فیوچرز چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

معاملات فیوچرز چیست؟ صفر تا صد فیوچرز به زبان ساده

فیوچرز (به انگلیسی futures) یا معاملات آتی در واقع نوعی معاملات مشتقه است. در این فرآیند قراردادهای تجاری تنظیم شده بین دو طرف، ملاک واقع می‌شود. امروز در این مقاله قصد داریم بگوییم که فیوچرز چیست و صفر تا صد آن را برای شما توضیح دهیم. ابتدا بررسی می‌کنیم که فیوچرز چیست، سپس در مورد نحوه انجام آن، پلتفرم‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند و آموزش کار در آن‌ها و … صحبت خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

در ادامه مواردی به شما آموزش داده خواهد شد که بخش کوچکی از دوره آموزش ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس است. تاکنون چندین دوره از این کلاس آنلاین برگزار شده و خروجی‌های آن پیشرفت‌های زیادی را در حوزه ترید ارز دیجیتال در خود دیده‌اند. درصورتی که قصد دارید تحلیل تکنیکال، بنیادی، آشنایی با فیوچرز، کار کردن با صرافی‌های مهم و کیف پول‌ها و خیلی از چیزهای دیگر را یاد بگیرید، این دوره برای شماست.

معاملات آتی تنظیم شده بیت کوین، اولین بار در اواخر سال 2017 در بورس و توسط هیئت مدیره شیکاگو (CBOE) (اکنون با نام Cboe Options Exchange شناخته می‌شود) آغاز شد. این نوع معاملات خیلی زود با قراردادهایی در بورس کالای شیکاگو (CME) همراه شد. در حالی که محصول Cboe متوقف شده است، معاملات آتی CME از آن زمان به بخش بزرگی از بازار معاملات کریپتو تبدیل شده است.

استقبال از این معاملات به قدری بالا بود که در تاریخ 16 فوریه، ارزش همه قراردادهای آتی در صرافی‌های بزرگ در ایالات متحده و خارج از کشور به 26.9 میلیارد دلار در طی یک روز (24 ساعت) رسید. در سال 2021، CME میانگین حجم روزانه 10105 قرارداد آتی بیت کوین را گزارش کرد که نسبت به سال قبل 13 درصد افزایش داشت.

برای آشنایی بیشتر با معاملات فیوچرز می‌توانید ویدئو زیر را مشاهده نمایید:

00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x
آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

معاملات فیوچرز چیست؟

در واقع معاملات futures معاملاتی هستند که در آن‌ها توافقی برای خرید یا فروش یک دارایی پایه به قیمت ثابت در یک تاریخ معین انجام می‌شود. در دنیای رمز ارزها و ارزهای دیجیتال این معاملات در خصوص ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. در این حالت دارایی فرد معامله کننده بیت کوین خواهد بود.

معاملات آتی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که در برابر بازارهای بی‌ثبات، محافظت شوند. همچنین اطمینان حاصل کنند که می‌توانند یک ارز دیجیتال خاص را با قیمت تعیین شده در آینده خریداری کرده یا بفروشند. البته، اگر قیمت در جهت مخالفی که یک معامله‌گر می‌خواهد حرکت کند، ممکن است بیشتر از قیمت بازار بیت‌کوین پرداخت کند یا آن را با ضرر بفروشد.

technical analyyys

فرآیند فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟

فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟ در برخی شرایط، به جای خرید یا فروش مستقیم، یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین معامله می‌شود. معاملات آتی به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به طور غیرمستقیم در فرآیند خرید بیت کوین قرار گرفته و به طور بالقوه از تغییرات قیمت آن سود ببرند.

اگرچه معاملات آتی کریپتو قرار است قیمت دارایی پایه را از نزدیک ردیابی کند، اما ارزش آن گاهی اوقات می‌تواند در سررسیدش متفاوت باشد. (از آنجایی که به سمت تاریخ تسویه آن نزدیک می‌شود.) این معمولاً ناشی از تغییرات شدید ناگهانی در نوسانات است که می‌تواند توسط یک عامل اساسی ایجاد شود. (مثلاً خرید بیت کوین بیشتر تسلا یا حضور یک کشور بزرگ که رمز ارز را قبلاً ممنوع کرده بود.)

مسائل عرضه و تقاضا برای قراردادهای خاص می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش در یک یا چند مجموعه از معاملات آتی در مقایسه با سایرین شود.

توافق خریدار و فروشنده

در معاملات فیوچرز یک توافق باید بین خریدار و فروشنده انجام شود. در این حالت باید سه بخش اصلی در قرارداد اعمال شود.

فرآیند انجام توافق خریدار و فروشنده به صورت زیر است:

  • تاریخ انقضا: این به تاریخی اشاره دارد که قرارداد آتی باید تسویه شود؛ به عبارت دیگر، یک طرف باید خرید کند و طرف دیگر باید به قیمت از پیش توافق شده بفروشد. با این حال، شایان ذکر است که معامله‌گران می‌توانند در صورت تمایل، قبل از تاریخ تسویه، قراردادهای خود را به سایر سرمایه‌گذاران بفروشند.
  • واحد در هر قرارداد: این مقدار ارزش هر قرارداد از دارایی اساسی را مشخص می‌کند و از پلتفرم به پلتفرم دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، معاملات آتی بیت کوین CME برابر با 5 بیت کوین (به دلار آمریکا) است. همچنین معاملات آتی بیت کوین در Deribit برابر با 10 دلار آمریکا بیت کوین است.
  • اهرم: برای افزایش سود بالقوه یک معامله‌گر در معاملات آتی خود، صرافی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که برای افزایش اندازه معاملات خود سرمایه قرض بگیرند. این فرآیند تحت نام اهرم شناخته می‌شود. باز هم نرخ‌های اهرم بین پلتفرم‌ها بسیار متفاوت است. به عنوان مثال Kraken به کاربران اجازه می‌دهد تا معاملات خود را تا 50 برابر افزایش دهند، در حالی که FTX نرخ اهرم خود را از 100 برابر به 20 برابر کاهش داده است.

اهرم در معاملات فیوچرز چیست

ویژگی معاملات فیوچرز چیست؟

همانطور که گفتیم در معاملات فیوچرز دو طرف قرارداد با یکدیگر توافق می‌کنند که یکی از طرفین بدون توجه به قیمت فعلی بازار، در تاریخ مشخص شده، دارایی مشخص شده را به قیمت تعیین شده خریداری کرده و دیگری نیز به‌فروش برساند. در ادامه،دیگر ویژگی های معاملات فیوچرز را بررسی میکنیم:

حجم معاملات فیوچرز

معاملات فیوچرز قراردادهای استاندارد شده هستند، به این معنی است که مقدار و حجم کالاها از قبل تعیین شده است. این امر انجام معامله را آسان می کند و اختلافات ناشی از درک متفاوت شرایط قرارداد بین دو طرف را به حداقل می رساند.

کارمزد معاملات فیوچرز

کارمزد صرافی ارز دیجیتال، یکی از مهم ترین معیارها برای معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال است. در این حالت کارگزار مقداری پول به صورت درصدی نسبتا کوچک از کل مبلغ معامله را دریافت می‌کند.کارمزد در معاملات فیوچرز بسیار کم است و عدد آن بین ۰ تا ۰.۰۲ درصد می‌باشد. درصد کارمزد بستگی به سطح خدمات ارائه شده توسط کارگزار دارد.

ثبات قیمت در معاملات فیوچرز

معاملات فیوچرز ابزار بسیار مهمی برای مدیریت انواع ریسک های مختلف می باشد. شرکت‌هایی که در تجارت خارجی فعالیت می‌کنند از قراردادهای فیوچرز برای مدیریت ریسک ارز استفاده می‌کنند. این معاملات به افزایش کارایی بازار کمک می کنند زیرا هزینه های پیش بینی نشده خرید یک دارایی را کاهش می دهند. در واقع ثبات قیمت معاملات فیوچرز یک شرط بندی بر روی چشم انداز یک سهام است.

دو واحد تجاری A و B را در نظر بگیرید A عقیده دارد که ارزش سهام از ارزش فعلی آن در آینده افزایش خواهد یافت در حالی که B برعکس آن را باور دارد. الف و ب قراردادی را با هم  منعقد می کنند که در آینده الف سهام ب را به قیمت فعلی بخرند. اگر شرط A محقق شود، یعنی اگر ارزش سهام افزایش یابد، A می تواند سهام را با قیمتی تعیین شده از B دریافت کند. برعکس، اگر ارزش سهام کاهش یابد، B می تواند سهام را به A بفروشد.

ثبات قیمت در معاملات فیوچرز

دو روش مختلف برای تسویه قراردادهای آتی وجود دارد

  • تحویل فیزیکی: به این معنی که پس از تسویه حساب، خریدار بیت کوین را خریداری و دریافت می‌کند.
  • تسویه نقدی: به این معنی که پس از تسویه، انتقال وجه نقد (معمولاً دلار آمریکا) بین خریدار و فروشنده وجود دارد.

تعیین زمان انجام معامله در آینده

تعیین زمان انجام معامله در آینده را می‌توان یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم در معاملات فیوچرز نامید. وقتی شما از تاریخ معامله خود به صورت دقیق خبر داشته باشید می‌توانید با خیال راحت اقدام به معامله نمایید. در واقع در این نوع معاملات شما بر اساس قیمت توافق، مشخص می‌کنید که مثلاً در یک ماه آینده مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را به طرف مقابل به صورت معامله آتی مبادله کنید.

حتی برخی از افراد بعد از مدتی قراردادهای معامله خود را به دیگران می‌فروشند و از این راه درآمد خود را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال شما در قرار داد مشخص می‌کنید که تا 1 ماه آینده این معامله انجام شود. خریدار می‌تواند قرارداد خود را به صورت قیمت لحظه‌ای به فرد دیگری بفروشد. همین ویژگی تاریخ و مشخص بودن آن در معامله باعث می‌شود که شما برنامه‌ریزی بهتری برای افزایش سرمایه خود داشته باشید.

از چه طریقی می‌توان معاملات فیوچرز را انجام داد؟

معاملات فیوچرز باید توسط صرافی‌های معتبر انجام شود. در واقع این معاملات باید توسط صرافی‌های معتبر به صورت قرارداد نوشته و انجام گیرد. برخی از صرافی هستند که این معاملات را با قرض سرمایه انجام می‌دهند. به این صورت که صرافی برای انجام معامله به شما مبلغی را به عنوان سرمایه قرض می‌دهد و بعد از حساب کاربری شما این مبلغ را برداشت می‌کند.

نکته مهمی که باید از معاملات آتی به یاد داشته باشید این است که این معاملات در تمامی مراحل و شرایط به صورت آنلاین انجام می‌شود و شما باید به خوبی تمام بخش‌های اصلی قرار داد را مطالعه و از مفاد آن آگاه باشید.

tech analys

احراز هویت برای معاملات فیوچرز چیست؟

برای انجام معاملات فیوچرز همانطور که گفته شد باید به صرافی‌ها مراجعه کنید. در صرافی‌های دیجیتال برای اینکه از انجام معاملات آتی مطمئن شوند، کاربران را به روش‌های خاص خود احراز هویت می‌کنند. حتی در صرافی‌های داخلی ایران نیز این فرایند احراز هویت انجام می‌شود. در این صورت هر دو طرف معامله می‌توانند به خوبی به یکدیگر اعتماد کنند.

هر صرافی برای احراز هویت فرآیند خاص خود را دنبال می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به صرافی‌های معتبر به راحتی فرایند احراز هویت خود را انجام داده و به راحتی اقدام به انجام معاملات فیوچرز نمایید.

چه چیز های در معاملات فیوچرز مورد معامله قرار می گیرند؟

معاملات فیوچرز در بازار شامل کالاهای زیادی می‌شود. شما می‌توانید کالاهای زیادی را در این فرآیند معامله کنید. از آهن گرفته تا گندم، برنج، چای، شکر و غیره را می‌توان در معاملات فیوچرز انجام داد. امروزه یکی از بخش‌هایی که به شدت معاملات فیوچرز در آن رواج دارد بازار ارزهای دیجیتال است. شما می‌توانید به راحتی در صرافی‌های معتبر اقدام به این کار نمایید.

تفاوت اسپات و فیوچرز چیست

اهرم یا لوریج معاملات فیوچرز چیست؟

در معاملات فیوچرز، اهرم به این معنی است که تریدر نیازی به قرار دادن 100٪ مبلغ قرارداد در هنگام ورود به معامله ندارد. به عبارت دیگر برای این‌که کاربران بتوانند سودی بالقوه در معاملات خود کسب کنند، صرافی‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا با قرض گرفتن سرمایه، اندازه معاملات خود را افزایش دهند در عوض، کارگزار یک مقدار حاشیه اولیه (مارجین) دریافت میکند که شامل کسری از ارزش کل قرارداد است.

درواقع برای خرید یا فروش در قراردادهای فیوچرز  باید درصدی از کل ارزش قرارداد را پرداخت کرد. این درصد حاشیه یا مارجین نامیده می شود مبلغ دریافتی کارگزار برای حساب مارجین بسته به اندازه معامله فیوچرز، اعتبار سرمایه گذار و شرایط و ضوابط کارگزار می تواند متفاوت باشد. یک سرمایه‌گذار با دارا بودن بینش درست و شناخت کافی بازار می‌تواند به سرعت در معاملات فیوچرز درآمد کسب کند، این افراد با اهرم10 معامله میکنند.

در فیوچرز معمولاً از اهرم بالایی استفاده می شو،. در نتیجه قیمت ها در بازارهای آتی نسبت به بازارهای دیگر با سرعت بیشتر تغییر می کند. بنابراین همانطور که سودها سریعتر به دست می آیند، خطر از دست دادن پول هم به همان سرعت است. اهرم یک شمشیر دو لبه است، زیرا همانطوری که سود را چند برابر می کند، زیان را نیز چند برابر می کند.

اگر قراردادهای آتی در سهام دارای اهرم 5 باشند، به این معنی است که سود پنج برابر سود سهام است. اگر سهام سود 20 درصدی را به دست آورد، معاملات آتی بازدهی 100 درصدی را ارائه می دهند (درصد سود آتی = درصد سود سهام *اهرم اما تلفات نیز به همان اندازه بزرگتر می شود. زیان 20 درصدی در حقوق صاحبان سهام باعث ضرر 100 درصدی در معاملات آتی با اهرم پنج می شود.

اهرم در معاملات فیوچرز

بهترین زمان معاملات فیوچرز چه زمانی است؟

یک تریدر باتجربه ممکن است بتواند الگوهای مناسب برای خرید و فروش در بازار را تشخیص داده و سود سریعی کسب کند، اما یک معامله گر با مهارت و تجربه کمتر ممکن است ضررهای جدی متحمل شود. معامله گران اغلب دوره های نگهداری را برای زمان ورود و خروج از معاملات خود تعیین می کنند. معاملات روزانه، همانطور که از نام آن پیداست، دارای کوتاه ترین بازه زمانی است و معاملات به ساعت، دقیقه و حتی ثانیه تقسیم می شوند. زمانی از روز که معامله انجام می شود می تواند عامل مهمی برای کسب سود باشد.

یک قانون نانوشته ای وجود دارد که ساعت اول و آخر یک روز شلوغ ترین زمان است که بیشترین فرصت ها را به سرمایه گذاران ارائه می دهد، در حالی که وسط روز آرام ترین و با ثبات ترین دوره معاملات است. برخی از معامله گران معتقدند که روزهای خاص به طور سیستماتیک بازدهی بهتری نسبت به روزهای دیگر ارائه می دهند، اما در دراز مدت، شواهد کمی برای چنین تأثیری در بازار وجود دارد.

بهترین بازه زمانی 9:30 صبح تا 10:30 صبح می باشد. بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای حدود ساعت 11:30 صبح معامله روزانه را متوقف می‌کنند، زیرا در این زمان است که حجم معاملات کاهش می‌یابد. در آخرین ساعات روز معاملات، نوسانات و حجم دوباره افزایش می یابد. در واقع، الگوهای رایج بازار نشان می‌دهند که ساعت آخر می‌تواند مانند ساعت اول باشد.

تفاوت معاملات اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures)

اسپات و فیوچرز چیست ؟ قبل از اینکه در خصوص تفاوت معاملات اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures) صحبت کنیم باید با تعریف معاملات اسپات (Spot) آشنا شویم:

تعریف معاملات اسپات (Spot)

معاملات اسپات با نام معاملات قیمت لحظه‌ای نیز شناخته می شوند. قیمت لحظه‌ای قیمت فعلی بازار اوراق بهادار، ارز یا کالایی است که برای خرید و فروش به‌منظور تسویه فوری در دسترس است؛ به عبارت دیگر، قیمتی است که در حال حاضر فروشندگان و خریداران، یک دارایی را با آن ارزش گذاری می‌کنند.

تفاوت اصلی بین futures و Spot

تفاوت اصلی بین معاملات اسپات و و معاملات فیوچرز در این است که معاملات اسپات برای خرید و فروش فوری هستند، در حالی که معاملات فیوچرز پرداخت و تحویل را تا تاریخ‌های آینده از پیش تعیین‌شده به تاخیر می‌اندازند. در حالت کلی معمولا قیمت نقدی کمتر از قیمت آتی است. این وضعیت به عنوان contango شناخته می‌شود.

وضعیت Contango برای کالاهای فاسد نشدنی با هزینه های قابل توجه ذخیره سازی بسیار رایج است. از سوی دیگر، امکان عقب ماندگی نیز وجود دارد. عقب ماندگی وضعیتی است که قیمت نقدی از قیمت آتی بیشتر شود.

با توجه به این موارد می‌توان گفت که در معاملات فیوچرز امکان ریسک بالاتری وجود دارد. در واقع در معاملات اسپات شما تنها زمانی سود می‌کنید که نسبت به قیمت خرید، قیمت ها افزایش داشته باشد؛ اما در معاملات فیوچرز شما امروز معامله را انجام می دهید و سپس در زمان تعیین شده کالای خود را به خریدار تحویل می دهید. در این زمان اگر کالا شامل افزایش قیمت شده باشد خریدار صعود کرده اما اگر کالا شامل کاهش قیمت شده باشد، فروشنده سود کرده است.

در رابطه با همین بحث، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بررسی تفاوت فیوچرز و مارجین را نیز مطالعه کنید.

تفاوت معاملات آپشن و فیوچرز

تفاوت معاملات آپشن و فیوچرز چیست؟

  • نوع قرارداد: قراردادهای فیوچرز قراردادهایی برای معامله یک دارایی پایه با قیمت از پیش تعیین شده در تاریخ مشخصی در آینده است. خریدار و فروشنده هر دو موظف به تکمیل معامله در تاریخ تعیین شده هستند. معاملات آپشن قراردادهای استاندارد شده ای هستند که به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا یک دارایی پایه را با قیمتی از پیش تعیین شده قبل از یک تاریخ خاص (تاریخ انقضای اختیارات) معامله کنند. خریدار معاملات آپشن حق خرید دارد اما اجباری ندارد که دارایی پایه را با قیمتی از پیش تعیین شده خریداری کند. در اختیار معامله هیچ الزامی وجود ندارد و تریدر پس از فرا رسیدن تاریخ سررسید، در تسویه یا عدم تسویه مختار است.
  • میزان ریسک : در معاملات فیوچرز میزان ریسک بالا بوده در صورتی که در معاملات آپشن ریسک محدود است.
  • سود یا زیان: در هر دو حالت سود و زیان محدودیت ندارد.
  • تعهدات طرفین:در معاملات فیوچرز خریدار موظف است دارایی را در تاریخ آینده مشخص شده خریداری کند ولی در معاملات آپشن خریدار هیچ تعهدی در قبال خرید یا اجرای قرارداد نخواهد داشت.
  • نحوه اجرای قرارداد: قرارداد فیوچرز در تاریخ توافق شده اجرا می شود. در این تاریخ معین، خریدار دارایی را خریداری می کند.قراردادهای آپشن می تواند توسط خریدار در هر زمانی قبل از تاریخ انقضا اجرا شود
  • پیش پرداخت:در معاملات فیوچرز، هنگام ورود هیچ هزینه اولیه ای وجود ندارد. اگرچه، خریدار قرار است در نهایت قیمت توافق شده دارایی را بپردازد. خریدار در قرارداد اختیار معامله بایستی حق بیمه بپردازد. اگر خریدار در تاریخ سررسید دارایی را خریداری نکند،.حق بیمه پرداختی مجددا به خریدار بازگردانده نمی شود.
  • نقدینگی :قراردادهای فیوچرز از نقدینگی بالاتری نسبت به قراردادهای اختیار معامله برخوردارند. در نتیجه قراردادهای آتی برای معاملات روزانه مناسب ترند. ورود و خروج به آنها آسان‌تر است

 بررسی تغییرات قیمت ها در معاملات futures(بررسی عامل شکاف)

تغییرات قیمت شامل مواردی است که به عنوان “شکاف” شناخته می‌شوند. این موارد به دوره‌های زمانی در نمودارهای قیمتی اشاره می‌کنند که در آن هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد – بنابراین هیچ داده قیمتی برای آن شکاف‌های زمانی وجود ندارد. آن‌ها فقط در پلتفرم‌های سنتی مانند CME حضور دارند. بر خلاف بازار گسترده‌تر ارزهای دیجیتال که 24/7 معامله می‌کنند. در این بازارها، فقط در ساعات مشخص معاملات انجام می‌شود. به عنوان مثال در روز های تعطیل هیچ معامله ای انجام نمی‌شود.

اگر قیمت یک ارز دیجیتال در ساعات بسته شدن بازار سنتی به طور قابل توجهی جهش کند، زمانی که بازار در روز بعد بازگشایی می‌شود، شکاف های بزرگی در نمودار قیمت دارایی در یک پلتفرم سنتی ظاهر می‌شود. در نتیجه بهتر است در بازار های سنتی به سراغ معاملات فیوچرز نروید. برای این کار بهتر است که به سراغ صرافی‌های معتبر و آنلاین رفته و در آن‌ها فعالیت های معاملاتی خود را انجام دهید. صرافی‌های زیادی در این زمینه وجود دارند، اما شما باید به سراغ بهترین صرافی ها بروید تا از معاملات خود سود مناسبی کسب کنید.

فیوچرز چیست

بهترین صرافی برای فیوچرز  برای ایرانیان کدام است؟

صرافی های مختلفی فیچورز دارند مانند صرافی بایننس، کوکوین، بینگ ایکس، کوینکس و … که در ادامه به توضیح هریک می‌پردازیم. همچنین نحوه دسترسی به این معاملات را این معاملات را روی کوکوین آموزش خواهیم داد.

صرافی کوکوین (Kucoin)

بی شک یکی از بهترین صرافی ها برای کشورمان صرافی کوکوین است که آی پی ایران  درآن تحریم نشده است.از ویژگی های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • پشتیبانی از بیش از ۲۰۰ رمز ارز
  • رابط کاربری ساده
  • کارمزد پایین
  • ارائه خدمات ویژه به کاربرانی که رمز ارز کوکوین دارند

بای بیت Bybit

بای بیت به یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال تبدیل شده است. تمرکز اصلی Bybit روی معاملات پر ریسک فیوچرز است که به معامله‌گران اجازه می‌دهد به سودهای بالا دست یابند. این صرافی ارز دیجیتال کاربرانش را به چند سطح مختلف تقسیم می‌کند  و بسته به سطح کابران کارمزد  3 تا 6 درصد دریافت می کند.

صرافی کوینکس  Coinex

نزدیک ۷۰ درصد کاربران این صرافی را معامله‌گران ایرانی تشکیل می‌دهند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به کارمزد کم معاملات و پشتیبانی از رمزارزهای متنوع اشاره کرد. اپلیکیشن آن نیز بهترین برنامه برای فیوچرز به شمار می‌رود

معاملات فیوچرز در صرافی کوکوین (Kucoin)

شما میتوانید به راحتی معاملات فیوچرز را در صرافی کوکوین انجام دهید. این صرافی یکی از شناخته شده ترین صرافی‌ها برای انجام معاملات آتی است.

موارد مهم در صرافی کوکوین

  • انجام معاملات به صورت ایمن و شفاف: شما میتوانید به راحتی و با استفاده از فناوری برتر قرار داده شده در این صرافی هر تراکنش و معامله فیوچرزی را ایمن و شفاف کنید.
  • تجربه معاملاتی بهینه: یکی از 3 صرافی برتر در بازار BTC/USDT با حاشیه‌ امنیت عالی، کوکوین است. شما می‌توانید به راحتی قرارداد های معاملات فیوچرز خود را در این صرافی بر اساس انواع موجود تنظیم کنید. همچنین از واریز و برداشت سریع و انتقال دارایی خود در سریع ترین حالت ممکن استفاده کنید.
  • کاربرپسندترین: این صرافی با عملکرد عالی و خدمات 24 ساعته خود در 7 روز هفته، گام های زیادی در بهبود فرآیند مشتری مداری برداشته است. همچنین این صرافی به 10 زبان زنده دنیا خدمات خود را ارائه می‌دهد.

انجام معاملات futures در سایت کوکوین

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود در سایت کوکوین شوید، سپس از سربرگ Assets روی گزینه Futures Account کلیک کنید.

kucoin futures one

سپس صفحه قوانین و مقررات برای شما باز می‌شود. این قوانین را باید با دقت مطالعه کرده و سپس گزینه های تایید و قبول این مقررات را کلیک کنید.

kucoin futures two

سپس وارد صفحه ای می شوید که در آن می‌توانید معاملات فیوچرز را انجام دهید.

futures kucoin three

کوییز بایننس فیوچرز چیست؟

صرافی بایننس، برای انجام معاملات در پلتفرم فیوچرز بایننس، تغییراتی را اعمال کرده است. این تغییرات باهدف درک بهتر و بیشتر معامله‌گر از نحوه معاملات بایننس فیوچرز است.

در زمانی که برای اولین‌بار وارد پلتفرم فیوچرز می‌شوید، صرافی بایننس برای حصول اطمینان از این که تریدر یا معامله‌گر آموزش‌های لازم را دریافت کرده است، یک سری سوال مرتبط با معامله‌گری در بازار فیوچرز مطرح کرده است. این سوالات در واقع به شکل یک کوییز درآمده‌اند و تعداد کل این سوالات، ۱۴ سوال است.

سوالات کوییز در بایننس فیوچرز در مورد نحوه کار با بخش بایننس فیوچرز و معامله رمز ارزهای دارای لوریج است. قبل از باز شدن بخش کوییز فیوچرز، بایننس فیوچرز یک کد رفرال از معامله‌گر درخواست می‌کند. در واقع کاربر جدید در بدو ورود به بایننس فیوچرز باید اکانت یک کاربر فعلی را جهت معرفی خود ارائه دهد. با وارد کردن کد رفرال در قسمت مشخص شده، این معرفی انجام می‌گیرد.

روش انجام معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز به دو صورت Limit و Stop انجام می‌شود.

انجام معاملات futures به صورت Limit

  • بررسی بخش Price

این بخش در واقع بخشی است که شما می خواهید با استفاده از آن وارد معامله شوید. در صرافی کوکوین اگر روی علامت قرمز رنگ در کنار بخش قیمت کلیک کنید؛ به این معنی است که با این قیمت می خواهید وارد معاملات آتی شوید. این قیمت در واقع بهترین قیمت بر اساس نوع معامله شما خواهد بود.

  • بررسی بخش Amount

در این بخش شما باید مقدار ارز دیجیتالی را که میخواهید در معامله فیوچرز خریداری کنید، مشخص کنید. شما می‌توانید بر اساس سرمایه ای که وارد صرافی کرده اید نیز خرید را انجام دهید؛ مثلاً 20 درصد سرمایه تتری که وارد کرده اید را میخواهید در معامله هزینه کنید.

  • بررسی بخش Leverage

در این بخش شما میتوانید برای انجام معامله خود یک از هم مشخص کنید. اینکار کاملا به خودتان بستگی دارد. به وسیله اهرم شما می‌توانید چند برابر سرمایه ای که می خواهید وارد کنید را معامله کنید. در این صورت سود و زیانی که در معامله نصیب شما می‌شود بر اساس ضریب اهرم چند برابر می‌شود.

  • بررسی بخش TP/SL of Long

در این بخش می‌توانید برای سود و یا ضرر خود حد مشخص کنید. در صورت رسیدن به حد مشخص سود و یا ضرر بیشتری نصیب شما نمی‌شود. این حد سود و ضرر برای مقدار بالا است و یعنی بالاترین مقدار سود و یا ضری که می‌توانید در یک معامله به دست بیاورید.

  • بررسی بخش TP/SL Of Short

این بخش دقیقا برعکس بخش بالا عمل می‌کند؛ یعنی در اینجا حداقل سود و ضرر را در معاملات فیوچرز مشخص میکنید. از این کمتر دیگر سود و ضرری شامل حال شما نمی‌شود.

bitcoiiinz

نحوه انجام معاملات فیوچرز در بخش Stop

برای انجام معاملات futures در بخش Stop نیز شما باید بر اساس قیمت لحظه‌ای فرایند معامله را انجام دهید.

  • بررسی بخش Stop Price

در این بخش شما می‌توانید قیمت را که نزدیک به قیمت لحظه‌ای است وارد کنید. این بخش در واقع قیمت پیشنهادی شما را که نزدیک به قیمت اصلی است نشان می‌دهد.

  • بررسی بخش Price

در این بخش قیمتی که می خواهید معامله با ان انجام شود را وارد می‌کنید. اگر روی علامت جرقه در کنار کادر مربوطه کلیک کنید؛ به این معنی است که قیمت پیشنهادی شما بر اساس قیمت همان لحظه بازار محاسبه می‌شود.

  • بررسی بخش Amount

در این بخش شما باید حجم معامله را مشخص کنید. با مشخص کردن حجم معامله شما می‌توانید قیمت نهایی را نیز مشخص نمایید.

  • بررسی بخش Leverage

در این بخش شما می‌توانید اهرم معاملاتی خود را مشخص کنید. این اهرم به شما کمک می‌کند که سود و زیان را افزایش دهید. سود و زیان بر اساس ضریب اهرم چند برابر می‌شود.

معاملات futures

مزیت معاملات فیوچرز چیست؟

  • پوشش ریسک: ازمعاملات فیوچرز می توان برای محافظت در برابر ریسک های سیستماتیک سرمایه گذاری در یک سهم استفاده کرد. هنگامی که انتظار یک حرکت نامطلوب قیمت را وجود دارد، معامله‌گران می‌توانند پوزیشن فروش را اتخاذ کرده و از ریسک حرکت نزولی قیمت در امان بمانند. ولی هنگامی که انتظار افزایش قیمت هست تریدر ها با خرید میتوانند از حرکت صعودی قیمت در آینده سود ببرند.
  • نقدینگی بالا: بیشتر بازارهای فیوچرز نقدینگی بالایی دارند.
  • تنوع زیاد: تریدرها می‌توانند از میان هزارانجفت ارز موجود، جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کنند.

معاملات پریچوال فیوچرز چیست؟

قرارداد پریچوال فیوچرز نوع خاصی از قرارداد است که یک دوره و بازه مشخص اجرایی برای آن وجود ندارد. درواقع این نوع قراردادها، بدون سررسید می‌باشد. تریدرها می‌تواند معامله فیوچرز را بسته به مدت زمان مناسب خود نگه داری کنند. مبنای معاملات در معاملات پریچوال فیوچرز ، شاخص قیمت پایه است که از میانگین ارزش دارایی بر اساس بازارهای اصلی نقدی و همچنین حجم نسبی معاملات تشکیل شده است.

برخلاف معاملات فیوچرز سنتی، معاملات پریچوال فیوچرز اغلب با ارزشی برابر یا نزدیک به قیمت لحظه ای بازار معامله می شوند. مکانیسم اصلی که به معاملات پریچوال فیوچرز کمک می کند تا حد امکان به قیمت لحظه ای نزدیک شوند، فاندینگ یا تامین مالی است. تفاوت بین قیمت قرارداد ویژگی های پریچوال و قیمت لحظه ای تعیین می کند که چه کسی پرداخت کننده و چه کسی دریافت کننده دارایی است. زمانی که نرخ تامین مالی مثبت است پرداخت از پوزیشن لانگ به شورت است و زمانی که نرخ تامین مالی منفی است پرداخت از پوزیشن شورت‌ به لانگ می باشد.

تفاوت بین قراردادهای پریچوال فیوچرز و  فیوچرز سنتی عدم وجود تاریخ انقضا مشخص برای قرارداد است. قراردادهای فیوچرز سنتی تاریخ تسویه مشخصی دارند. اما در پریچوال فیوچرز تریدرها می‌توانند موقعیت‌های باز را به‌طور نامحدود نگه دارند و در هر زمانی آنها را ببندند.

عدم وجود تاریخ انقضا باعث محبوبیت معاملات پریچوال فیوچرز می شود. به طور مثال اگر نفت خام برای ماه مشخصی به مبلغ 40 دلار در هر بشکه خریداری شود، باید بدون توجه به قیمت، پس از پایان قرارداد، خریدار آن را تسویه کند. اگر در عوض از قرارداد پریچوال استفاده کند خریدار اختیار دارد خریداری کند اما هیچ محدودیت زمانی برای این تعهد وجود ندارد. او می تواند از موقعیت خرید خارج شود و هر زمان که بخواهد حاشیه خود را پس می گیرد.

فاندینگ ریت چیست

فاندینگ ریت چیست؟

نرخ های تامین مالی، پرداخت های دوره ای است که توسط یک طرف قرارداد پریچوال فیوچرز به طرف دیگر پرداخت می شود. از آنجایی که قراردادهای پریچوال فیوچرز تاریخ انقضا ندارند، قیمت آنها می تواند متفاوت از دارایی پایه باشد. نرخ های تامین مالی کمک می کند تا قیمت قرارداد تا حد امکان به قیمت لحظه ای نزدیک شود.

پرداخت های دوره ای، به معامله گران که پوزیشن لانگ یا شورت دارند بر اساس تفاوت بین قیمت بازار پریچوال و قیمت لحظه ای است. از آنجایی که قراردادهای پریچوال فیوچرز همواره وجود دارند، صرافی ها به مکانیزمی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که قیمت فیوچرز و قیمت  شاخص به طور منظم همگرا می شوند. این مکانیسم نرخ فاندینگ یا نرخ تامین مالی نامیده می شود. بسته به موقعیت های مختلف، معامله گران یا پرداخت می کنند یا بودجه دریافت می کنند.

نرخ فاندینگ چندین بار در روز محاسبه می شود. این محاسبه روزانه تضمین کننده آن است که هیچ واگرایی بلندمدتی در قیمت هر دو بازار وجود نداشته باشد. فاندینگ ریت از دو جزء نرخ بهره و پرمیوم(حق بیمه) تشکیل شده است. معمولاً نرخ بهره بر روی 0.03٪ روزانه و 0.01٪ در هر بازه فاندینگ ثابت است، به استثنای برخی از قراردادها که نرخ بهره 0٪ است.

در دوره‌های نوسان زیاد، قیمت بین پریچوال و قیمت مشخص شده ممکن است متفاوت باشد. در چنین حالت های، پرمیوم ممکن است افزایش یا کاهش یابد. پرمیوم کم، نشان دهنده اختلاف اندک بین دو قیمت است.

در مواقعی که فاندینگ ریت مثبت باشد، قیمت پریچوال فیوچرز بالاتر از قیمت مشخص شده است. در نتیجه، معامله‌گرانی که پوزیشن لانگ دارند، پرداخت هایی برای افرادی که پوزیشن‌های شورت دارند انجام میدهند. در مقابل، فاندینگ ریت منفی نشان می‌دهد که قیمت‌های پریچوال کمتر از قیمت مشخص شده هستند و این بدان معناست که پرداخت از سمت پوزیشن شورت به پوزیشن لانگ است.

در محاسبات فاندینگ ریت میزان اهرم استفاده شده نیز در نظر گرفته می شود. بنابراین فاندینگ ریت ممکن است تأثیر زیادی بر سود و زیان تریدر داشته باشد. نرخ های فاندینگ اساساً برای تشویق تریدر ها برای قرار گرفتن در پوزیشن خرید یا فروش  و هم چنین اطمینان از همخوانی قیمت قراردادهای پریچوال با بازارهای نقدی طراحی شده است.

جدای از موارد فوق، درک نرخ فاندینگ ضروری است. زیرا که نرخ فاندینگ به شدت با روحیه تریدرها و همچنین احساسات حاکم بربازار مرتبط است. زمانی که بازار صعودی است، فاندینگ ریت معمولا مثبت است و هر چه این نرخ بالاتر باشد، بازار هیجان بیشتری دارد. از جنبه منفی، اگر نرخ فاندینگ منفی باشد، این احساس بر بازار حاکم است که بازار در حال سقوط است. به عبارت دیگر بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران دوست دارند نرخ های تامین مالی را دنبال کنند، زیرا فاندینگ ریت می تواند سیگنال های قوی از احساسات بازار باشد.

تقریباً همه مشتقات رمزنگاری از مکانیزم نرخ فاندینگ استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که قیمت قرارداد همیشه با قیمت شاخص مطابقت دارد. علاوه بر این، نرخ های تامین مالی از صرافی به صرافی دیگر متفاوت است .نرخ‌ها در وب‌سایت‌های این صرافی‌ها قابل مشاهده است .

اکثر صرافی‌ها هر 8 ساعت نرخ خود را به‌روزرسانی می‌کنند.به عنوان مثال، فاندینگ ریت در BitMEX  فقط توسط پوزیشن های باز در پایان هر دوره 8 ساعته پرداخت یا دریافت می شود و به معامله گران این امکان را می دهد که بر اساس آن موقعیت را باز یا ببندند. در مورد FTX، پرداخت های نرخ سرمایه آن به صورت ساعتی شارژ می شود. با dYdX، سرمایه بر اساس هر ثانیه شارژ می شود.وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که داده‌های نرخ بودجه را جمع‌آوری می‌کنند و آن را به گونه‌ای ارائه می‌کنند که مقایسه آن را آسان می‌کند. به عنوان مثال می توان به Bybt، DeFi Rate و ViewBase اشاره کرد.

حکم شرعی معاملات فیوچرز ارز دیجیتال

آیا فیوچرز حرام است؟ در خصوص معاملات فیوچرز و ارز دیجیتال نظر مراجع مختلف است. دلیل این هم مشخص نبودن فرآیند ارزهای دیجیتال و ابهامات زیاد آن است. به عنوان مثال برخی مراجع بزرگ مانند آیت الله سیستانی در خصوص ارزهای دیجیتالی اصلا فتوایی نداده و اظهار نظری نکرده اند. در جمهوری اسلامی ایران هم آیت الله خامنه ای فعالیت در خصوص ارزهای دیجیتال از قبیل خرید و فروش. استخراج را مجاز اعلام کرده است.

حکم شرعی فیوچرز چیست؟ در واقع بر اساس این اظهار نظر ها می‌توان اعلام کرد که هرگونه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و انجام معاملات آن از قبیل خرید و فروش و همچنین معاملات فیوچرز با مسئولیت طرف های معامله صورت می گیرد. در نتیجه افراد در این فرآیند خود پاسخگو هستند. همچنین اعلام شده است که در معاملات ارزهای دیجیتال ضمانت نامه بانکی و ضمانت نامه دولتی صادر نمی‌شود. افراد باید با آگاهی و مسئولیت کامل اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال و انجام معاملات آتی نمایند.

معاملات آتی در مورد چه کالاهایی می‌تواند مورد استفاده‌ قرار گیرد؟

همانطور که گفته شد معاملات آتی در مورد کالاهای مختلف می‌تواند انجام شود. در بازار شما می‌توانید هر نوع کالایی را در شرایط معاملات آتی قرار دهید. در سال های اخیر فرآیند معاملات فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال به شدت رونق گرفته است. در بازار ارزهای دیجیتال شما می‌توانید به راحتی هر نوع ارز دیجیتالی که در صرافی‌ها معامله می‌شود را در فرایند معاملات آتی وارد کنید.

پلتفرم‌هایی که از معاملات آتی پشتیبانی می‌کنند؟

طی پنج سال گذشته، محبوبیت معاملات فیوچرز در بازار رمز ارز ها و ارزهای دیجیتال به طور تصاعدی افزایش یافته است. اکنون طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های سنتی و رمزنگاری بومی وجود دارد که می‌توانید معاملات آتی ارزهای دیجیتال را آغاز کنید.

نمونه پلتفرم‌هایی که معاملات futures را ارائه می‌دهند

  • FTX
  • CME
  • eToro
  • BitMEX
  • TD Ameritrade
  • Kraken
  • Bakkt
  • Deribit
  • Bybit

the bourse investingg

تفاوت فارکس و فیوچرز

  • فارکس شامل خرید و فروش ارز می باشد، در حالی که معاملات فیوچرز راهی برای تجارت هزاران بازار مالی مانند فارکس، شاخص ها، سهام، کالاها و موارد دیگر است.
  • معاملات فیوچرز تاریخ انقضا دارند در حالی که معاملات فارکس را می‌توان بدون تاریخ انقضا انجام داد.
  • میزان لوریج یا اهرم در فارکس بیشتر از فیوچرز است.
  • نقدینگی و حجم معاملات: همین نکته باعث شده تا فارکس بزرگترین و نقدشونده‌ترین بازار مالی در جهان باشد. با این حال حجم معاملات روزانه در بازار فیوچرز حدود 30 میلیارد دلار است. این میزان حجم در برابر فارکس بسیار ناچیز است. بر اساس داده های بانک بین المللی (BIS)، بازار جهانی فارکس بزرگترین بازار جهان است که روزانه بیش از 5 تریلیون دلار در آنمعامله می شود.
  • فارکس بازاری 24 ساعته است. در حالی که در فیوچرز زمان باز و بسته شدن بازارهای مرتبط با آن‌ها متفاوت است.
  • کارمزد فیوچرز در برابر کارمزدهای معاملات فیوچرز بسیار اندک است
  • در شرایط نرمال بازار، زمانی که در فارکس معامله می‌کنیم، قیمت‌ها قطعی و مشخص هستند و سفارشات به سرعت اجرا می‌شوند حال آن که در بازار فیوچرز قطعیت قیمت‌ها و سرعت اجرای سفارشات تضمین شده نیست.

مقالات مرتبط

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم در مورد معاملات فیوچرز (futures) صحبت کنیم. ابتدا توضیح دادیم که فیوچرز چیست و سپس مسائل پیرامون آن را برای‌تان شرح دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

در پایان لازم می‌دانیم ذکر کنیم که اگر دوست دارید در یک کلاس حضوری ارز دیجیتال شرکت کنید، دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد آکادمی پارسیان بورس قطعا می‌تواند به شما کمک کند. البته پارسیان بورس دوره‌های دیگری نیز تحت عنوان آموزش ارز دیجیتال در تهران، آموزش ارز دیجیتال در شیراز، و… دارد که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند.

سوالات متداول

  • معاملات آتی یا فیوچرز چیست؟
    معاملات فیوچرز، به معاملاتی اطلاق می‌شود که در آن‌ها توافقی برای خرید یا فروش یک دارایی، در یک تاریخ معین صورت می‌گیرد. در  بازار کریپتوکارنسی، این دارایی ارز دیجیتال است.
  • اهرم فیوچرز چیست؟
    در معاملات فیوچرز، برای این‌که کاربران بتوانند سودی بالقوه در معاملات خود کسب کنند، صرافی‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا با قرض گرفتن سرمایه، اندازه معاملات خود را افزایش دهند.

5/5 - (8 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی