دیفای چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

دیفای چیست؟✔همه چیز درباره قراردادهای هوشمند (Defi)2022

شما می توانید ارزهای دیجیتال را کاملا ایمن و بدون نیاز به واسطه هایی مانند بانک ها معامله کنید، این امر سبب می شود که کاربر بر تمام دارایی هایش تسلط داشته باشد.در این مقاله از مباحث دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس، میخواهیم در رابطه با دیفای صحبت کنیم و تمامی اطلاعات مربوطه و آن را برای شما ذکر کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

دیفای چیست؟

DeFi مخفف کلمه Decentralized finance سیستم مالی غیر متمرکز می باشد. این سیستم شامل دارایی ها، پروتکل ها، نرم افزار های غیر متمرکز بر بستر بلاکچین، قراردادهای هوشمند می باشد. اتریوم بسیار انعطاف پذیر است و همچنین قابلیت پیشرفت و توسعه دارد. و همچنین بهترین گزینه برای پیاده سازی دیفای می باشد. البته تنها بلاک چین، قادر به پیاده سازی دیفای نیست.

شما می‌توانید دیفای را به عنوان یک اکوسیستم مالی تصور کنید که، با استفاده از آن قادر خواهید بود تمامی ابزارها و سرویس های مالی را به صورت غیر متمرکز بر بستر یک بلاک چین توضیح دهید. از آنجایی که، این سیستم بر بستر بلاک چین قابل توسعه است شما به راحتی می توانید به ترکیب، اصلاح و یکپارچه کردن این سرویس ها بپردازید.

دیفای چیست؟

   در حال حاضر شبکه بلاکچینی مانند اتریوم سیستم های مختلفی را به یکدیگر متصل کرده است که، عبارت است از:

  • سیستم پرداختی غیرمتمرکز
  • سیستم بانکی غیر متمرکز
  • سیستم وام دهی غیر متمرکز

 مزیت اصلی دیفای چیست ؟

در سیستم مالی قدیمی و سنتی که، امروزه در حال استفاده از آن می باشیم، قسمت مرکزی مانند بانک باید وجود داشته باشد. اما پلتفرم هایی که، در حوزه دیفای قرار دارند به چنین واسطه هایی نیاز ندارند. این پلتفرم ها در واقع کد های کامپیوتری می باشند که قادر به حل و فصل هر گونه اختلافی در این حوزه  بوده.

و به صورت کامل بر دارایی کاربران نظارت می کنند. این امر سبب کاهش هزینه ها و کاربردهای استفاده از سرویس های مالی می شود و در حقیقت می تواند یک سیستم مالی بدون اصطحکاک را ایجاد سازد، اما مزیت استفاده از بلاک چین در دیفای چیست؟

 از آنجایی که، ما این حوزه را بر بستر بلاکچین پیاده سازی می کنیم. می تواند بسیاری از مشکلاتی که در قبل در حوزه امنیت وجود داشت، برای سیستم جدید بی معنا باشد . از آنجایی که، تمام داده های مربوط به این سیستم بر روی بستر بلاک چین ثبت می شود، اطلاعات مربوط در آن برای هزاران گره شبکه ارسال شده و احتمال سانسور دستکاری، هک کردن، یا متوقف شدن سیستم به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

دیفای چیست؟

از یکی دیگر از مزیت های این اکوسیستم دیفای Defi که، می توانیم به آن اشاره کنیم سهولت دسترسی برای تمامی افرادی است که، در شرایطی خاص مانند تحریم دسترسی آنها به سرویس‌های مالی محدود شده است.

سیستم مالی سنتی متکی به تمامی افرادی هستند که، از این طریق کسب سود می کند و معمولاً در نقاط دارای قشر کم درآمد وجود ندارد. می‌توانیم بگوییم که دیفای Defi کاملا منجر به کاهش هزینه ها شده و دست واسطه آنها را کوتاه می‌کند و همین دلیل است که تعداد زیادی از مردم می توانند به راحتی از خدمات Defi استفاده کنند.

کاربردهای دیفای چیست؟

از آنجایی که، این سیستم هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد، می توانیم ویژگی ها و پتانسیل ها و همچنین مزایای خاصی را برای آن در نظر گرفته و بررسی کنیم.

استقراض و وام دهی

یکی از محبوب ترین پلتفرم هایی که در بستر دیفای قرار دارد وام‌دهی می باشد. و استقلال بسیاری نسبت به سیستم های اعتباری سنتی را برای کاربران به ارمغان می آورد.

 از مزیت های دیفای Defi می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • توافق سریع و بی دردسر
  • عدم نیاز به ضامن
  • عدم نیاز به چک اعتباری
  • قابلیت استفاده از دیگر دارایی های دیجیتال به عنوان وثیقه

همه چیز درباره قراردادهای هوشمند (Defi)

در هنگام وام دهی توسط دیفای تمامی پروتکل ها بر روی بستر بلاکچین عمومی پیاده سازی می شود و از این طریق تمامی اعتبار لازم آن از طریق کلیدهای دیجیتال تامین خواهد شد و شما دیگر نیازی به ارائه مدارک خاص برای تامین اعتماد خود ندارید. استفاده از بلاک چین سبب خواهد شد که تمامی خطراتی که پیش روی افراد درگیر هستند کاهش یابد، همچنین پروسه سریعتر و ارزان تر در دسترس همگان قرار گیرد.

خدمات بانکی پولی

برنامه اکوسیستم  Defi در دسته سرویس های مالی طبقه بندی می شود، خدمات بانکی و پولی را می توان جز زمینه های کاربردی برای این برنامه نام برد. این خدمات شامل رهن، بیمه، صدور، استیبل کوین ها می باشد.

از آنجا که صنعت بلاک چین در حال پیشرفت می باشد، نیاز به وجود ارزهای با ثبات در این زمینه دارد. ارز های دیجیتال در حال حاضر نوسان بسیار بالایی دارند و ما می‌توانیم از استیبل کوین های دیجیتالی به عنوان پول نقد استفاده کنیم؛ البته این نوع پول توسط هیچ نهادی پشتیبانی نمی شود.

پیشنهاد ویژه:

مارکت پلیس(market  place ) غیرمتمرکز

از آنجا که، این دسته از برنامه ها پتانسیل بسیار بالایی برای نوآوری در حوزه مالی دارند. می توانیم آنها را جز یکی از برنامه های چالش برانگیز برای ارزیابی این حوزه نام ببریم.

یکی از حیاتی ترین برنامه های حوزه امور مالی غیر متمرکز “صرافی های غیرمتمرکز _DEX” است. این پلتفرم  سبب میشود تا کاربران بتوانند بدون واسطه دارایی های دیجیتال خود را برای صرافی مبادله کنند. این معاملات عموماً به صورت مستقیم و از طریق کیف پول کاربران و قراردادهای هوشمند قابل انجام می باشد.

دیفای (Defi) چیست؟ هرآنچه که باید بدانید

یکی از ویژگیهای صرافی های غیرمتمرکز کارمزد تراکنش پایین نسبت به صرافی های متمرکز است. اما به دلیل این برنامه ها می توانیم معامله سهام شرکت ها در آینده بین این افراد را مشاهده کنیم.

ارتباط اتریوم با دیفای چیست؟

ما می توانیم از اتریوم به عنوان پیشتاز این پروژه نام ببریم. ارائه اتریوم  سبب بهبود قابلیت برای میزبانی از دیفای شده است. از آن زمان تاکنون برنامه های مالی متعددی بر بستن شکل گرفته است این برنامه ها شامل:

  • سیستم های پرداخت
  • صرافی ها
  • زیرساخت ها
  • بازار مشتقه
  • سرویس بیمه

سرویس اعتباری وام دهی

در واقع می توانیم عنوان کنیم رقبای اصلی اتریوم در بحث دیفای هستند که این دو دارای سرعت تراکنش و مقیاس پذیری بالاتری نسبت می باشند.

بیت کوین و دیفای

بیت کوین عضو برتر در دنیای دیفای می باشد. می توانیم هدف مشترک بسیاری از زیر مجموعه های بیت کوین را کاهش واسطه از معاملات مالی پیچیده را بدانیم. و همین سبب شده که با استفاده از پروتکل بیت کوین روش‌هایی برای توسعه این کار به وجود بیاید.

برخی از شرکت ها مانندDG وsuredbits در حال کار بر روی یک فناوری جدیدبر روی بیت کوین دیفای مانند قراردادهای discreet log contracts هستند . همچنین می توان از قرارداد های پیچیده مالی مانند قراردادی با کمک رمز ارزی مانند بیت کوین ارائه دهد.

بهترین برنامه های دیفای

می خواهیم ۵ برنامه محبوب را بر اساس تعداد کاربر را برای شما تحلیل کنیم:

دیفای چیست؟ آشنایی با دنیای فایننس غیرمتمرکز (Defi

شبکه سایبر(kyber network)

اگر بخواهیم در ارتباط با کل کاربران شبکه صحبت کنیم, سایبر راهگشا است. این شبکه با حدود 63.938 کاربرد و همچنین پروتکل نقدینگی جزء محبوب ترین برنامه های دیواری به حساب می اید. اگر چه نگرانی های زیادی در ارتباط با تمرکز این پلتفرم وجود دارد اما شاهد رشد عمده آن درصرافی  های غیر متمرکز، و همچنین در معیارهای مختلف، شاهد رشد عمده بوده ایم.

uniswap

این پروتکل با داشتن چیزی حدود54256 کاربر کاملاً غیر متمرکز است و همچنین برای تامین نقدینگی خودکار در اتریوم می باشد. این پروتکل توانست از نظر نقدینگی پلتفرم قفل شده در ذخایر، بالاترین میزان خود را در سال به دست آورد.

compound

 شما می‌توانید با استفاده از این پروتکل داراییهای ارز دیجیتال خود را در مقابل وثیقه قرض بگیرید. از آنجایی که این پروتکل را جزئی از بازار پول در نظر می‌گیرند به کاربران خود این امکان را می دهد به وسیله آن سود کسب کند. این پروتکل تلاش های بسیاری در جهت دستیابی به غیر متمرکز سازی کامل انجام داده است و تاکنون 27910  کاربر را ثبت کرده است.

opensea

ما می توانیم این پروتکل را با 18.776کاربر بزرگترین کریپتو قابل جمع آوری شده بدانیم. اگرچه که این پروتکل جز بزرگترین dApp قرار نگیرد. این پلتفرم توانست که در هفته آخر آوریل حجم معاملاتی در حدود178.834 را برای خود ثبت کند.

MakerDAO

تاکنون14954 کاربر در پروتکل وام با وثیقه ثبت نام کرده و پنجمین برنامه دیفای به حساب می آید. اگرچه این پروتکل حجمی معادل ۶.۳ میلیون دلار را در ۲۴ساعت گذشته تجربه کرده از یک بحران گسترده نقدینگی عبور کرده و با مشکلات تمرکز سازی خود برخورد کند.

دیفای با چه چالش های روبرو است؟

اگرچه ما عنصر ضروری هر بازاری را ابزار مشتقه آن می دانیم. اما امور مالی غیرمتمرکز هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. اگرچه این پروژه با پیشرفت چشمگیری در این سالها روبه‌رو بوده. اما مشتقات آن همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارند. از آن جهت که دیفای با چالش‌های متفاوتی روبرو است در زمین می خواهیم به بررسی این چالش ها بپردازیم

دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

۴ چالش عمده در Defi وجود دارد که، شما می توانید با در نظر گرفتن آنها پذیرش مشتقات دیفای را تسریع کرده که، این چهار چالش عمده عبارت است از:

  • هزینه ها
  • وثیقه سازی
  • مشتقاتDefi _first
  • نقد شوندگی

در ادامه می خواهیم که این چالش را با هم بررسی کنیم و نکات هر یک را برای شما بیان کنیم.

هزینه ها ( fees)

یکی از  مهم ترین چالش های پیش روی پروژه Defi هزینه های اجرایی است که جز یکی از چالشهای مهم و پیشرو دیفای به ویژه در بلاکچین هایی مانند اتریوم به حساب می آید. این هزینه ها بیشتر اوقات از جایگزین‌های CeFi می باشد  پس چگونه می توانیم دلیل عمده آن را ماهیت قابل برنامه ریزی در قراردادهای مشتق دیفای بدانیم.

همچنین همین عوامل می تواند به پذیرش پلتفرم های مشتقات دیفای کمکی بزرگ کرده و سبب هزینه‌های اجرایی خیلی کم در بلاک چین هایی مانند L1 یا L2 باشد.

وثیقه سازی (collateralization)

یکی دیگر از چالش های روبروی مشتقات در دیفای وثیقه سازی (collateralization) می باشد. پروتکل های مشتق به مدل های وثیقه سازی شده دیفای متکی بودند.

مشتقات  Defi_first

یکی از مشکلات و چالش‌های مشتقات این پروژه، این است که، بر روی عملکرد توکن های دیفای تمرکز بیشترینسبت به  پویایی بازار دارند و ارتباط اکثر شرکت کنندگان دیفای  با پروتکل ها از روش های زیر تامین می شود:

  • تامین نقدینگی
  • وام دادن
  • معاملات اولیه

مسئله مهم این است که مشتقاتی که، سبب منعکس شدن پویایی خاص دیفای می شوند، مانند زیان های دائمی یا روند بازدهی، بسیار مرتبط تر از  قراردادهای آتی یا حتی مبادله دائمی برای یک تو که نوعی نمی باشند.

نقدشوندگی( liquidity)

اگر ما مقدار ارزش کل قفل شده(TLV) در مشتقات دیفای، را بررسی کنیم می بینیم که، در مقایسه با پروتکل های اصلی بسیار کمرنگ تر می باشد.  این حالت کاملاً برخلاف بازار مشتقه سنتی بوده، در این نوع بازار حجم معاملاتی بالاتر از دارایی های نقدی های می باشد. این حجم برای پروژه های دیفای بسیار حائز اهمیت است.

زیرا سبب میشود که پروژه قدرتمند به شمار آید و سبب اعتماد عمومی مردم و سرمایه گذاران به پروژه می شود و همچنین ما می توانیم با استفاده از آن میزان ارزش بازار یک پروژه به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را بسنجیم. به توکن هایی که در یک پروژه سرمایه گذاری شده اند، اصطلاح توکن های استیک شده(staked token) می گویند.

نقدشوندگی یا لیکوییدیتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

برخی از عوامل هستند که سبب استفاده از مشتقات دیفای در سناریوی سنتی مانند پوشش ریسک یا معاملات پایه می شود، که یکی از مهمترین آنها کمبود نقدینگی می باشد. یکی از اهداف اصلی این پروژه، تشویق نقدینگی در آن می باشد.

به جز این چهار عامل بررسی شده در بالا، امور مالی غیرمتمرکز زیاد defi همواره با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده که می توانیم بگوییم که، یکی از چالش هایی که برای دیفای همیشگی بوده بحث سرعت می باشد.

از آنجایی که برخی از بلاکچین های غیرمتمرکز نسبت به رقبای متمرکز کندتر عمل می کند، این موضوع برنامه آینده کاری آن ها بسیار تاثیر گذار بوده. اما جای امیدواری وجود دارد که این موضوع و مشکل در آینده حل خواهد شد.

یکی از دیگر از چالش‌های عنوان شده در پروتکل دیفای مسئول بودن هر کاربر نسبت به دارایی خود می باشد، امکان خطا از سمت کاربر وجود دارد به عبارتی، برای فعالیت در بلاک چین های بازی مانند اتریوم ، کاربر برای دسترسی به دارایی خود باید خصوصی که برای آن تعیین شده استفاده کند.

در هر صورت اگر این کلید خصوصی فراموش یا گم شود دیگر کاربران نمی‌توانند به موجودی خود دسترسی داشته به همین دلیل فرد باید در حفظ اطلاعات شخصی خود بپوشد.

مسئله دیگری که عموماً در حوزه دیفای و مشتقات آن بیان می شود این است که افراد تازه کار با فعالیت در این حوزه کمی مشکل داشته و نمی توانند با برنامه های فعال  رابطه ی  خوبی داشته باشند.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم کلمه دیفای(DeFi )مخفف شده عبارت Decentralized finance می باشد که به امور مالی غیرمتمرکز اشاره دارد. می توانیم آن را یک سیستم مالی مبتنی بر بلاکچین بنامیم.

یک مورد که میتوان هم جزء مزایا و معایب این سیستم این باشد که، کنترل کامل سیستم مالی به عهده فرد از و هیچ گونه شخص ثالثی در آن دخالت نداشته اما اگر فرد کلیدهای خصوصی خود را فراموش کند دیگر قادر به ورود به سیستم دیفای می باشد.

دیفای قابلیت ارائه خدمات در سه بخش زیر را دارا است:

  • خدمات بانکی و پولی
  • صرافی غیر متمرکز
  • سیستم وام‌دهی
5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی