Market Capitalization چیست و چرا بررسی آن اهمیت دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

مارکت کپ چیست و چرا بررسی آن اهمیت دارد؟

مارکت کپ چیست؟ این یکی از پرسش های مهم برای افراد حاضر در بازارهای مالی است. Market Capitalization یا ارزش بازار که در زبان عامیانه به آن Market Cap اطلاق می‌شود. Market Cap به عنوان یک عامل بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران و فعالان در بازار بورس به شمار می‌رود. اما این مسئله برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار بورس به صورت یکسان نیست. این در حالی است که ارزش بازار سهام این امکان را دارد که به سرمایه‌گذاری متعادل کمک می‌رساند، اما کارشناسان اعتقاد دارند که این قوانین به صورت دقیق برای سرمایه‌گذاران رمز ارزها اعمال نمی‌گردد. برای آشنایی بیشتر با Market Capitalization با گروه پارسیان بورس همراه باشید.

نقش مارکت کپ  یا ارزش بازار در ارزهای دیجیتال چیست؟

مارکت کپ یا ارزش بازار در حقیقت ارزش کلی یک ارز دیجیتال به شمار می‌رود. ارزش بازار در حوزه سهام با احتساب ضرب قیمت هر سهم در سهام کلی سنجیده می‌شود. در حالی که ارزش بازار برای بازار کریپتوکارنسی با احتساب قیمت یک نوع رمز ارز در تعداد سکه‌های در گردش سنجیده می‌شود. به عنوان مثال ارزش بازار برای رمز ارز بیت کوین تعداد سکه‌های موجود در قیمت فعلی برای هر بیت کوین سنجیده می‌شود. با توجه به بالا و پایین رفتن قیمت بیت کوین ارزش بازار نیز برای این رمز ارز تغییر می‌کند.

مارکت کپ چه اهمیتی برای برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دارد؟

Market Capitalization چیست و چرا بررسی آن اهمیت دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
Market Capitalization چه اهمیتی برای برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دارد؟

در بازار ارزهای دیجیتال برای آشنایی با Market Cap یک رمز ارز باید با سه نوع سرمایه‌گذاری این ارزها آشنایی پیدا کنید که شامل: سرمایه‌گذاری‌های کوچک، متوسط و بزرگ می‌شوند.

معامله‌گرانی که در حوزه‌ی رمز ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند با توجه به میزان سرمایه و پولی که در اختیار دارند یکی از سه دسته سرمایه‌گذاری یاد شده را انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری بزرگ به هزینه کردن در اتریوم و بیت کوین اطلاق می‌شود و ریپل و اتریوم با عنوان متوسط و دوج کوین و تتر را با عنوان سرمایه‌گذاری کوچک می‌شناسند. به این ترتیب آگاهی نسبت از ارزش بازار دارای اهمیت بسیار زیادی است. ارزهای دیجیتال کلان معمولا از ریسک کمتری برخوردار هستند ولی رشد آن‌ها به مراتب کندتر است در حالی که رمز ارزهای دسته سرمایه‌گذاری متوسط و کوچک از رشد بیشتری برخوردار هستند.

بازار ارزهای دیجیتال به دلیل تازگی که دارد برای برخی از کاربران و معامله‌گران مبتدی این دسته‌بندی‌ها نا‌آشنا باشد. برخی از کارشناس دنیای ارز‌های دیجیتال اعتقاد دارند سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال معروف و باارزش مانند بیت کوین و اتریوم مناسب‌تر است. البته نباید سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و زیادی بر روی آن‌ها انجام بگیرد. به این دلیل که احتمال وجود دارد که قیمت رمز ارزها افت کند. هر چند این تنها یک احتمال است و وقوع آن بسیار دور از ذهن می‌باشد به این دلیل که امروزه قیمت رمز ارزها اغلب از رشد ارزشی نسبتا خوبی را در ازای افت قیمت تجربه می‌کنند.

در صورتی که قصد دارید درباره پتانسیل یا دامنه‌ی یک ارز دیجیتال خاص را مورد بررسی قرار دهید آگاهی از Market Capitalization رمز ارزهای می‌تواند جالب باشد اما این مسئله نباید در تصمیماتی که به سرمایه‌گذاری ارتباط دارد دخالت داده شود.

Total Market Cap یا مارکت کپ کل چیست؟

Market Capitalization چیست و چرا بررسی آن اهمیت دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
Total Market Cap یا مارکت کپ کل چیست؟

Total Market Cap که به ارزش بازار کل معروف است، اطلاعات یک دسته از ارزهای دیجیتال مثل: ریپل، اتریوم، لایت کوین و بیت کوین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. معامله‌گران با استفاده از این شاخص می‌توانند یک تصویر واقعی و کامل از نحوه عملکرد ارزهای دیجیتالی داشته باشند. هر اندازه Total Market Cap رشد پیدا کرده و بالاتر برود به این معنی است که رویکرد مردم نسبت به نحوه عملکرد ارزهای دیجیتالی کامل‌تر و واقعی‌تر شده است.

یک شاخص دیگر برای بررسی ارزهای دیجیتال علی الخصوص آلت‌ کوین‌ها وجود دارد که کل تعداد توکن‌های آن رمز ارز می‌باشد. باید توجه داشته باشید که رمز ارزهایی مثل بیت کوین در عرضه‌ی خود محدودیت‌هایی را دارند. به عنوان مثال بیت کوین تنها در 21 میلیون می‌شود در برابر آن آلت کوین‌هایی مانند ریپل در یک میلیارد واحد ارائه می‌شوند و اتریوم برای عرضه محدودیتی ندارد.

کوین‌هایی که میزان عرضه‌ی آن‌ها کمتر است به دلیل محدودیتی که دارند از قیمت بالاتری برخوردار خواهند بود. گذشته از همه عوامل مثل فناوری، سابقه ارز دیجیتال و تیم توسعه دهنده ریپل در مقایسه با بیت کوین به شکل کاملا عادی از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

در زمان ارزیابی ارزهای دیجیتال فقط به قیمت کوین‌ها توجه نکنید. به عنوان نمونه اگر قیمت بیت کوین کش 1000 دلار باشد و ریپل یک دلار باشد این امر را مبنا قرار ندهید که حتما بیت کوین کش یک ارز بهتر است. این حجم بازار است که به کاربران نشان می‌دهد میزان سرمایه در گردش ارزهای دیجیتالی در کل بازار به چه میزانی است و تا چه حدی بین مردم دارای اعتبار است.

اهمیت مارکت کپ در سرمایه گذاری چیست؟

Market Capitalization چیست و چرا بررسی آن اهمیت دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
اهمیت Market Capitalization در سرمایه‌گذاری تا چه حد است؟

تا چه اندازه شاخص ارزش بازار یا مارکت کپ بر روی سرمایه‌گذاری یک کوین تاثیر دارد؟ بیشتر کارشناسان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال اعتقاد دارند که این شاخص می‌تواند گمراه‌کننده باشد. ترسیدن از سرمایه‌گذاری بر روی کوین‌هایی که در بازار حجم کمی دارند یا امید داشتن به کوین‌هایی که از حجم بالای بازار برخوردار هستند امکان دارد که سرمایه شما را از بین ببرد.

در حقیقت ارزش بازار به خریدارها این آگاهی را می‌دهد که تا چه اندازه ریسک برای سرمایه‌گذاری بر روی یک ارز دیجیتال بلامانع است. هر چقدر که Market Capitalization بزرگتر باشد خطر سرمایه‌گذاری در آن پایین‌تر خواهد بود. دلیل آن نیز این بوده که این ارزهای دیجیتال دوره‌ی رشد خود را گذرانده‌اند و اکنون به یک ثبات حداقلی و نسبی دست یافته‌اند.

در مقابل سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال با ارزش بازار کوچک‌تر می‌تواند به عنوان یک فرصت برای رشد سریع و شارپی اصل سرمایه‌ی کاربران باشد. ارزهای دیجیتال جدید که از ارزش بازار کمتری برخوردار هستند فرصت این را دارند که رشد بیشتری داشته باشند در صورتی که کاربران اهل ریسک کردن باشند به عنوان یک گزینه‌ی مناسب برای قسمتی از سرمایه‌ی معامله‌گران خواهد بود. به این دلیل که از یک سو این امکان وجود دارد که سود فراوانی را تجربه کنند و از سوی دیگر ممکن است به صورت کاملا ناگهانی ارزش خود را از دست بدهند.

ارزش بازار می‌تواند برای معامله‌گران یک دید کلی را فارغ از هیاهوی بازار ارائه دهد. در صورتی که قصد دارید آلت کوین‌ها را مورد بررسی قرار دهید این موقعیت بدون هیاهو بسیار تاثیرگذار است و باعث می‌شود بتوانید تصمیمات دقیق و آگاهانه‌ای را اتخاذ کنید.

همه به نکاتی را که در بالا ذکر کردیم فقط می‌توانند یک بخش از فرصت‌ها و دیسک‌هایی را که در سرمایه‌گذاری وجود دارد نشان دهند. برای سرمایه‌گذاری با ریسک پایین باید عوامل دیگری را نیز مد نظر داشت.

تغییر قیمت توکن و Market Capitalization

market capitalization چیست و چرا بررسی آن اهمیت دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
تغییر قیمت توکن و market capitalization

همان‌طور که می‌دانید ارزش بازار می‌تواند به عنوان ارزش نقدی یک شرکت، پروژه یا یک ارز دیجیتال باشد. اما نکته‌ی مهم این است که باید بدانید این موضوع به معنای ورودی پول به بازار نیست. به این مفهوم که این مقدار پول در بازار ارز دیجیتال در حال گردش نخواهد بود. به این دلیل که ممکن است از یک سو کوین‌های گمشده یا مرده وجود داشته باشد و از سوی دیگر این ارزش به صورت کامل به بازار قیمت ارز وابسته است. بنابراین یک تغییر کوچک در کل بازار این قابلیت را دارد که به میزان زیادی بر روی قیمت ارز تاثیر بگذارد.

نقدینگی در بازار به چه معناست؟

حجم بازار به تعداد دارایی‌های مبادله شده در یک زمان معین اطلاق می‌شود. اما معنای نقدینگی به میزان سرعت خرید یا فروش دارایی‌ها بدون اینکه به قیمت توجه زیادی شود گفته می‌شود. به زبان ساده برای ایجاد تغییر در یک بازار با حجم بالا به میزان زیادی نقدینگی احتیاج است تا بتوانیم تناسب بین عرضه و تقاضا را دچار تغییر کنیم. با توجه به این توضیحات اگر یک جریان قصد داشته باشد بازار را به سمت خاصی سوق بدهد با توجه به بالاتر بودن حجم بازار کار دشوارتری را در پیش رو خواهد داشت. هنگامی که تغییرات ناگهانی بازار برای یک توکن با ارزش بازار بالا دشوارتر باشد و زمان بیشتری را طلب کند سرمایه‌گذاری در آن منطقی‌تر خواهد بود.

در مقابل بازارهایی که از حجم کوچکتری برخوردار هستند بیشتر تحت تاثیر ورود ناگهانی یک حجم مشخص از نقدینگی قرار خواهند گرفت. با این تفاسیر سرمایه‌گذاری در آن‌ها از ریسک بالاتری برخوردار است.

حال که با مفهوم Market Capitalization چیست آشنا شدیم باید به این نکته توجه کرد که ارزش بازار مثل دیگر شاخص‌ها تنها یک به اندازه‌ی سهم بر روی تصمیم‌گیری افراد برای سرمایه‌گذاری روی یک کوین تاثیر دارد. پارسیان بورس امیدوار است که این مقاله برای خوانندگان مفید باشد.

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع حضوری، از  طریق صفحه آموزش ارز دیجیتال در مشهد اقدام کنید، شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری پارسیان بورس مثل آموزش ارز دیجیتال در شیراز نیز شرکت کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »
5/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی