توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و چرا انجام می شود؟

اگر شما هم تمایل به فعالیت در بازارهای مالی ارزهای دیجیتال را داشته باشید و گاهاً خواسته باشید اطلاعاتی در مورد آنها به دست آورید حتماً با این پیشنهاد مواجه شده اید که سعی کنید سمت رمزارزهایی بروید که از قابلیت سوزاندن کوین بهره‌مند باشند. اما اصلاً توکن سوزی (Coin Burn) چیست؟ آیا این روش هم یکی دیگر از روش هایی برای درآمدزایی و کسب سود در این بازار مالی محسوب می‌شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش‌ها را به دست آورید.

مفهوم سوزاندن کوین (Coin Burn) یا توکن سوزی در کریپتوکارنسی به چه معناست؟

هنگامی که صحبت از سوزاندن کوین در مورد ارزهای دیجیتال می‌شود به طور عامیانه یعنی آن کوین مورد نظر را از بین می‌برند و به شکلی کاملاً عامدانه آنها را از دسترس خارج کرده و دیگر استفاده از آنها امکان پذیر نیست. اگر بخواهیم کمی حرفه‌ای تر در مورد توکن سوزی صحبت کنیم مقصود این که تعدادی از این کوین‌های مورد نظر را به یک نشانی که به صورت Public و یا عمومی باشد انتقال دهید به گونه‌ای که دیگر نتوان آن تعداد کوین های منحصر بفرد را مصرف نموده و یا خرج کرد.

این امر به این علت رخ می‌دهد که کلیدهای مخصوص و منحصر بفرد این سکه ها در دسترس همگان نبوده و از دسترس خارج هستند. این نشانی مخصوص را به نام آدرس خوار  (eater address)  و یا سیاه چاله هم می‌شناسند. لذا هر توکن و یا سکه ای که به این آدرس خوارها منتقل شوند دیگر نمی توان نسبت به بازیابی آنها اقدام نمود و تا همیشه قابلیت استفاده از آنها از بین می‌رود.

کلیه‌ی افرادی که مایل هستند می‌توانند آدرسی که سکه ها به آنها انتقال پیدا کرده و عمومی نیز هستند را هم در بلاک چین مشاهده کنند و حتی ریز تراکنش های آن را هم کاملاً از نظر بگذرانند. به این امر دقت کنید که کوین هایی که از قابلیت سوزاندن بهره مند هستند می‌توانند تبدیل به پروژه هایی بسیار محبوب شوند که این امر در دنیای رقابتی ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است.

توکن سوزی در چه مواردی انجام می‌شود؟

توکن سوزی در چه مواردی انجام می‌شود؟

هر بازار مالی از سازوکارهای مخصوص به خود برای کنترل و مدیریت آن بازار بهره می‌برد. یکی از این مکانیزم ها در دنیای ارزهای دیجیتال مفهومی است به نام توکن سوزی (Coin Burn). یکی از مواردی که این کار برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد در هنگام ارائه‌ی آی سی او (ICO) ها یا همان سکه هایی است که اصطلاحاً عرضه اولیه می‌شوند.

خیلی از پروژه هایی که عرضه اولیه می‌شوند وقتی که کلیه‌ی توکن ها و سکه هایشان عرضه می‌شوند برای باقیمانده‌ی آنها از همین مکانیزم سوزاندن کوین استفاده می‌کنند. حتی برخی از صرافی‌های بسیار بزرگ نظیر بایننس گاهاً در زمان های مشخص و به صورت سیکل وار اقدام به سوزاندن برخی از سکه های مخصوص خودشان می‌کنند. این امر کمک می‌کند تا ارزش و بهای توکن ها و سکه های آنها بیشتر شوند. البته که ناگفته نماند هر پروژه‌ای با قصد و هدف خاص خود اقدام به سوزاندن سکه ها و یا توکن های خود می‌کند و انگیزه ها کاملاً متفاوت هستند.

به صورت کلی اگر بخواهید دقیقا بدانید باید در چه شرایطی از چه ترفندی در بازارهای مالی استفاده کنید باید اطلاعات کاملی در رابطه با تحلیل بازار داشته باشید. در این شرایط دوره آموزش پرایس اکشن می‌تواند این دید را برای شما ایجاد کرده و به خوبی تمامی مفاهیم را منتقل نماید.

علت توکن سوزی چیست؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که کوین ها به چه علت سوزانده می‌شوند و چرا عده‌ی زیادی هم از این حرکت استقبال می‌کنند و موافق انجام آن هستند؟ در پاسخ می‌توان به چهار علت اصلی اشاره کرد که به شرح زیر هستند:

  1. سازوکار اجماع اثرگذارتر
  2. کمک به بالا بردن ارزش و بهای سکه ها
  3. محافظت از سکه ها در مقابل اسپم
  4. مدرکی برای به اثبات رساندن تعهدهای با مدت زمان طولانی

در ادامه به شرح هر یک از این علت ها می‌پردازیم.

سازوکار اجماع اثرگذارتر

سازوکار اجماع اثرگذارتر

هنگامی که یک کوین و یا توکن بخواهد از پروسه ی سوزاندن برای خود استفاده کند بایستی حتماً در پروسه‌ی اجماع خود از عاملی به نام پروف آو برن (Proof-of-burn) یا همان اثبات سوزاندن یا مدرک سوزاندن بهره مند باشند. پروسه ی اثبات سوزاندن که آن را به نام POB هم می‌شناسند روشی یکتا برای به دست آوردن اتفاق نظر در سامانه های توزیع و پخش هستند. در این روش از افراد مختلف نظیر ماینرها یا استخراج کننده ها ، کاربرها و شرکت کننده ها در این پروژه ها نظرخواهی می‌شود تا بتوانند قسمتی از کوین ها و یا سکه ها را بسوزانند و یا خیر. پی او بی ها (POB)  در نمونه های متنوعی هستند که مورد این بحث نیست.

کمک به بالا بردن ارزش و بهای سکه ها

یکی از مهمترین مفاهیم در زمینه ی ارزهای دیجیتال کمیاب بودن یک ارز است. این کمیاب بودن را می‌توان یکی از عامل هایی به شمار آورد که سبب می‌شود یک کوین و یا ارز دیجیتال ارزشمند شود. رمز ارزها را می‌توان دارای ویژگی ای دانست که سبب جلوگیری از تورم می‌شوند. یعنی مقداری از این ارزها و یا کوین ها که به افراد عرضه می‌شوند کاملاً ثابت بوده و بعد از این که تعداد آنها به یک مقدار مشخص شده رسید دیگر کوین و یا ارز دیجیتال جدیدی به وجود نمی‌آید.

برای مثال بیت کوین که یکی از معروف ترین ارزهای دیجیتال و اولین آنها است تنها بیست و یک میلیون واحد از آن موجود است. حال که این تعداد کاملاً محدود است و دیگر قرار نیست به این تعداد افزوده شود لذا به عوض تعداد ارزش آن افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این در صورتی که به هر دلیلی تعداد بیت کوین هایی که عرضه شده اند کمتر شوند –مثلاً توکن سوزی و یا از یاد بردن کلیدهای خصوصی و سایر مواردی از این دست- ارزش این رمزارز افزایش پیدا می‌کند چرا که تعداد بیت کوین های موجودی که بتواند تقاضاها برای آن را پوشش دهد کمتر شده اند.

با توجه به این که در پروسه‌ی سوزاندن سکه ها عمداً آنها را از دور خارج می‌کنند لذا تعداد کوین هایی که در حال حاضر در سیستم موجود هستند هم کمتر می‌شود. از این شیوه عموماً برای بالا بردن قیمت رمزارزها و یا ثابت نگه داشتن ارزش آنها استفاده می‌کنند. استفاده از این شیوه و یا هر روش دیگری برای افزایش بها سکه‌ها می‌تواند ریسک زیادی برای افراد تازه کار داشته باشد. ولی افرادی که بعد از گذراندن دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد وارد بازار کار شدند، بهتر از افراد دیگر می‌توانند بازار را تحلیل کرده و سود بیشتری به دست آورند.

محافظت از سکه ها در مقابل اسپم

محافظت از سکه ها در مقابل اسپم

یکی از مزیت هایی که سوزاندن کوین در اختیار می‌گذارد این است که کمک می‌کند تا از تراکنش هایی که به صورت مزاحم و یا اسپم هستند در شبکه ی مورد نظر پیشگیری شود. این کار را می‌توان یک سازوکار طبیعی برای دفاع از حملاتی به شمار آورد که به منظور محروم کردن یک کوین از سرویس های مختلف یا همان (DDOS) انجام می‌شود. همانطور که خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ها دارای هزینه هایی به عنوان کارمزد هستند برای پروسه‌ی سوزاندن سکه ها هم می‌بایست مبلغی پرداخت شود. به همین علت هم برخی از پروژه ها برای این که این هزینه را پرداخت نکنند از مکانیزم سوزاندن بهره می‌برند. یعنی قسمتی از مبلغی که برای سوزاندن در نظر گرفته می‌شود به صورت اتوماتیک می‌سوزانند. برای نمونه یکی از رمزارزهایی که از این مکانیزم بهره می‌برد پروژه ی ریپل با نماد XRP است.

مدرکی برای به اثبات رساندن تعهدهای با مدت زمان طولانی

هنگامی که یک پروژه در دنیای ارزهای دیجیتال از توکن سوزی بهره می‌برد یعنی پروژه‌ی مورد نظر برای چیزی که می‌خواهد عرضه کند به صورت کاملاً قدرتمندی متعهد می‌شود. لذا این ساز و کار را می‌توان به نوعی یک ابزار برای پروژه های حوزه‌ی کریپتوکارنسی به شمار آورد که دربردارنده‌ی تعهد قوی برای پروژه‌ی مورد نظر است. عموماً همه‌ی پروژه ها هدف و مقصودی از ارائه دارند و این هدف معمولاً اضافه کردن میزان بهایی قابل توجه برای افرادی است که آن کوین و یا ارز دیجیتال را در اختیار دارند.

عموماً کاربرهای اصلی برای هر پروژه ساپورت کننده‌هایی هستند که به عنوان حامی خدمات آن پروژه به شمار می‌آیند. به طور کلی هم اینطور می‌توان گفت که بهره‌گیری از مکانیزم‌های سوزاندن توکن ها و یا کوین ها حال می‌خواهد برای خارج کردن توکن های باقی مانده از عرضه اولیه ها باشد یا سوزاندن آنها به صورت منظم و سیکل وار می‌تواند سبب بهبود چشم انداز رشد و توسعه‌ی این پروژه ها در آینده شده و به پیشرفت آن پروژه و در نهایت رشد آن کمک شایان ذکری داشته باشد.

طبقه بندی توکن سوزی (Coin Burn) یا سوزاندن آنها

طبقه بندی توکن سوزی (Coin Burn) یا سوزاندن آنها

به طور کلی مکانیزم کوین برن به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود:

  1. سوزاندن در سطح پروتکل ها که نیاز به POB دارد و دارای سازوکار جلوگیری از اسپم است.
  2. سوزاندن تحت عنوان استراتژی های اقتصادی که با از حذف کردن سکه های باقی مانده از عرضه و نیز توزیع سود برای صاحبان این کوین ها استفاده می‌شود.

چه زمانی توکن سوزی انجام می‌­گیرد؟

یکی دیگر از پرسش‌هایی که در زمینه کوین سوزی و یا توکن سوزی وجود دارد، این است که چه زمانی تیم توسعه‌دهنده تصمیم به توکن سوزی می‌­گیرند؟ در حالت کلی توکن سوزی می­‌تواند در زمان‌های زیر انجام بگیرد:

  1. قبل از راه‌اندازی و ارائه توکن به بازار:
    شاید تعجب کنید! ولی درست است با اهداف خاصی قبل از ارائه توکن به بازار هم امکان چنین امری وجود دارد.
  2. بعد از عرضه اولیه سکه (ICO):
    در این حالت توکن‌هایی که به فروش نرسیده باشند، می­‌توانند سوزانده شوند.
  3. سوزاندن توکن حساب‌هایی که به علت گم‌شدن کلید خصوصی مسدود شده‌اند:
    توکن‌هایی که کلید خصوصی نداشته باشند، و مسدود شده باشند با توکن سوزی از میان می‌­رون

نتیجه گیری

سوزاندن کوین یا توکن سوزی (Coin Burn) مکانیزمی است که برای ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و به معنی از بین بردن تعداد معینی کوین است که ریز این تراکنش ها در بلاک چین به ثبت می‌رسد.

5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی