آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

خرید و فروش پله ای چیست؟

در این مقاله که توسط تیم تولید‌ محتوای آکادمی تخصصی پارسیان‌بورس تهیه و تنظیم شده است به‌ یک مبحث بسیار‌ مهم‌ از “مدیریت سرمایه” می‌پردازیم. موضوعی که از اهمیت بسیار‌ زیادی برخوردار است و‌ هر فعال‌ بازار بورس باید از‌ آن آگاه باشد. “خرید و فروش پله ای”  ؛ بی‌شک بسیاری از‌ شما این عبارت‌ را در فضای اینترنت، کتاب‌ها یا‌ از دیگر فعالین بازار ‌بورس شنیده‌اید. ولی کمتر کسی به اهمیت واقعی این موضوع پی برده و آن را به طور صحیح در معامله های خود به کار می‌گیرد.

استراتژی خرید و فروش پله ای چیست؟

خرید پله ای به زبان ساده یعنی اینکه خرید سهام در چند مرحله و با فواصل زمانی یا در قیمت‌های متفاوت انجام گیرد. گاهی اوقات برخی سرمایه‌گذاران زمانی‌ که از پتانسیل‌ رشد یک سهم آگاهی دارند اما‌ از وضعیت کوتاه‌ مدت آن اطمینان ندارد، خرید‌های خود‌ را‌ به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنند.

خرید و فروش پله ای روشی است که معامله‌گران‌ موفق برای کمتر ضرر کردن و‌بیشتر سود کردن به‌کار می‌برند و ریسک‌ معامله را بسیار‌ پایین می‌آورد. و‌ به‌ این معنی است که‌ با سرمایه‌ای که‌ برای هر سهمی مد‌نظر داریم به‌صورت منطقی و معقول برخورد کنیم و به صورت پله ای و د‌ر نزدیکی کف‌های قیمتی سهام، اقدام به‌ خرید و به‌صورت پله ای و در‌نزدیکی سقف‌های قیمتی اقدام به‌ فروش کنیم و به قول‌ معروف با هر‌ دو پا در رودخانه نپریم و‌ به خیال این‌ که می‌خواهیم سود بیشتری ببریم، پله ها را چند‌ تا‌ یکی نرویم تا تمام‌ سرمایه در معرض خطر قرار نگیرد.

حتما بازدید کنید:

دلایل و اهداف استفاده‌ از خرید و فروش پله ای

بازار همیشه بر یک‌ روال نمی‌ماند و‌ نباید انتظار‌ بازار همیشه مثبت‌ را داشته باشیم و‌ بالاخره بعد هر صعودی، نزولی وجود دارد و ‌بعد هر نزولی هم صعودی است. مهم این‌ است ‌که استراتژی معاملاتی داشته ‌باشیم که متناسب با ریسک‌پذیری خود، با خرید و فروش پله ای مناسبی که ‌انجام می‌دهیم ضررهایمان را‌ به حداقل رسانده و سود خوبی نیز کسب کنیم. در‌ آن‌ صورت دیگر بازار‌ منفی، نه‌تنها نا‌امید کننده و ناراحت کننده برایمان به‌نظر نخواهد رسید بلکه جذاب نیز هست. این‌که در کف‌های‌ قیمتی سهام را بخریم و در نزدیکی های سقف آن‌‌ را بفروشیم مطلب کاملاً درستی است که بارها آن‌ را شنیده‌ایم. مهم تشخیص مناسب کف‌ها و سقف‌های قیمتی سهام است، تا ضررها‌ را کاهش و سودها را افزایش دهیم.

استفاده از‌ هر یک از این روش به دو عامل مهم بستگی دارد:

الف)هزینه معاملاتی

اصولاً هرچه هزینه معاملاتی کم باشد، تناوب معاملات آن سهام توجیه بیشتری پیدا می‌کند.

ب) نوسانات قیمت‌سهام

مشکل‌ترین‌ مرحله در‌ خرید پله ای ‌‌سهام پیش‌بینی جهت حرکت‌ بازار است. اگر ‌جهت حرکت بازار آن‌قدر مثبت نباشد که‌ ما اهداف خود‌ را پیاده سازیم و به‌ سرعت جهت‌ حرکت آن معکوس شود، ما سود‌ نا‌شی از خرید‌ اولیه خود‌ را هم از‌ دست خواهیم داد.
پس‌ برای خرید مرحله ای‌ سهام باید پیش‌بینی افق میان‌مدت بازار مثبت باشد. با فرض‌ این‌ که میان‌مدت بازار‌ مثبت است به سه روش زیر می‌توان اقدام‌ به‌ خرید مرحله ای‌ سهام کرد:

  • روش اول:

خرید بخش بیشتری از‌ سهام مورد نظر در اولین خرید و کاهش خرید‌های بعدی به صورت پله ای.
مثلاً در‌ اولین مرحله اقدام به‌ خرید هزار‌ سهم از سهام شرکت‌ الف می‌کنیم. در مرحله بعد اقدام به خرید 500 سهم از سهام مذکور می‌کنیم. در‌مرحله سوم 250 سهم، در مرحله چهارم 125 سهم و در مرحله پنجم 62 سهم خریداری می‌کنیم.
حسن این‌ روش این است که اولاً بیشترین‌ سود را از خرید‌ اولیه‌ سهام می‌بریم و با خرید خود را حمایت می‌کنیم.
دوماً قیمت تمام شده سهام خریداری شده با آهنگ ملایمی افزایش می‌یابد چرا که هر‌چه قیمت‌ها افزایش می‌یابد، حجم خرید ما کاهش می‌یابد. سوماً حجم سرمایه‌گذاری ما در سهام مذکور به مرور افزایش می‌یابد و تناوب‌ معاملات، موجب سود‌ بالای ما می‌شود. استفاده‌ از این‌روش یک‌ ریسک‌ اساسی دارد و آن‌ این‌ که اگر قیمت سهام به‌ نفع ما افزایش نیابد و‌ یا پیش‌بینی ما غلط از آب درآید و بازار معکوس شود زیان‌ را متحمل خواهیم شد، چرا‌ که بیشترین حجم‌ خرید خود را در مرحله اول انجام داده‌ایم.

  • روش دوم:

تقسیم‌ خرید به بخش‌های مساوی در‌ مرحله از خرید‌ پله ای.
برای مثال در‌ این‌ روش برای خرید دو‌ هزار‌ سهم از سهام‌ شرکت‌ الف در ‌روز‌ اول 400 سهم، در‌ روز سوم 400 سهم، در‌ روز چهارم 400 سهم و در‌ روز آخر نیز 400 سهم خریداری می‌کنیم. حسن این‌ روش این است که‌ اگر پیش‌بینی ما در‌ ابتدا غلط از آب در‌ آید، حجم خرید‌ اولیه به‌ میزانی نیست که زیان زیادی را به‌ ما تحمیل کند. ریسک این‌ روش این‌ است‌ که اگر قیمت‌ سهام افزایش سریع پیدا کند، حجم‌ کمی از سهام مذکور نصیب ما‌ شده و سهام ‌جدید‌ را باید به قیمت های‌ بالاتری خریداری کنیم. لذا خرید‌های آتی موجب افزایش‌ قیمت تمام شده اولیه و کاهش‌ سود ما‌ نیز خواهد شد.

  • روش سوم:

روش سوم، روش‌ اقتضایی است در‌ این‌ روش با تجزیه‌ و تحلیل روند‌ آتی‌ بازار‌ و قیمت‌ سهام، اقدام‌ به خرید مر‌حله ای‌ سهام به‌ یکی از‌ دو‌ روش فوق‌الذکر می‌کنیم.

دیدگاه‌های متفاوت

دیدگاه‌های مختلفی در‌مورد خرید‌ پله ای‌ سهام در بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران وجود دارد. طرفداران این روش، معتقدند که کم‌کردن میانگین‌ خرید یا خری پله ای، روشی‌ مناسب برای سرمایه‌گذاری است. اما مخالفان اعتقاد دارند این روش تنها‌ به فاجعه و ضرر‌ بزرگتر ختم می‌شود.

اغلب کسانی‌ که طرفدار این روش هستند دیدگاه بلندمدتی به سرمایه‌گذاری دارند و بر‌خلاف روند‌ قیمت آن‌ سهم عمل می‌کنند.

چنین سرمایه‌گذارانی اقدام خودشان را‌ به‌ عنوان “خرید یک کالای تخفیف‌دار” در نظر می‌گیرند و‌ اغلب چنین می‌گویند که “اگر شما سهام را در‌قیمت ۳۰۰ تومان مناسب دیدید و آن‌ را خریداری کردید، حالا که به ۲۵۰ تومان رسیده باید خوشحال باشید، زیرا مانند یک کالای‌ تخفیف خورده است و می‌توانید مقدار بیشتری از آن خریداری کنید”

در سمت دیگر، سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی هستند که معمولاً دیدگاه کوتاه‌مدت‌تری دارند و کاهش قیمت‌ سهام را پیش‌زمینه اتفاقات بدتر د‌ر آینده می‌دانند. این معامله‌گران به جای اینکه خلاف روند وارد بازار شوند، تمایل دارند در مسیر روند‌ معامله کنند. این‌ افراد اغلب خرید‌ سهام در حال افت را‌ به چاقوی در حال افتادن تشبیه می‌کنند و می‌گویند “هیچگاه سعی نکنید چاقوی در حال سقوط را بگیرید”. این‌نوع از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تمایل دارند برای توجیه تصمیمات‌شان در سرمایه‌گذاری، به اندیکاتورهای تکنیکال تکیه کنند.

پایبندی به استراتژی

پس خرید‌ و‌ فروش پله ای را فراموش نکنید و‌ به استراتژی خودتان در‌ هر زمانی پایبند باشید و در‌ زمان و قیمت‌هایی که تعیین می‌کنید اقدام‌ به معامله کرده و سعی کنید که در کف قیمتی خرید و در قیمتی که تعیین کردید اقدام به‌ فروش سهم کنید و طمع نداشته باشید. پس احساسات خود  از‌ جمله ترس، طمع‌ را تحت کنترل بگیرید. وقتی اقدام به خرید پله ای می‌کنید با ترس خود مقابله می‌کنید و وقتی هم فروش‌ پله ای سهام‌تان را انجام می‌دهید بر طمع خود غلبه می‌کنید. به یاد داشته باشید معامله بر روی کاغذ و کنترل احساسات خیلی راحت‌تر از معامله بر روی کامپیوتر و معامله واقعی است.

3.7/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی