سهام شناور

سهامداران یک شرکت خواه از جنس حقیقی و خواه از جنس حقوقی را میتوان به 2 دسته سهامداران عمده و سهامداران خُرد، تقسیم کرد. برای این مهم سهامداران بالای 1% را سهامدار عمده و سهامداران زیر 1% را سهامدار خُرد می‌نامند.

شاید بپرسید که منظور از 1% چیست؟!؟

تصور کنید در تابلوی معاملات یک سهم، سهام کل آن شرکت 100 میلیون برگ سهم درج شده است. شما می‌بایست میزان 1% از این دارایی را حساب کنید که در این مثال 1% از 100 میلیون برگ سهم می‌شود 1 میلیون برگ سهم.

پس اگر شخص حقیقی یا حقوقی بیش از 1 میلیون برگ سهم از این شرکت را داشته باشد بعنوان سهامدار عمده و اگر کمتر از 1 میلیون برگ سهم را داشته باشد بعنوان سهامدار خُرد تلقی میشود.

به همین راحتی شما در این لحظه توانستید تفاوت اولیه و معمول بین سهامداران عمده و خُرد را تشخیص دهید که این تفاوت در میزان دارایی این افراد نسبت به کل دارایی شرکت است.

به سهام زیر 1% سهام شناور می‌گویند یعنی میزان سهامی که در دست سهامداران خُرد و کوچک است و قابلیت خرید و فروش آن به مراتب بیشتر است.

معمولا برای سهام شناور درصدی را بعوان بیس نرمال و معقول انتخاب میکنند که آن بین 15% الی 25% میباشد.

اگر درصد سهام شناور بیش از 25% باشد ، شاهد نوسانات و فراز و نشیب های زیادی در سهم خواهیم بود و اگر درصد سهام شناور کمتر از 15% باشد شاهد خشک یا رنج بودن سهم و بعضا خسته کننده بودن سهم خواهیم بود.

شایان ذکر است که معمولا وقتی سهام شناور شرکتی خیلی بیشتر باشد ، افراد نوسان گیر در آن سهم چالش هایی را بوجود می آورند که میتواند باعث ضرر و ریان سهامداران خُرد شود و از طرفی چنانچه سهام شناور شرکتی خیلی کم باشد ، کنترل آن سهم در دست سهامداران عمده و بازیگران سهم می افتد و شاید تا مدت ها شما با آن سهم باشید اما کسب سودآوری نداشته باشید و در نهایت از آن سهم خسته شوید.

پس بسیار مهم است که بدانیم آیا سهم مورد نظر ما دارای شناوری معقولی است یا نه؟؟؟

آکادمی پارسیان بورس

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی