را به صورت عملی آموزش ببینید، این دوره تنها مخصوص ارز دیجیتال نیست و برای فارکس هم کاربرد دارد، زیرا تحلیل تکنیکال زبان مشترک تمام بازارهاست، بعد از یادگیری تحلیل تکنیکال کلاسیک در این دوره، می‌توانید با در دوره های آموزش فارکس، تحلیل تکنیکال پیشرفته‌تر را نیز آموزش ببینید!

5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی