وایت پیپر (White Paper) چیست و چگونه به آن دسترسی داشته باشیم؟

آیا شما هم به تازگی وارد دنیای کریپتوکارنسی ها یا همان ارزهای دیجیتال شده اید؟ آیا مفهوم هایی مثل وایت پیپر (White Paper) به گوش شما هم خورده اند اما اطلاعی از معنی آنها و کاربردی که در این دنیا دارند، ندارید؟ هیچ نگران نباشید برای یک تازه کار چنین چیزی کاملاً طبیعی است. ما در آکادمی پارسیان بورس به شما کمک می‌کنیم با کلیه ی اصطلاح های رایج دنیای رمز ارزها آشنا شده و در مورد استفاده و نحوه‌ی کاربرد آنها اطلاعات کسب کنید. مطلبی که در این نوشتار قرار است به آن بپردازیم وایت پیپر (White Paper) است. در ادامه با ما همراه باشید.

وایت پیپر (White Paper) چیست؟

شاید برگردان این عبارت به فارسی کمی خنده دار و یا حتی احمقانه به نظر برسد ولی به هر حال وایت پیپر (White Paper) را در فارسی با نام مقاله‌ی سفید هم می‌شناسند. به طور کلی این مفهوم به درون مایه‌ی یک نوشته اشاره ‌می‌کند که در آن اطلاعاتی موجود است که می‌تواند برای کسب و کارها بسیار مفید و کاربردی واقع شود. هدفی که نگارنده‌ی این مقاله‌های سفید از نگارش آن در نظر دارد این است که یکی از موارد زیر را به انجام برساند:

  1. فهمیدن و کسب اطلاعات در زمینه‌ی یک مشکل به خصوص
  2. گرفتن تصمیم های درست در زمینه‌ی یک مشکل
  3. در اختیار گذاشتن برخی اطلاعات به صورت ساده و قابل فهم که به کمک آن می‌توان برای خرید یک محصول و یا دریافت یک خدمات ویژه که از نظر قیمتی گران و از نظر فهمی کمی پیچیده هستند اقدام نمود.

مقاله‌های سفید یا همان وایت پیپرها را می‌توان مفهومی میان مقاله و کاتالوگ‌های تبلیغاتی به حساب آورد. این نوشته‌ها که به نوعی سند و مدرک هم محسوب می‌شوند در بردارنده‌ی اطلاعاتی هستند که برای خواننده بسیار مفید و کاربردی بوده و علاوه بر این به فرد کمک می‌کند تا مناسب ترین راه موجود را برای خریداری کردن یک محصول یا دریافت خدمات مورد نیاز انتخاب کند. اگر بخواهیم در مورد بحث تجاری آن صحبت کنیم وایت پیپرها نوعی مارکتینگ پرزنتیشن هستند که به کمک آنها ارائه کننده‌های کالا و یا خدمات سعی می‌کنند مشتری ها، مخاطبان و حتی شرکای تجاری خود را برای خرید محصول تشویق کنند. همچنین به کمک آن می توان محصول و یا خدمات خود را تبلیغ هم نمود.

وایت پیپر (White Paper) چیست؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
کاربرد وایت پیپر (White Paper)

بیشترین کاربرد وایت پیپرها (White Paper) در کدام حوزه هستند؟

درست است که همه‌ی حوزه‌های کاری و زمینه‌های کسب و کار می‌توانند از وایت پیپرها بهره برده از آنها به سود خود استفاده کنند اما همانند هر موضوع دیگری برخی از کسب و کارها و حوزه‌ها هستند که بیشتر در این زمینه فعال بوده و از آن بهره می‌برند. برای وایت پیپر (White Paper) اعم مقاله‌های موجود در زمینه‌ی تکنولوژی بوده و فیلدی که از همه بیشتر از این ابزار بهره می‌برد چیزی نیست به جز حوزه‌ی فناوری و تکنولوژی.

این امر به این علت است که عمده‌ی استفاده و بهره گیری از این مقاله‌های سفید را شرکت‌ها و موسسه‌هایی می‌برند که در زمینه‌ی طراحی و توسعه‌ی نرم افزارها و یا سخت افزارها مشغول به کار هستند. اما باز هم می‌گوییم سایر حوزه های کسب و کاری هم در این زمینه فعالیت داشته و کلیه‌ی جنبه ها و حوزه های تجارت و بیزینس از این مقالات سفید بهره برده و آنها را ساپورت می کنند.

مهمترین مشخصه هایی که برای یک وایت پیپر (White Paper) وجود دارد چیست؟

در قسمت قبلی راجع به وایت پیپر صحبت کردیم. حال می خواهیم ببینیم مشخصه های یک وایت پیپر (White Paper) دارای اعتبار به چه صورت است. به طور کلی یک وایت پیپر اصولی و معتبر می‌بایست ویژگی های زیر را در اختیار داشته باشد:

  1. اندازه ی وایت پیپر مورد نظر: حداقل تعداد صفحات برای یک وایت پیپر (White Paper) چیزی در حدود 6 صفحه است. علاوه بر این مقاله‌ی مورد نظر می‌بایست حتماً از تصویر، چارت و منبع دارای اعتبار برخوردار باشد. در صورتی که موضوع مقاله دارای ریزه کاری های زیادی است می توان آن را تا 50 صفحه هم گسترش داد.
  2. نحوه ی نگارش و ساختار متن: ساختار وایت پیپرها موارد مقابل را در بر میگیرند: عنوان، فهرست مطالب، چکیده، مقدمه، بدنه مقاله که می تواند معرفی محصول، رفع مشکل، آموزش حل مشکل و سابر مواردی از این دست باشد و در نهایت هم نتیجه گیری
  3. میزان تراکم: عموماً این نوشتارها از ایبوک ها دارای تراکم بیشتری بوده و خیلی هم ساده و قابل فهم نیستند.
  4. قالب مورد استفاده: وایت پیپرها به صورت پی دی اف منتشر شده و به شکل عمودی هستند.
وایت پیپر (White Paper) چیست؟ | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
ویژگی های وایت پیپر (White Paper)

وایت پیپر (White Paper) ها در دنیای رمزارزها

همانند سایر کسب و کارها و بازارهای موجود در زمینه ی تجاری و مالی ارزهای دیجیتال هم از وایت پیپر (White Paper) ها بهره‌ی فراوانی می‌برند. شاید بتوان گفت به صورت تقریبی عموم پروژه‌های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال که در مرحله‌ی عملیاتی شدن قرار گرفته اند برای خود یک وایت پیپر در اختیار دارند. از بیت کوین گرفته تا آی سی او ها (ICO) عموم کریپتوکارنسی ها دارای وایت پیپر برای معرفی خود هستند.

ارز دیجیتال چیست؟

چه مواردی در وایت پیپرهای (White Paper) کریپتوکارنسی ها عنوان می شود؟

عمده‌ی مواردی که در وایت پیپر (White Paper) های موجود برای ارزهای دیجیتال می توان در اختیار داشت به شرح زیر هستند:

  1. هدف از ارائه‌ی این پروژه و عملی کردن آن
  2. ارائه‌ی یک تقویم که به صورت کاملاً مشخص زمانبندی شده و نشان می‌دهد هر کار قرار است طی چه مدتی صورت پذیرد.
  3. تاریخ دقیق زمانی که برای پروژه ی مورد نظر اقدام به جذب سرمایه شده است.
  4. افراد تشکیل دهنده ی تیم توسعه دهنده و سابقه ها و تجربیات آنها در این زمینه
  5. پلن موجود برای این پروژه
  6. چگونگی به عمل رساندن طرح پروژه‌ی مورد نظر

حتی گاهاً در مواقعی که احساس نیاز شود اعضای تیم توسعه دهنده وایت پیپرهای موجود برای پروژه‌ی مورد نظر را در دو نسخه به نگارش در می‌آورند که یکی چکیده‌ی مطالب و دیگری تشریح شده‌ی مطلب است.

وایت پیپرها (White Paper) در دنیای کریپتوکارنسی چه چیزی را بیان می کنند؟

در دنیای موجود برای ارزهای دیجیتال وایت پیپر (White Paper) ها را می‌توان به عنوان یک مدرک مستند به شمار آورد که در آن یک مشکل به شکل یک طرح جامع و کلی ذکر شده و قرار است به وسیله‌ی ارائه‌ی این پروژه‌ی مورد نظر مشکلی که در مورد آن بحث شده حل شود. این وایت پیپر عموماً می‌تواند درباره‌ی محصول نهایی که از این پروژه حاصل می‌شود به صورت مفصل شرح داده و به جزئیات آن بپردازند. این جزئیات مواردی نظیر نحوه‌ی پیکربندی و معماری آن، نحوه‌ی تعامل و برقراری ارتباط با مخاطب‌های پروژه‌ی مورد نظر و سایر مواردی از این دست را در برمی‌گیرند. وایت پیپر (White Paper) ها را معمولاً به صورت عمومی منتشر کرده و هر کس بخواهد می‌تواند از آنها استفاده کند و در مورد پروژه‌ی مورد نظر هر اطلاعاتی که لازم داشته باشد را کسب کند.

برای نمونه وایت پیپر (White Paper) ی که برای بیت کوین وجود دارد در سال 2008 به وسیله‌ی ساتوشی ناکاموتو که خود به وجود آورنده‌ی این ارز دیجیتال بود به رشته‌ی تحریر در آمده و به صورت عمومی در دسترس همه‌ی افراد قرار گرفت و حتی در حال حاضر هم این وایت پیپر موجود بوده و شما می‌توانید به مطالعه‌ی آن بپردازید.

آشنایی با دو وایت پیپر (White Paper) کریپتو کارنسی معروف

همان گونه که گفتیم برای تقریباً همه‌ی ارزهای دیجیتالی که به عموم معرفی شده‌اند وایت پیپر وجود دارد تا افرادی که به آنها علاقمند هستند خیلی راحت بتوانند با مطالعه‌ی این مقاله‌ها در مورد پروژه‌ی مورد نظر اطلاعات به دست آورند. از جمله وایت پیپرهای معروفی که در دنیای کریپتو کارنسی ها قرار دارند می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  1. وایت پیپر (White Paper) موجود برای بیت کوین: ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین این گونه پروژه‌ی خود را به دنیا معرفی می‌کند که : من روی یک سامانه‌ی الکترونیکی تازه‌ای مشغول به کار هستم که به صورت نقدی بوده و برای اعتبارسنجی آن لازم نیست از شخص سومی استفاده کرد.
  2. وایت پیپر (White Paper) موجود برای اتریوم: در سال 2015 ویتالیک بوترین خالق اتریوم نسخه‌ی ابتدایی این رمزارز را در حالی منتشر نمود که هنوز پروژه‌ی اصلی شروع نشده بود.
وایت پیپر (White Paper) چیست؟ | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
وایت پیپر (White Paper) ارزهای دیجیتال

دسترسی به وایت پیپرها (White Paper)

در سال‌های گذشته مجریان پروژه های ارائه دهنده‌ی عرضه اولیه ها در زمینه‌ی رمزارزها کلیه‌ی وایت پیپر (White Paper) های خود را در فروم بیت کوین قرار داده و به این وسیله خود را معرفی می کردند. اما در حال حاضر که شناخت از این کریپتوکارنسی ها بیشتر شده آنها عموماً این وایت پیپر ها را در سایت‌های اختصاصی خودشان قرار می‌دهند. در کنار این سایت‌هایی مثل GitHub و یا انجمن‌های گفتگو هم هستند که مکان مناسبی برای انتشار وایت پیپرها هستند. نکته‌ی مهم در انتخاب این سایت‌ها دسترسی مستقیم به وایت پیپر شماست.

نتیجه گیری

در حالت کلی وایت پیپر (White Paper) را می توان یک نوشتار یا راهنما به شمار آورد که در مورد محصولی خاص یا خدماتی معین و یا مشکلی مشخص اطلاعاتی ارائه می‌دهد. در دنیای رمز ارزها این وایت پیپر برای معرفی پروژه‌ی مورد نظر و علت به وجود آمدن آن و مشکلی که قرار است آن را حل کند مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر قصد دارید که وارد این حوزه بشوید و فعالیت خود را شروع کنید باید در ابتدا با صورت کامل به آموزش‌های گفته شده بپردازید و در واقع مهارت کافی را به دست بیاورید تا بتوانید فعالیت کنید. آموزش ارز دیجیتال در مشهد از طریق مجموعه پارسیان بورس می‌تواند به شما کمک کند تا بتواند به راحتی به درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازید.

وایت پیپر (White Paper) چیست؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از خدمات آموزش ارز دیجیتال در مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در اصفهان استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد
امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی