نقشه بازار بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

نقشه بازار بورس اوراق بهادار چیست؟

نقشه بازار بورس اوراق بهادار چیست؟ افرادی که در بازار بورس حرفه ‌ای هستند، به‌خوبی می‌دانند چگونه این بازار را رصد کرده تا بازدهی بیشتر و زیان کمتر را تجربه کنند. احتمالا درباره روش ‌های تحلیل بازار بورس نظیر استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی شنیده‌اید؛‌ به‌جز این دو ابزار که اغلب توسط حرفه ‌ای ‌های بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌ گیرد، توجه به نکاتی که امکان رصد بازار را برای سرمایه ‌گذار فراهم می‌ کند، می‌تواند احتمال موفقیت شما در سرمایه‌‌گذاری را افزایش می‌دهد.

مشاهده نمای کلی بازار بورس به شما کمک می‌کند در چند ثانیه بتوانید وضعیت کلی بازار را متوجه شوید. البته با مشاهده رشد یا افت شاخص بورس نیز گاهی اوقات می‌توان به این هدف رسید ولی با توجه به اینکه در بسیاری از اوقات، شاخص بورس به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار باشد، مشاهده نقشه بازار بورس می‌تواند به ما کمک کند تا مثبت یا منفی بودن بازار را بهتر متوجه شویم. نقشه بورس با فراهم کردن دقیق و سریع اطلاعات در لحظه بازار، امکان تحلیل، مقایسه و تصمیم گیری را در سطوح سهم، صنعت و بازار فراهم می کند.

نقشه بازار بورس اوراق بهادار چیست؟

نقشه بازار بورس

نمای بازار بورس تهران به شما کمک می کند تا سهامی که معمولا از میدان دید شما خارج هستند را به راحتی پیدا کنید. امکان دسترسی به این نقشه در حال حاضر در سامانه بسیاری از کارگزاری ها و سایت های ارائه دهنده اطلاعات بورس فراهم شده است و برای دسترسی به آن ها کافیست تا کلیدواژه “نقشه بازار بورس” را در گوگل سرچ کنید. در زیر نمونه ای از این نقشه آورده شده است:

در سامانه ها یا سایت های مختلف انواع مختلفی از فیلتر کردن اطلاعات این نقشه قرار داده شده است. برای مثال براساس حجم یا ارزش معاملات، طبقه بندی صنایع، بازه زمانی،بازار و…. . در تصویر بالا، روی نماد بانک صادرات نشانگر موس را قرار دادیم، همانطور که دیده می شود، نام کامل نماد، نام گروه، قیمت، ارزش، حجم معامله و ارزش بازار را نشان می دهد. لذا برای دریافت اطلاعات هر نماد کافیست تا نشانگر موس را روی آن قرار دهید تا اطلاعات بیشتری از نماد را دریافت کنید.

همچنین رنگ نشان داده شده روی نقشه نشان از تغییرات یا نوسانات قیمتی سهم دارد که واضح است رنگ قرمز تیره بیشترین تغییر منفی را نشان داده و هرچه به سبز میل می کند در نهایت به بیشترین تغییر مثبت در در دسترس با توجه به “دامنه نوسان” می رسد. برای مثال اگر دامنه نوسان را بین +۳ تا -۳ در نظر بگیریم، میتوان دامنه رنگ های نشان داده شده در نقشه های بازار را به شکل زیر تعریف کرد:

کاربرد نقشه بورس چیست؟

از کلیدی ترین موارد کاربردی نقشه بازار بورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تصمیم‌گیری درباره رشد یا سقوط یک صنعت و سهام

  • برای تحلیل و نظاره بر بازار

  • امکان مشاهده سهم های موثر بر بازار و شاخص آن در یک نگاه

  • شناخت سهم‌های که حرکات بیشتری در بازار  داشته است.

  • شناسایی سهامی که بیشترین حجم معاملات را در روز های کاری دارند

  • امکان مشاهده قیمت‌های لحظه‌ای سهم ها

  • امکان شناخت سهم‌های تاثیر گذار در هر صنعت

نقشه بازار بورس

انواع نقشه بازار بورس چیست؟

انواع نقشه بازار در بورس چیست و هر یک چه کاربردهایی دارند؟ در حال حاضر شما می‌توانید نقشه بازار بورس را در وضعیت‌های متفاوت نظاره کنید که هر یک از وضعیت‌ها به‌نوعی توضیح دهنده نوع ویژه ای از اطلاعات است. برای اینکه به‌صورت کاملاً عملی شما را با کاربرد نقشه بازار های بورس هم آشنا باشید، مستلزم آن است که انواع نقشه بازار بورس را بشناسید.

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش بازار هر سهم

یکی از متداولترین انواع نقشه بازار بورس، اطلاعات و مشخصات سهام موجود در بازار بورس را بر اساس ارزش گذاری بازاری هر سهم نمایش می‌دهد. هر سهمی که در بازار بورس معامله میشود شخصی را دارد که هر روز این ارزش سهام بر اساس قیمت آن سهم با تغییراتی مواجه می‌شود. در بازار بر اساس ارزش هر سهم می‌توانید نوسانات هر سهم را در طول روز معاملاتی بر این اساس مشاهده کنید.

ارزش گذاری بازار هر سهم از حاصلضرب تعداد سهام آن نماد در قیمت آن به دست می‌آید. تعداد سهام معمولاً در مدت کوتاه تغییری نمی کند و همیشه ثابت است. با توجه به امکان نوسانات قیمت چندین درصدی یک سهم، مسلماً ارزش بازار هر سهم در روز معاملاتی با نوساناتی روبرو می‌شود. در این نوع نقشه بازار  شما قادرید تغییرات هر سهم شرکت را بر این اساس و همچنین مثبت و منفی بودن این تغییر را نسبت به ۲۴ ساعت گذشته نظاره کنید.

نقشه بازار بورس بر اساس حجم معاملات

از دیگر مواردی که باید در پاسخ به سؤال انواع نقشه بازار بورس چیست به تکمیل آن بپردازیم، نقشه‌ باراری است که در آن حجم معاملات بازار  مورد ملاک قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که این نقشه ممکن است شرایطی کاملاً متفاوت نسبت به نقشه قبلی بازار داشته باشد. زیرا حجم معاملات آن در  هر سهم با سایر سهام ها کاملاً متفاوت بوده و ممکن است این نقشه حتی از نظر تغییرات نشان داده‌شده با نقشه قبلی نتایج متفاوتی را نشان دهد.

توجه فرمایید که این نقشه بازار اهمیت بسیار زیادی برای معامله گران در بازار بورس دارد. زیرا بسیاری از استراتژی‌های به کار رفته در این بازار بر اساس حجم معاملات آن تغییر  می کند و حجم آن در واقع یک سیگنال قدرتمند برای خرید و فروش سهام توسط آن‌ محسوب می‌شود.

نقشه بازار بورس بر اساس ارزش معاملات

یکی دیگر از انواع نقشه بازار بورس نمایش نوسانات بر اساس ارزش معاملات آن هاست. دقت شود که شاخص ارزش معاملات یک سهم با ارزش بازار آن کاملا متفاوت است. در هر روز معاملات متفاوت باقیمت‌های مختلف در سهم اتفاق می‌افتد. در هر معامله، ارزش آن از حاصلضرب قیمت معامله آن سهم در حجم معاملات به دست می‌آید. در صورتیکه برای حجم کل معاملات بازار بورس این مقدار به دست آورده و میانگین تکمیلی آن‌ها را به دست بیاوریم، می‌توانیم نقشه آن را بر اساس ارزش معاملات انجام شده هر سهم را ترسیم نماییم.

نقشه سهام در بورس بر اساس صنایع مختلف

هم‌چنین از کاربرد های دیگر نقشه بازار بورس و انواع آن می‌توانیم به تفکیک صنایع مختلف را نیز در آن یادآور کرد. در این نوع از نقشه بازار بورس شما می‌توانید سهام هر نماد از صنایع مختلف را جداگانه در کنار یکدیگر نظاره کنید. این امر نیز می‌تواند دید مناسبی برای سرمایه‌گذاری روی سهم‌ها را به شما بدهد.

نقشه بازار چه اطلاعاتی ارائه می‌کند؟

رنگ‌ها نشانه رشد و یا افت هر سهم می‌باشد، ابعاد هر خانه بیانگر  حجم یا ارزش معاملات است. با نگه داشتن موس بر روی خانه اطلاعاتی نظیر نرخ رشد، بازده روزانه، نسبت های مالی و … نمایش داده می‌شود.

فواید استفاده از نقشه بورس چیست؟

  1. نمایش حجم زیادی از اطلاعات به صورت یکجا
  2. سهولت دسترسی برای تمامی افراد حتی کاربران مبتدی
  3. صرفه جویی در وقت و زمان در بدست آوردن اطلاعات

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد میکنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس ، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید ، در صورت تمایل می توانید برای ثبت نام دوره های جامع حضوری، به صفحه آموزش بورس در مشهد مراجعه کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
5/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ساده ترین راه مشاهده وضعیت کلی نمای بازار، نقشه بازار بورس تهران است.هدف از ارائه این نقشه در سایت پرشیا بورس مشاهده سریع نمادهای بورسی به‌صورت شماتیک است.
    میتوانید در این صفحه مشاهده کنید https://persiabourse.ir/market-map

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی