آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

ویژگی‌های شرکت های برتر برای سرمایه‌گذاری از دید وارن بافت

در این مقاله از پارسیان بورس قصد داریم ویژگی های شرکت های برتر برای سرمایه گذاری از دید وارن بافت را برای شما توضیح دهیم. عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان عزیز به مناسبت روز نویسنده بر آن شدم تا مطلبی مختصر از حوزه تخصصی خود برای شما عزیزان گردآوری نمایم؛ باشد که مفید واقع شود.
از دید بنیادگرایان هر زمان فردی قصد سرمایه گذاری بر روی شرکتی را در بازار سرمایه دارد ابتدا می بایست شناخت کاملی از کسب و کار آن شرکت بدست آورد. این شناخت را میتوان با پاسخ به سوالاتی از قبیل سوالات زیر بدست آورد:

  • محصولات شرکت چیست؟
  • چگونه شرکت مورد نظر تولید درآمد می نماید؟
  • بازاریابی شرکت به چه شکل انجام می شود؟
  • بازار رقابتی شرکت چگونه است؟
  • چشم انداز فعالیت ها و برنامه های شرکت چیست؟
  • آیا با چرخه عمر عمر کسب و کار مورد نظر آشنایی دارید؟

ویژگی های شرکت های برتر برای سرمایه گذاری از دید وارن بافت

سابق بر این محققان و سرمایه‌گذاران موفق در بازار بورس با بررسی‌ها و مطالعات خود توانسته‌اند ویژگی‌های خاصی را در شرکت‌های موفق بیابند که این ویژگی‌ها در بلندمدت توانسته است بازدهی بسیار مطلوب‌تری برای سهامداران ارمغان آورد که مختصراً به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

سادگی یا پیچیدگی:

شرکت‌هایی که در کسب و کار‌های ساده فعالیت دارند عموماً در بازه زمانی بلندمدت عملکرد بهتری خواهند داشت. در شرکت های پیچیده در صورتی که قبل از اتمام چرخه عمر محصول قبلی اقدام به ابداع یک محصول جدید نشود، شرکت نخواهد توانست که سود و درآمد خود را حفظ نماید. در صورتی که در این صنایع کار می‌کنید، می‌توانید به صورت کامل از چرخه عمر محصولات و جزئیات کسب و کار آن اطلاعات لازم را کسب نمایید که موجب می‌شود تحلیل آن برای شما ساده شود. درک شرکت‌هایی که یک محصول تولید می‌کنند ساده‌تر از شرکت‌هایی است که مرتباً محصولات متفاوتی را تولید می‌نمایند.

کسب و کار‌ های خاص و برندها:

این دسته از شرکت‌ها محصولات خاص تولید کرده و برند خود را به خوبی به بازار شناسانده‌اند. در واقع این دسته از شرکت‌ها مشتریان و هوادارهای خاص خود را دارند. شرکت هایی در بازار وجود دارند که برای رقبا ورود به بازار این شرکت ها کار طاقت فرسایی خواهد بود. این امر شدنی است اما نیازمند میلیاردها دلار پول و مدت زمان بسیار زیادی است تا بتوان به بازار این برندها نفوذ کرد. به قول وارن بافت (مالک 10 درصد سهام شرکت کوکاکولا): اگر شما به من 100 میلیارد دلار بدهید و بخواهید که سهامداری عمده شرکت کوکاکولا را کنار بگذارم، من آن پول را به شما برگردانده و می گویم که این کار نشدنی است.

شرکت‌های برتر برای سرمایه‌گذاری از دید وارن بافت

  •  ثبت اختراع: ثبت اختراع یکی از ویژگی‌های رقابتی کسب و کار است که به راحتی ورود سایر رقبا را به این بازار خود سخت می سازد. عموماً شرکت‌های دارویی برای برخی از داروهای خاص خود ثبت اختراع دارند. تا زمانی که ثبت اختراع منقضی می شود، شرکت می‌تواند سود بسیار زیادی را از تولیدات خود داشته باشد. همچنین شرکت‌های تکنولوژیکی هم می‌توانند اختراعات خود را ثبت کرده و می‌توانند با واگذاری محصولات خود به سایر شرکت ها از دریافت حق امتیاز برخوردار باشند.
  • شرکت‌ها با دارایی پنهان زیاد: رقبا به سختی می‌توانند کسب و کارهایی که دارایی پنهان زیادی دارند را ایجاد نمایند. نمونه بارزی از این کسب و کارها شرکت‌های راه آهن است. این شرکت‌ها دارایی بسیار زیادی داشته و در دنیای امروز امکان رقابت با این شرکت‌ها بسیار دشوار است. این شرکت‌ها زمین‌هایی که ریل‌های خود را از روی آن‌ها می گذرانند، مالک می‌باشند. زمانی که شما ترازنامه این شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهید، نمی‌توانید این بخش از دارایی‌های پنهان را کمی سازی نمایید. به عنوان یک سرمایه‌گذار دقیق، باید ارزش این دارایی‌ها را در تحلیل‌های خود در نظر بگیرید در حالی که ارزش این دارایی ها توسط بازار نادیده گرفته می شود.

ویژگی های شرکت های برتر برای سرمایه گذاری از دید وارن بافت

  • کسب و کارها با محصولات عادی : این دسته از شرکت ها محصولاتی را تولید می نمایند که تفاوت چندانی با محصولات رقبای خود ندارند. برای نمونه می توان از صنایع حمل و نقل هوایی، کامپیوتر، بیمه و فلزات یاد کرد. در صورتی که یکی از رقبا مسیری را پیدا نماید که بتواند هزینه های خود را کم کرده و نتیجتاٌ قیمت محصولات خود را کاهش دهد، به راحتی می تواند سهم خود را در بازار افزایش دهد. این اتفاق موجب می شود که سایر رقبا متدهای کاهش هزینه ذکر شده را تکرار کرده و حتی قیمت محصولات مشابه خود را کمتر نمایند. این متدهای کاهش هزینه می توانند قیمت محصولات را کم تر کرده و سهم شرکت ها را از بازار بیشتر نمایند. تمامی این اتفاقات تنها به نفع مشتریان است و نه تولیدکنندگان. بنابراین سعی نمایید که در صنایع با محصولات عادی سرمایه گذاری ننمایید. در صورتی که شما به شرکت هایی که کالاهای عادی تولید می نمایند علاقه دارید، باید به دنبال کسب وکارهایی باشید که ویژگی های زیر را دارا باشند:

* تولید با هزینه کم : تا زمانی که هزینه تولید شرکت نسبت به رقبای خود پایین تر باشد سهم بازار بیشتری نسبت به آن ها خواهد داشت.

حتما بازدید کنید:

ویژگی های شرکت های برتر برای سرمایه گذاری از دید وارن بافت

* اندازه : زمانی که اندازه شرکت بزرگ تر باشد می تواند با سفارش های عمده از تامین کنندگانش تخفیف بیشتری گرفته و قیمت تمام شده محصولات خود را کمتر نماید. در این حالت شرکت های کوچک تر نخواهند توانست در رابطه با قیمت با شرکت مورد نظر شما رقابت نمایند.

  • کسب و کارهای صنایع گمنام : پیتر لینج یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاران دوران ما عادت دارد تا این چنین شرکت هایی که در یک صنعت گمنام فعالیت کرده و کار خیلی خاصی را انجام نمی دهند در قیمت های خوب خریداری نماید. بهترین نمونه از سرمایه گذاری های وی ، سرمایه گذاری بر روی یک شرکت تولید کننده لوازم پلاستیکی مانند قاشق، چنگال و پوشال های پلاستیکی است. ایده وی از انجام این چنین سرمایه گذاری بیشتر مربوط به این بود که احتمال ورود رقبا به این گونه کسب و کارهای گمنام و کسل کننده بسیار کم می باشد. در صنایعی که رقابت زیاد است یک شرکت برای بدست آوردن سهم بیشتر بازار باید قیمت کمتری را روی محصولات خود بگذارد و کم کم حاشیه سود این محصولات از بین می رود.

ویژگی های شرکت های برتر برای سرمایه گذاری از دید وارن بافت

  •  کسب و کار های نامتعارف : نبود رقبا در بازار این نوع کسب و کار ها موجب می شود که این شرکت ها بازار خود را به راحتی گسترش داده و درآمد و سود بیشتری را ایجاد نمایند.
  • کسب و کارهای چند ملیتی : کسب و کارهایی که می توان شرکت های تولیدی آن ها را در قالب شعب به سایر کشور ها و یا مکان های متفاوت گسترش داد می توانند بازده بسیار زیادی را برای سهامداران خود ایجاد نمایند.
  • کسب و کارهایی که در بخش خاصی تسلط دارند : در صورتی که یک شرکت بر روی بخش خاصی از بازار تمرکز نماید که توسط شرکت های بزرگ تر و رقبا نادیده گرفته می شود، می تواند موفقیت بزرگی را به دست آورد. اگر شرکت مورد نظر بر روی همین بخش از بازار مداومت به خرج دهد می تواند به صورت کامل بر روی آن چیره شود. زمانی که به دنبال یک شرکت برای سرمایه گذاری هستید، به جستجوی بخشی از بازار بپردازید که توسط شرکت های بزرگ تر نفی می شوند.
  • شرکت های فعال در صنایع جذاب :

سرمایه گذاران باید از شرکت های مشهور در صنایع جذاب دوری جویند. به دلایل زیر:

* در این صنایع تعداد زیادی رقیب وجود خواهد داشت که در تلاش اند سهم شرکت های مطرح را از بازار کم نمایند.

* شرکت های سرمایه گذاری به صورت مداوم در حال انجام معاملات سنگین در این سهم ها هستند و موجب ایجاد تلاطم بیش از حد در این صنایع می گردند.

دیدگاه و پیش بینی بازار در رابطه با این دسته از صنایع مدام در حال تغییر می باشد. زمانی که دیدگاه ها تغییر می یابد قیمت سهم های مطرح این صنایع با سرعت بیشتری کاهش می یابد چرا که بیشتر سرمایه گذاران از آن ها خروج کرده و در تلاش اند که پول خود را در سایر شرکت ها سرمایه گذاری نمایند.

نویسنده : صادق صفری

منبع : کتاب تشکیل سبد سهام به روش وارن بافت

در صورت تمایل برای خرید این کتاب بورسی میتوانید به این لینک مراجعه فرمایید.

ویژگی های شرکت های برتر برای سرمایه گذاری از دید وارن بافت

آموزش بورس در مشهد – آکادمی تخصصی پارسیان بورس

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس ، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید ، در صورت تمایل می توانید برای ثبت نام دوره جامع حضوری به صفحه آموزش بورس در مشهد مراجعه کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری پارسیان بورس شرکت نمایید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی