استاپ هانتینگ چیست

با شهرت یافتن بازار ارزهای دیجیتال و فارکس در ایران و علاقۀ مردم ایران به حضور در این بازارها، دانش و علم استفاده از این بازار نیز در مرکز توجهات قرار گرفته است و تمامی افراد دوست دارند تا با یادگیری این علم و چگونگی ترید کردن و سرمایه­‌گذاری، کسب سرمایه از این بازار را تجربه نمایند.

ما در یک دوره جامع پرایس اکشن، به‌طورکامل به آموزش پرایس اکشن پرداخته و تمام استراتژی‌های مرتبط با آن را به‌طور عملی آموزش می‌دهیم. این دوره می‌تواند تاثیر زیادی در سبک معامله‌گری شما داشته باشد و عملکرد شما را در بازار متحول خواهد کرد. اما امروز در این مقاله قصد داریم تا در مورد استاپ هانتینگ در ارز دیجیتال و فارکس به بحث و بررسی بپردازیم و تمامی موارد مرتبط با این موضوع را زیر ذره­‌بین قرار دهیم. پس اگر شما نیز علاقه‌­مندید تا در ارتباط با این موضوع اطلاعاتی را به دست آورید، تا پایان همراه ما باشید.

استاپ هانتینگ (Stop Hunting) چیست؟

یکی از توطئه‌­هایی که امروزه در بازارهای مالی فراگیر شده است و از آن به­‌عنوان یکی از بدترین وقایع برای معامله­‌گران خرد یاد می­‌شود، استاپ هانتینگ (Stop Hunting) می­‌گویند.
استاپ هانتینگ مربوط به زمانی است که شما پس از خرید دارایی موردنظر حد ضرر خود را تعیین می­‌کنید و پس از مدتی، قیمت دارایی مدنظر به حد ضرر شما می‌­رسد. در این زمان بازار شما را از معامله خارج می‌­کند و پس از طی مدتی، حرکت قیمت دارایی شما تغییر کرده و معکوس می­‌شود.

از این جهت برخی از معامله‌­گران، این موضوع را تلخ می‌­دانند که استاپ هانتینگ به طور مکرر و متعدد در بازارهای مختلف مالی رخ می‌­دهد و هنگامی که قیمت دارایی مدنظر به حد ضرر می­‌رسد و امکان فروش برای فرد وجود ندارد، معامله­‌گر حسی منفی از بازار دریافت می‌­کند و حس می­‌کند که یا قربان بدشانسی شده یا مافیا بازار علیه معامله‌­گران خرد عمل کرده­‌اند.

در برخی موارد فرد با رسیدن به حد ضرر دارایی خود را می­‌فروشد و ضرر می­‌کند و این باعث می‌­شود تا در کل شرایط استاپ هانتینگ برای معامله­‌گران خرد، چالشی جدی باشد. ایده کلی بازارهای مالی به این شکل است که فردی باید در بازار ضرر کند، تا فرد دیگری سود کند و این موضوع باعث تشدید میزان تشکیک در میان کاربران می‌­شود.

البته باید متذکر شویم که استاپ هانتینگ در هر دو بازار ارزهای دیجیتال و فارکس رخ می­‌دهد و ما در این مقاله، در مورد هر دو بازار به بحث و بررسی می­‌پردازیم.

معنی استاپ هانتینگ – Stop Hunting

در ویدیو پایین، مهندس علی پهلوان، مدرس دوره جامع پرایس اکشن و دوره‌های آموزش فارکس مجموعه پارسیان بورس، به معرفی استاپ هانتینگ می‌پردازد:

 

چگونه استاپ هانتینگ رخ می‌­دهد؟

همان­طور که اشاره کردیم، استاپ هانتینگ پدیده‌­ای است که در بسیاری از مواقع رخ می­‌دهد و اغلب هم قیمت دارایی در جهت دلخواه شما تغییر حرکت می­‌دهد. در بخش قبلی به‌طورکلی به فرآیند رخ‌دادن این پدیده اشاره کردیم اما در این بخش قصد داریم تا کمی جزئیا­ت این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

شما به­‌عنوان یک معامله­‌گر زمانی که بخواهید سرمایه‌­گذاری خود را انجام دهید، نمودارها را مورد بررسی قرار می‌­دهید، موقعیت مناسب معامله را تشخیص می‌­دهید و پس از مطالعه نمودارها، حد سود {TP} و حد ضرر {SL} مناسبی را برای شرایط معامله در نظر می­‌گیرید و وارد معامله می­‌شوید.

توقع شما این است که بازار به سمت دلخواه شما یعنی به سمت حد سود حرکت کند و شما بتوانید جذب سرمایه از طریق تریدینگ را تجربه کنید اما به ناگاه بازار برخلاف تحلیل قبلی شما، به سمت حد ضرر حرکت می­‌کند و شما وارد چالش می‌­شوید! در این هنگام، موقعیت مالی شما بسته می‌­شود و همان یاس و نامیدی گریبان­‌گیر شما می‌­شود. این در حالی است که اکثریت افراد این سناریو را تجربه کرده‌­اند و می‌­توان آن را امری طبیعی دانست.

معنی استاپ هانتینگ

چه کسی استاپ هانت شما را شکار می­‌کند؟

در بازار فارکس، برخی علت استاپ هانتینگ را بروکرها و برخی دیگر علت این موضوع را مؤسسات بازارگردانی می‌­دانند. البته اگر از ما پرسید که کدام گروه راست می‌­گویند، می­‌گوییم که هر دو آنها این کار را انجام می­دادند! این که می­‌گوییم، انجام می­‌دادند، به این علت است که بروکرها در گذشته از این تکنیک، بر علیه مشتریان خود استفاده می­‌کردند. در گذشته یک بروکر می‌­توانست با اضافه‌کردن یک قیمت غیرواقعی به پلتفرم معاملاتی شما، قیمت را به حد ضرر شما برساند و پول شما را تصاحب کند. اما در حال حاضر دیگر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و بروکرهای STP و ECN نیازی به استاپ هانتینگ ندارند.

به این علت می‌گوییم دیگر چنین اتفاقی نمی­‌افتد که اگر یک بروکر این عمل غیراخلاقی را انجام دهد، کسب‌وکارش را به دلیل لغو مجوز از دست خواهد داد. ضمناً مقایسه و مشاهده اختلاف نرخ­‌های بین دو بروکر بسیار ساده است و دیگر استاپ هانتینگ رخ نمی­‌دهد. ضمناً اگر هنوز بروکری باشد که این عمل غیراخلاقی را انجام دهد، در معاملات آربیتراژ ضرر خواهد کرد و بروکر قادر نیست که با سرعت کافی، از ضرر دیدن در مقابل این ریسک اجتناب کند.

فراتر از این موضوعات، امروزه خط‌مشی و رویه اغلب بروکرها با رویه­‌ها و خط‌مشی‌های عمومی یک‌سو شده است و در واقع دیگر تضادی میان منافع بروکرها و کاربران وجود ندارد بلکه بروکرها برای اینکه به سود برسند، نیاز دارند تا کاربران سود کنند. شرایطی که امروزه وجود دارد دقیقاً نقطه مقابل شرایطی است که در گذشته وجود داشت. پر واضح است که اگر امروزه بروکرها این عمل غیراخلاقی را انجام نمی­‌دهند، پس مؤسسات بازارگردانی هستند که استاپ هانتینگ را انجام می‌­دهند.

مؤسسات بازارگردان، مؤسسات بین‌بانکی اصلی هستند که به شرکت­‌های سرمایه­‌گذاری خدمات ارائه می­‌دهند و توانایی و منابع کافی جهت به حرکت درآوردن بازار را در اختیار دارند. از جمله مشتریان این­‌گونه مؤسسات مالی می­‌توان به سازمان­‌های تجاری، هج فاندها و جمع کثیری از سرمایه­‌گذاران انفرادی با سرمایه­‌های کلان اشاره کرد، ضمناً امکان نقدشوندگی برای بروکرهای STP و ECN نیز توسط همین مؤسسات فراهم می‌­شود. برخی از روندهای قیمتی توسط سرمایه­‌داران بزرگ ایجاد می­‌شود که در بازار ارزهای دیجیتال به‌­اصطلاح به آن‌ها نهنگ می­‌گوییم و این سفارش ایجاد روند قیمتی توسط بانک‌های بازارگردان اجرا می‌­شود.

آموزش استاپ هانتینگ

چرا استاپ هانتینگ (Stop Hunting) اتفاق می‌­افتد؟

در حالت کلی، ممکن است در طول روز و در پی انتشار اخبار در مورد بازار فارکس یا ارز دیجیتال این اتفاق رخ دهد. به این شکل که بسیاری از افراد از موقعیت­‌های معاملاتی‌شان خارج می­‌شوند و نقدینگی بازار کاهش می‌یابد و پس از اینکه نقدینگی بازار کاهش یافت، بازار آماده جهت­‌گیری و دست­کاری خواهد بود.

برخی اوقات در بازار فارکس، در زمان تجمع نیز این اتفاق ممکن است رخ دهد. پس می‌­توان استاپ هانتینگ در بازارهای مالی را در ارتباط با حجم نقدینگی بازار دانست. در واقع می‌توان گفت که این کار در بازاری مثل فارکس، شکار نقدینگی است.

معامله‌گری موفق است که درگیر اخبار هیجانی نشده و با چشم باز در بازار فارکس قدم بردارد، برای این منظور نیاز به دوره دیدن کاملاً واجب می‌نماید. آکادمی پارسیان بورس در همین راستا دوره آموزش فارکس در مشهد را برگزار نموده، در این دوره، شما در یک کلاس حضوری فارکس شرکت کرده و صفر تا صد معامله‌گری در بازار فارکس را عملی آموزش خواهید دید!

استاپ­‌ها و نقدشوندگی

نقدشوندگی را می‌­توان به این شکل معنا کرد: قابلیت تبدیل یک دارایی از طریق خرید و فروش به وجه نقد به قیمت منصفانه بازار بدون هیچ مانعی را نقدشوندگی می‌­گویند. نقدشوندگی، یکی از مهم‌­ترین ویژگی­‌های یک بازار مالی است و نشان می­‌دهد که چه مقدار دارایی در یک بازار خرید و فروش می­‌شود. بالطبع بازاری که قابلیت نقدشوندگی بیشتری داشته باشد، بازار پویاتر و موفق‌­تری است.

معمولاً کسانی که از آن‌ها به­‌عنوان معامله­‌گر خرد یاد می‌­شود، نگرانی چندانی در مورد نقدشوندگی دارایی­‌های خود در بازارهای مالی مختلف ندارند زیرا معمولاً شرایط نقدشوندگی برای دارایی‌ها در حجم کم مساعد است و در هر لحظه می‌توانید میزان کمی از دارایی را به پول نقد تبدیل کنید.

این کم بودن حجم دارایی باعث می‌­شود تا ورود این نوع از معامله‌گران بر قیمت کلی بازار تأثیری نگذارد و این موضوع باعث می­‌شود امکان گیرکردن در شرایطی مانند استاپ­‌ها چندان نگران‌کننده نباشد. اما سرمایه‌­گذاران بزرگ و یا نهنگ‌­ها بسیار مراقب‌اند تا در زمانی وارد بازار شوند که نقدینگی کافی برای انجام معاملات وجود داشته باشد تا در شرایط استاپ قرار نگیرند. از دیگر مواردی که این گروه از معامله­‌گران تلاش دارند آن را رعایت فرمایند، این است که ورود آنها تأثیری بر روی بازار نگذار و به قیمت دارایی جهت ندهد.

استاپ هانتیتگ در بورس

چگونه از استاپ هانتینگ دوری کنیم؟

 

اگر بخواهیم واقعیت را بیان کنیم باید اشاره کنیم که در واقع معامله‌­گران خرد نمی­‌توانند کار زیادی را برای اجتناب از استاپ هانتینگ انجام دهند. این موضوع بخشی از شرایط معامله‌­گری است و باید آن را پذیرفت. اما چند روش معامله­‌گری وجود دارد که می­‌تواند در کاهش اثر منفی استاپ هانتینگ مؤثر باشد.

از جمله این روش‌­ها می‌­توان به ” ورود از نقاط استاپ اولیه”، “استاپ­‌های ATR” و “استاپ­‌های فیبوناچی” اشاره کرد. در این بخش از مقاله استاپ هانتینگ به بررسی یکی از این روش‌ها یعنی “ورود از نقاط استاپ اولیه” می‌­پردازیم و این روش را برای شما عزیزان شرح می­‌دهیم.

روش ورود از نقاط اولیه

این تکنیک که برای جلوگیری از استاپ هانتینگ بیان می‌­شود، بسیار ساده و راحت است. اما برای اجرای این تکنیک، معامله­‌گر باید فردی صبور، پرتلاش و منظم باشد. کلیت این روش این است که زمانی که یک موقعیت مناسب برای انجام معامله و ورود به بازار را یافتید، به‌سرعت وارد نشوید و اوردر مدنظر خود را اجرا نکنید. در این لحظه باید صبر کنید و نقطه ورود خود را تغییر دهید! نقطه ورود خود را ناحیه‌­ای انتخاب کنید که اگر معامله را انجام می­‌دادید، آن نقطه استاپ لاس شما بود.

نکته مثبت این تکنیک این است که شما دیگر به‌خاطر احساسات و تحت جو بازار معامله نمی­­‌کنید و از ضررهایی که به دلیل این نوع معامله ممکن بود رخ دهد، جلوگیری کرده‌­اید. نکته منفی استفاده از این روش این است که تعداد معاملاتی که انجام می‌­دهید، به طرز قابل‌­توجهی کاهش می­‌یابد.

stop hunting

نحوه استفاده از استاپ هانتینگ

در واقع نباید تنها این موضوع را به‌­عنوان تله فرض کنیم و شما به­‌عنوان معامله­‌گر خرد می‌­توانید با آگاهی از نحوه کار کردن پول هوشمند، از مزایای این موضوع بهره‌­مند شوید. معمولاً در آموزش فارکس بیان می­‌کنند که هر چه سطح حمایت/مقاومت با لمس­‌های متعدد آشکارتر شود، احتمال حضور تله استاپ هانت در آن سطح قوی­‌تر می­‌شود. البته باید اشاره کنیم که همه چیز به این سادگی هم نیست!

شما برای اینکه از استاپ هانتینگ استفاده کنید، باید بر خلاف اکثریت افرادی که در این موضوع ضرر می­‌کنند، حرکت کنید. به این روش که به پول­‌های کلان و هوشمند فرصتی بدهید تا از نقدینگی خارج از سطح مقاومت/حمایت جلوگیری کند و از عملکرد معامله­‌گران خرده‌­­فروشی که نمی­‌دانند چگونه حد ضرر خود را به خوبی تعیین کنند، استفاده کنید. بنابراین، شما می‌­توانید با یافتن نقاطی بر روی نمودار که ممکن است این اتفاق بیفتد، سود لازم را کسب نمایید.

استفاده از استراتژی استاپ هانتینگ

شما برای اینکه بتوانید از استراتژی استاپ هانتینگ استفاده کنید، تنها با یک نمودار قیمت و یک اندیکاتور نیاز دارید و نه چیز بیشتری. ضمناً این استراتژی بسیار ساده است و شما به‌­عنوان یک معامله‌­گر خرد می­‌توانید از آن بهره بگیرید. در این روش لازم است تا خود را جای مؤسسات بزرگ با سرمایه کلان قرار دهید و مانند آنها برخورد کنید.

این مؤسسات معمولاً به دنبال نقاطی هستند که نقدشوندگی بالایی داشته باشند تا بتوانند با استفاده از آن حجم معاملاتی بالا، خود را پر کنند. این نقاط با استفاده از خطوط حمایت و مقاومت، به‌خوبی مشخص می­‌شوند.

در ادامه این بخش، به قوانینی که شما باید در شرایط صعودی و نزولی رعایت کنید، اشاره می­‌کنیم تا نحوه استفاده از این استراتژی را یاد بگیرید.

استراتژی استاپ هانتینگ

قوانین و شرایط ورود و خروج در شرایطی که روند بازار صعودی است

  • سطح حمایتی مشخص و واضحی که در یک الگوی رنج مستطیلی قرار داشته باشد، بیابید.
  • منتظر شوید که قیمت با بریک اوت به زیر سطح حمایتی رفته و کندل بسته شود.
  • اگر پس از اینکه کندلی حمایت را شکست، الگوی چکش ظاهر شد و سایه کندل بلند بود، شرایط خرید فراهم است.
  • ورود در یک پیپ بالاتر از کندل انجام می‌­شود. (برای اطلاعات بیشتر، مقاله پیپ در فارکس چیست را مطالعه فرمایید.)
  • حد ضرر خود را زیر کندل چکش قرار می­‌دهیم.
  • حد بالایی مستطیل می‌­تواند به­‌عنوان حد سود در نظر گرفته شود.

قوانین و شرایط ورود و خروج در روند نزولی بازار

  • سطح حمایتی مشخص و واضحی را که در یک الگوی رنج مستطیلی قرار داشته باشد، بیابید.
  • منتظر شوید که قیمت با بریک اوت به بالای سطح حمایتی رفته و کندل بسته شود.
  • اگر کندلی که مقاومت را شکسته شبیه الگوی ستاره دنباله‌­دار ظاهر شود و سایه کندل بلند باشد، شرایط فروش برای ما فراهم شده است.
  • ورود در یک پیپ پایین­‌تر از کندل ستاره دنباله­‌دار انجام می­‌شود.
  • حد ضرر در زیر کندل ستاره دنباله‌­دار قرار می­‌گیرد.
  • حد سود در نزدیکی حد پایینی مستطیل قرار خواهد گرفت.

hunts stop

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی استاپ هانتینگ پرداختیم و بیان کردیم که ممکن است این اتفاق در طول روز رخ دهد و برخی از معامله­‌گران خرد که از این موضوع آگاهی کامل ندارند، دارایی خود را با ضرر بفروشند. اما شما می‌­توانید با آگاهی از استراتژی اسپات هانتینگ از فرصت به وجود آمده استفاده کنید و نه‌تنها از ضرر جلوگیری کنید، بلکه سود هم ببرید. در این مقاله بیان کردیم که در هر دو بازار مالی فارکس و ارز دیجیتال این اتفاق در ارتباط با حجم نقدینگی به وجود می‌آید و شما می­‌توانید از این فرصت استفاده نمایید.

در پایان امید است که این مقاله در مورد اسپات هانتینگ برای شما عزیزان مفید واقع شود و بتوانید نهایت استفاده را ببرید.

4.3/5 - (10 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • فرشید
    22 دی 1402 10:14

    سلام ممنونم بابت اطلاعات مفیدتون و زحمتی که فراهم کردن این مقاله کشیدید
    واقعا چقد قشنگ توضیح داده شده بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی