بورس کالا
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بورس کالا چیست؟ تفاوت بورس کالا با بورس اوراق بهادار

امروز در این مطلب از وب‌سایت پارسیان بورس، قصد داریم ببینیم که بورس کالا چیست؛ پس در ادامه همراه ما باشید. بورس کالا، یکی از انواع مارکت در بازار سرمایه ایران است. در این بورس، کالاهایی در زمینه‌های کشاورزی، پتروشیمی، تجهیزاتی، دارویی و غیره مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. هر فردی با داشتن کد بورس کالا، می‌تواند از طریق کارگزاری‌های دارای مجوز از بورس کالا، وارد سامانه معاملاتی آنلاین شده و نسبت به ثبت سفارش خرید یا فروش کالا در حوزه‌های مختلف بر اساس قیمت و وزن و تاریخ مشخص، اقدام کند.

پیش از این‌که ادامه مطلب را مطالعه کنید، درصورتی که قصد دارید در بازار بورس تهران حرفه‌ای شوید و در یک دوره عملی صفر تا صد بورس را آموزش ببینید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره آموزش آنلاین بورس شرکت کنید.

بورس کالا چه ویژگی هایی دارد؟

تقریبا تمامی ما با بازار بورس ایران آشنایی داریم. نکته جالبی که در رابطه با این بازار وجود دارد این است که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. تفاوتی که میان انواع بازارهای بورس وجود دارد این است که در هر کدام، معامله گران از خرید و فروش اقلام متفاوتی سود به دست می‌آورند. برای مثال در بورس کالا شما باید کالاهایی همچون خودرو را خرید و فروش نمایید.

در بورس کالا، چهار ویژگی مهم داریم که در کمتر بازار خرده فروشی یا عمده فروشی شاهد هستیم:

  1. در بازار بورس کالای ایران، نوسانات کاذب قیمت و فروشنده یا خریدار مصنوعی نداریم.
  2. امکان مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت فراهم است.
  3. نظام قیمت گذاری شفاف بر اساس تعادل میزان عرضه و تقاضا وجود دارد.
  4. سیستم اجرایی و نظارت بر حسن انجام تعهدات طرفین معامله وجود دارد و تضمین نقد شوندگی و حسن اجرای تعهدات طرفین را شاهد هستیم.

تفاوت های بورس کالا با بورس اوراق بهادار

این ۴ فاکتور، اصلا در بورس اوراق بهادار که قیمت به صورت لحظه‌ای مثل بازار بورس و فرابورس تعیین می‌گردد، دیده نمی‌شود. از طرفی در بورس کالا، شما نمی‌توانید اوراق بهادار خرید و فروش کنید و هر چه مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، کالا با وزن مشخص، قیمت مشخص، تاریخ تحویل مشخص، کیفیت و کمیت مشخص بر اساس تاییدیه‌های مراجع ذی‌صلاح است و نیاز به ارائه تضمین برای شرکت در قراردادها دارد. در حالی که در خرید و فروش اوراق بهادار، کالایی به صورت مستقیم، مد نظر نیست و قیمت هم لحظه‌ای تغییر می‌کند.

تفاوت های بورس کالا با بورس اوراق بهادار

حالا که صحبت از قراردادها شد؛ شایسته است با انواع و اقسام قراردادها در بورس کالا آشنا شویم تا تفاوتشان با اوراق بهادار بیشتر مشخص گردد.

انواع قراردادها در بورس کالا

  • قرارداد نقدی: یکی از فرق‌های بورس کالا با اوراق بهادار آن است که در آن خرید و فروش کالا و تجهیزات به صورت نقدی انجام می‌شود.
  • قرارداد سلف: از مهم‌ترین تفاوت ‌های بورس کالا با اوراق بهادار را بایستی در قرارداد سلف دانست. یعنی این‌ که در بورس کالا شما کالایی را با قیمت معین در تاریخ و آینده معین، داد و ستد کنید. اما چنین چیزی اصلا در خرید و فروش اوراق بهادار وجود ندارد.
  • قرارداد نسیه: خرید کالا، مشروط به پرداخت بهای کالا در تاریخ سررسید است؛  در حالی که چنین چیزی در اوراق بهادار معنی ندارد.
  • قرارداد اختیار معامله: از دیگر موارد تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار آن است که در قرارداد اختیار معامله در بورس کالا، سمتی از معامله، اختیار یا حق خرید و فروش کالا را از طرف دیگر داشته باشد. شما در خرید و فروش اوراق بهادار، اختیار خاصی نسبت به خریدار یا فروشنده ندارید.

دیگر تفاوت های بورس کالا و بورس اوراق بهادار

از دیگر بحث‌هایی که در حوزه تفاوت بورس کالا با اوراق بهادار می‌توان مطرح کرد، نحوه فعالیت در بازار و میزان کارمزد کارگزاری، بورس و میزان مالیات است که در این مبحث، وارد این حوزه نمی‌شویم.

یکی دیگر از موارد تفاوت بورس کالا و اوراق بهادار آن است که برگشت سرمایه در بورس اوراق بهادار، معمولا ۷۲ ساعت تا ۱ هفته به طول می‌انجامد، در حالی که در بورس کالا، بازگشت سرمایه معمولا ظرف بیست و چهار ساعت انجام خواهد شد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، افت و خیز قیمت‌ها در بورس کالاست. در اوراق بهادار مثل خرید و فروش سهام، شما از افت قیمت، هیچ سودی نمی‌برید؛ اما در بورس کالا، بر اساس انواع قراردادهایی که در بالا به اختصار توضیح داده شد، می‌توانید از پایین آمدن قیمت هم بر اساس توافق قبلی سود ببرید.

تفاوت دیگر، میزان اعتباری است که کارگزاری‌ها در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند.

حتما بازدید کنید:

چه کسانی به بورس کالا مراجعه می‌کنند؟

۱- گروه اول كسانی هستند كه می‌خواهند از ريسک نوسان كاذب قيمت‌ها در امان باشند. در واقع بورس‌های كالا به عنوان عاملی موثر برای کاهش ریسک توليدكنندگان كالا و مصرف‌ كنندگان عمده در بازار شناخته می‌شود.

۲- گروه دوم بر خلاف گروه اول، از نوسانات قيمت استفاده كرده و سود خود را حداكثر می‌كنند. در بورس‌های كالا، اين گروه با نام سوداگران (Speculator) شناخته می‌شوند.

تفاوت های بورس کالا و بورس اوراق بهادار ؟

اولا”: در بورس اوراق بهادار، سرمایه گذار سرمایه خود را به حساب کارگزار واریز می‌کند ولی در بورس کالا شاخه معاملات آتی سکه، سرمایه شخص در حساب بورسی خودش می‌ماند و بورس کالا بر اساس اعتبار حساب شخص به او اجازه خرید و فروش می‌دهد.

دوما”: برگشت سرمایه در بورس اوراق بهادار به فاصله سه الی 7 روز کاری می‌باشد ولی در بورس کالا، بازگشت سرمایه از حساب بورسی به حساب شخصی فقط 24 ساعت زمان می‌برد.

بورس کالا چیست؟

سوما”: در بورس اوراق بهادار فقط می‌توان از بالا رفتن قیمت ها سود برد ولی در بورس کالا هم می‌شود از بالارفتن قیمت و هم از ریزش قیمت سود گرفت.

چهارما”: در بورس کالا ضریب اهرمی 10برابری به سرمایه معامله گر تعلق می‌گیرد ولی در بورس اوراق بهادار این گونه نیست.

و در آخر حسابی که در بورس کالا از اعتبار کافی در مدت زمان مورد نظر سازمان برخوردار باشد می‌تواند تا 200میلیون تومان اعتبار از کارگزاری دریافت کند

که همه این تفاوت ها باعث جذاب تر شدن بورس کالا نسبت به بورس اوراق بهادار شده است.

لازم به ذکر است شاخه معاملات آتی سکه گردش چند برابری نسبت به بورس اوراق بهادار دارد که با توجه به تک محصولی بودن این شاخه نشان دهنده جذابیت بالای این بازار می‌باشد.

آموزش بورس در مشهد – آکادمی تخصصی پارسیان بورس
همچنین اگر علاقمند به شناخت 3 مفهوم پرکاربرد در بورس هستید ویدیو زیر که در لیست پخش آپارات آکادمی پارسیان بورس قرار دارد و توسط استاد صادق صفری تهیه شده است را مشاهده فرمایید

 

 

 

 

 

 

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد میکنیم با شرکت در ورکشاپ های رایگان  آشنایی با بورس ، اولین گام های ورود به بورس را بردارید و آموزش بورس را شروع کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید ، در صورت تمایل می توانید برای ثبت نام دوره های جامع آنلاین و حضوری به صفحه آموزش بورس در مشهد مراجعه کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد

سوالات متداول

  • برای معاملات در بازار کالا دریافت کد بورسی نیاز است ؟

    بله. با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری آگاه یا مفید می‌توانید کد بورسی دریافت نمایید.

  • آیا می‌توانم به صورت آنلاین در بورس کالا معامله کنم؟

    بله، در صورتی که مشتری دسترسی به درگاه معاملات برخط داشته باشد، می‌تواند به صورت آنلاین اقدام به معامله نمایند

  • فهرست نام و شماره تماس کارگزاری های دارای مجوز انجام معامله در کالای مورد نظر مشتری کجا وجود دارد؟

    در سایت بورس کالا به نشانی : www.ime.co.ir

4.7/5 - (9 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

10 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام
    منظور از “در بازار بورس کالای ایران، نوسانات کاذب قیمت و فروشنده یا خریدار مصنوعی نداریم” یعنی چه؟ قاعدتا در بورس کالا بسته به شرایط قیمت ها در روزهای مختلف یکسان نیستند و افت و خیز دارند و می تواند بدون دامنه نوسان باشد. یعنی همانند قیمت نفت در طول سال افت و خیزهای شدیدی هم داشته باشد. اما در بورس سهام یا اوراق بهادار قیمتها تابع شرایط بنیادی بازار و بازدهی یا eps شرکتها ست.

    پاسخ
    • مدیر سایت
      16 اردیبهشت 1400 18:46

      با سلام
      در بورس اوراق بهادار قیمت ها می توانند توسط بازیگرها افت و خیزهای مصنوعی داشته باشند اما در بازار بورس کالا این امکان وجود ندارد.

      پاسخ
  • سلام
    کد بورسی دارم. چطور میتونم وارد بورس کالا بشم؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      15 آذر 1401 10:04

      با سلام
      برای ورود به بورس کالا می‌بایست کد معاملاتی بازار بورس کالا رو تهیه بفرمایید.
      برای دریافت کد بورس کالا می تونید از طریق لینک زیر افدام کنید:
      https://agah.ebgo.ir/Login?src=AF6102

      پاسخ
  • محمدحسین کاهانی از مشهدمقدس
    21 دی 1401 18:25

    با عرض سلام وخسته نباشید.
    آیا کسی که کد بورسی اوراق بهادار(برای معاملات دربورس وفرابورس)را دارد نیاز است کد بورسی کالای بورسی(برای خرید خودرو)را دریافت کند؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      21 دی 1401 19:14

      سلام دوست عزیز
      بله برای خرید خودرو در بورس کالا نیاز است کد بورس کالای فیزیکی دریافت نمایید.

      پاسخ
      • سلام آیا میتوان از کارگزاریهای بانکی هم برا گرفتن کد بورسی فیزیکی اقدام کرد؟واینکه آیا تفاوتی داره؟

        پاسخ
        • مدیر سایت
          28 بهمن 1401 23:02

          سلام دوست عزیز
          بله هر کارگزاری ای که مجوز فعالیت در بورس کالا را داشته باشد میتواند کد بورس کالا صادر کند و تفاوتی با کارگزاری های دیگر ندارد.

          پاسخ
  • سلام، تفاوت کد بورسی با کد بورس کالا چیست؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      10 بهمن 1401 15:06

      سلام دوست عزیز
      شما با داشتن کد بورسی مجاز به خرید و فروش اوراق بهادار در بازار بورس خواهید بود و با داشتن کد بورس کالا می‌توانید به خرید و فروش دارایی هایی که در بازار بورس کالا هستند بپردازید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی