الگوهای قیمتی پرچم و مثلث

هفت الگوی کلاسیک در بازارهای سرمایه شناسایی شده است. این الگوها به دلیل استفاده زیاد کاربران از آن‌ها از اعتبار بالایی برخوردار هستند. الگوهای قیمتی پرچم و مثلث الگوها در بازار سرمایه به‌راحتی قابل تشخیص هستند، ولی لازمه آن شناخت درست و صحیح الگوها است. همچنین این الگوها در تایم فریم‌های (دوره‌های زمانی) مختلفی تشکیل می‌شوند. از بسیاری جهات، الگوهای قیمتی پرچم و مثلث را می‌توان نوع پیچیده‌تری از خطوط روند به شمار آورد.

مهم است که قبل از ادامه مبحث الگوهای قیمتی پرچم و مثلث، ابتدا مفاهیمی مانند حمایت و مقاومت، خطوط روند و سایر مفاهیم ابتدایی تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید.

برای یادگیری مباحث یاد شده می توانید مقالات قبلی آموزش تحلیل تکنیکال که توسط آکادمی تخصصی پارسیان بورس تهیه و گردآوری شده است را مطالعه کنید:

همچنین دسته کل مقالات آموزش تحلیل تکنیکال را به صورت رایگان را می توانید از دسته بندی مقالات بخوانید، سپس برای این‌که دانش خود را در زمینه تحلیل تکنیکال تکمیل کنید و بهترین شیوه تحلیل تکنیکال را هم یاد بگیرید، در دوره آموزش پرایس اکشن پارسیان بورس شرکت کنید.

الگوهای قیمت به طور کلی به دو نوع ادامه دهنده و بازگشتی تقسیم می‌شوند:

  • الگوهای بازگشتی: پس از این الگوها تغییر روند رخ می دهد
  • الگوهای ادامه دهنده: پس از این الگوها نمودار به روند خود ادامه می دهد

در این مطلب به بررسی مفصل الگوهای قیمتی پرچم و مثلث می‌پردازیم و در مقالات بعدی به بررسی کامل دیگر الگوهای قیمتی نیز می پردازیم.

الگوهای قیمتی پرچم و مثلث: الگوی پرچم (FLAG) در تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم چیست؟ این الگو یکی از انواع الگوهای ادامه دهنده می‌باشد و در مدار صعودی یا نزولی وارد روند قیمت می‌شود و باعث ادامه یافتن صعود یا نزول قیمت تا اهداف قیمتی بالاتر یا پایین‌تر می‌شود.

آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس

آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس

توجه!

این الگو بعضی مواقع باعث تغییر روند در یک سهم خواهد شد! زمانی که سهم وارد الگو شده و به‌صورت عکس از الگو خارج شود، باعث تغییر روند می‌شود. در تصویر زیر نمونه اصلی برای یک پرچم را مشاهده می‌کنید، درصورتی‌که از نقطه A خارج شود، به‌صورت ادامه‌دهنده و در صورتی‌ که از نقطه B خارج شود به‌صورت بازگشتی عمل می‌کند.

آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس

همان‌طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، در بازه تعیین‌شده پرچم‌های متوالی و ادامه‌دهنده تشکیل‌شده است.

آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس

الگوی پرچم صعودی

آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس

نکات و اهداف قیمتی الگوی پرچم:

  • الگوی پرچم از یک پرچم و دسته تشکیل‌ شده است
  • در صورت شکست در ادامه روند به‌صورت الگوی ادامه‌دهنده و در غیر این صورت بازگشتی عمل می‌کند.
  • هدف قیمتی اول به‌اندازه دسته پرچم و هدف قیمتی دوم به کانال شکل‌گرفته
  • طول پرچم نباید از ۵۰ درصد دسته پرچم در حالت ایده‌آل تجاوز کند.
  • این الگو بیشتر در رالی‌ها (صعودها و یا نزول‌های متوالی) رخ می‌دهد.

الگوی پرچم برگشتی (الگوی پرچم نزولی)

آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس

الگوهای قیمتی پرچم و مثلث: الگوی مثلثی (Triangles) در تحلیل تکنیکال

این الگو انواع مختلفی دارد، ولی به‌ طور کلی اگر بتوانیم به‌صورت همگرا دو خط را رسم كنیم كه تشكیل یك مثلث بدهد، جز این الگو به‌حساب می‌آید. این الگو می‌تواند به‌صورت بازگشتی یا ادامه‌دهنده باشد.

الگوی مثلث چیست؟ از الگوهای مثلثی می‌توان به 4 مورد با نام‌های الگوی مثلث متقارن، الگوی مثلث افزایشی، الگوی مثلث کاهشی و الگوی مثلث انبساطی (پهن‌شونده) نام برد. هر نوع از این مثلث ها شکل تقریباً متفاوتی دارند و نحوه پیشبینی آنها با یکدیگر متفاوت است.

شکل‌های 1-الف تا 1-ج شکل هر نوع الگوی مثلثی را به صورت مجزا نشان می‌دهند. مثلث متقارن (مطابق شکل 1-الف) دو خط روند را نشان می‌دهد که به یکدیگر نزدیک می‌شوند. خط روند بالایی به صورت نزولی و خط روند پایینی به صورت صعودی می‌باشد. خط عمودی در سمت چپ مثلث، ارتفاع الگو را مشخص می‌کند و خط قاعده نامیده می‌شود همچنین نقطه تقاطع دو خط روند را راس می‌نامند.

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (پرچم-مثلث) | پارسیان بورس
شکل 1 الف- الگوی مثلث متقارن افزایشی. به نزدیک شدن دو خط روند توجه کنید. خط عمودی در سمت چپ مثلث، قاعده می باشد و در سمت راست مثلث، نقطه ای که در آنجا دو خط روند به یکدیگر می رسند راس نامیده می شود.

الگوی مثلث افزایشی

دارای یک خط روند در پایین به صورت افزایشی و خط بالایی صاف یا افقی می باشد (شکل 1 ب را ببینید) و در مقابل مثلث کاهشی شامل یک خط روند در بال به صورت کاهشی و یک خط روند به صورت صاف یا افقی در پایین می باشد (شکل 1 ج را ببینید).

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (پرچم-مثلث) | پارسیان بورس
شکل 1 ب- الگوی مثلث افزایشی. به خط روند افقی در بالا و خط روند افزایشی در پایین توجه کنید. این الگو اغلب الگوی افزایشی می باشد.
آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (پرچم-مثلث) | پارسیان بورس
شکل 1 ج- مثالی برای مثلث کاهشی. به خط روند افقی در پایین و خط روند کاهشی بالایی توجه کنید. این الگو اغلب الگوی کاهشی می باشد.

الگوی مثلث متقارن (The Symmetrical Triangle Pattern)

برای آموزش کامل الگو مثلث متقارن می‌توانید ویدئو زیر را مشاهده کنید:

00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x

مثلث متقارن در بیشتر مواقع یک الگوی ادامه دهنده است. این الگو به صورت یک توقف در روند موجود محسوب می‌شود که پس از آن، روند دوباره از سر گرفته می‌شود. در شکل 1 الف، روند قبلی به صورت صعودی است و بنابراین انتظار داریم بعد از مکث ایجاد شده، ادامه روند کماکان صعودی باشد. چنانچه روند قبلی نزولی بوده به همین ترتیب انتظار روند نزولی را بعد از توقف داریم.

نحوه رسم الگوی مثلث متقارن

برای رسم این مثلث حداقل به 4 نقطه نیاز داریم. از آنجایی که برای رسم هر خط روند، احتیاج به دو نقطه است بنابراین برای رسم دو خط همگرا لازم است که هر خط حداقل دو نقطه از روند را لمس کرده باشد. در شکل 1 الف، مثلث از نقطه شماره 1 شروع شده است که این نقطه جایی است که بخش تحکیمی از روند افزایشی از آنجا آغاز می‌شود. قیمت به نقطه 2 کاهش پیدا کرده است و بعد از آن به سمت نقطه شماره 3 افزایش پیدا کرده است. قیمت در نقطه شماره 3 از نقطه شماره 1 کمتر می‌باشد. خط روند نزولی بالایی تنها زمانی که قیمت از نقطه شماره 3 کاهش پیدا کند قابل رسم خواهد بود.

توجه کنید که نقطه شماره 4 از نقطه شماره 2 بالاتر است. تنها زمانی که قیمت از نقطه 4 افزایش پیدا کند، خط روند افزایشی در پایین قابل رسم می‌باشد. در این زمان است که تحلیلگر نسبت به پدید آمدن مثلث متقارن مشکوک می‌شود. حال 4 نقطه 1، 2، 3 و 4 داریم و دو خط نزدیک شونده. گرچه حداقل برای مثلث متقارن داشتن 4 نقطه نیاز است ولی بسیاری از مثلث ها مانند شکل 1 الف، 6 نقطه را در برمی‌گیرند. این بدین معنا می‌باشد که مثلث‌ها دارای سه قله یا سقف و سه قعر یا کف می‌باشند که مجموعه به شکل 5 موج در مثلث متقارن قبل از آغاز مجدد روند افزایشی ظاهر می‌شوند.

الگوهای مثلث در تکنیکال و محدودیت زمانی

ایجاد الگوی مثلث محدودیت زمانی خاصی دارد و به زمان پدید آمدن نقطه راس یعنی محل تقاطع دو خط محدود می شود. به عنوان یک قانون کلی در حد فاصل بین دو سوم الی سه چهارم از اندازه افقی مثلث (فاصله افقی بین قاعده تا راس مثلث)، قیمت‌ها بایستی الگو را بشکنند و هم جهت با روند قبلی شروع به حرکت کنند. اندازه افقی الگوی مثلث فاصله مابین خط قاعده در سمت چپ تا نقطه راس در سمت راست می‌باشد.

از آنجا که این دو خط نهایتاً در یک نقطه با هم تلاقی می‌کنند این فاصله زمانی هنگام رسم این دو خط قابل اندازه گیری می‌باشد. شکست خط روند بالایی اخطار شروع روند می‌باشد. اگر زمان از سه چهارم زمان کل گذشت و شکست خط روند رخ نداد اخطاری است مبنی بر اینکه الگو در حال از دست دادن پتانسیلش می‌باشد و می توان انتظار داشت که قیمت‌ها به نوسان ادامه داده و از نقطه راس فراتر روند. مثلث های متقارن یک الگوی ادامه دهنده می‌باشند تحلیلگر باید به جهت روند قبلی توجه کند و فرض کند که روند قبلی مجدد از سر گرفته خواهد شد.

الگوی‌های مثلث در تحلیل تکنیکال

مثلث ها ترکیب جذابی از قیمت و زمان می‌باشند. دو خط نزدیک شونده، محدوده قیمت الگو را نشان می‌دهند و از قبل می‌توان دریافت که در چه نقطه‌ای الگو تکمیل می‌شود و با شکستن خط روند بالایی (در روندهای صعودی) دوباره به روند قبلی باز می‌گردد. همچنین با اندازه‌گیری عرض این الگو می‌توان زمان رخداد این حادثه را نیز به دست آورد. برای مثال اگر پهنای الگویی 24 هفته باشد شکست خطوط نزدیک شونده باید در حدود هفته شانزدهم تا هفته هجدهم انجام شود. (شکل 1 د را ببینید)

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (پرچم-مثلث)
شکل 1 د- تصویری از روند صعودی سهام شرکت اپل در سال 1999 که تشکیل الگوی مثلث متقارن داده است. پهنای مثلث از قاعده تا راس در حدود 30 روز می باشد. قیمت در روز 20 ام که 0/67 زمان کل است خط روند را شکسته است (به دایره زرد رنگ توجه کنید).

 

اخطار قطعی زمانی صادر می‌شود که قیمت از یکی از خطوط روند عبور کند. برخی اوقات بعد از شکست، حرکت برگشتی به این خطوط را نیز مشاهده می‌کنیم. برای اینکه شکست خط روند و تکمیل الگوی مثلث مورد قبول واقع شود چندین ملاک وجود دارد. حداقل شرط این است که قیمت پایانی خارج از خط روند باشد و صرفا به یک نفوذ در طی روز اکتفا نشود.

اهداف قیمتی در الگوی مثلث

تمامی الگوهای مثلث دارای تکنیک های اندازه گیری هدف قیمت می‌باشند. در الگوی مثلث متقارن دو نوع تکنیک اندازه گیری برای محاسبه قیمت هدف به صورت رایج وجود دارد. مطابق شکل 2 ساده ترین تکنیک این است که طول عمودی پهن ترین قسمت مثلث را اندازه بگیریم (قاعده) و این فاصله را در محل برخورد نمودار قیمت با خط روند اعمال کنیم (بالا یا پایین برویم).

دومین روش این است که خط روند بالایی را از بالاترین نقطه خط روند (نقطه A)، موازی با خط روند پایینی رسم کنیم. خط بالایی این کانال می‌تواند هدف بالایی قیمت را مشخص کند. حتی این امکان وجود دارد که زمان رسیدن به این هدف قیمت را در روی خط بالایی کانال مشخص کنیم. گاهی اوقات همزمان با برخورد دو خط متقاطع مثلث و تشکیل شدن راس، قیمت با خط روند بالایی برخورد می‌کند.

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (پرچم-مثلث)
شکل 2- برای اندازه گیری هدف قیمت در الگوی مثلث متقارن دو راه وجود دارد. یکی اینکه ارتفاع قاعده را محاسبه کنیم (AB) سپس در محل شکست نمودار قیمت با خط روند، به همان اندازه بالا برویم و هدف قیمتی را مشخص کنیم. راه دیگر این است که از بالاترین نقطه روند (نقطه A) خطی موازی با خط پایین مثلث رسم کنیم.

اهمیت حجم معاملات در الگوی مثلث در بورس

حجم معاملات همزمان با نوسان قیمت در مثلث و نزدیک شدن به راس کاهش پیدا می‌کند. همزمان با نفوذ قیمت در خط روند، یعنی زمانی که الگو تکمیل می‌شود حجم معاملات بایستی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد. حرکت برگشتی معمولا با فعالیت بیشتر قیمت در زمان از سرگیری ادامه روند و همراه با حجم معاملات سبک تری انجام می‌شود.

به دو نکته دیگر در مورد حجم معاملات باید توجه کرد. در الگوهای برگشتی در حرکات صعودی، حجم معاملات، نقش مهم‌تری نسبت به حرکات نزولی دارد. به این دلیل که افزایش حجم از ضروریات از سرگیری یک روند صعودی در تمامی الگوهای تثبیتی می‌باشد.

دومین نکته مهم در مورد حجم معاملات این است که اگرچه میزان حجم معاملات در طی شکل گیری الگوی مثلث کاهش می‌یابد ولی بررسی دقیق حجم معاملات اغلب می‌تواند راهنمای خوبی باشد در مورد اینکه آیا حجم معاملات در زمان حرکات افزایشی قیمت سنگین تر است یا در زمان حرکات کاهشی قیمت. به طور مثال در یک روند افزایشی احتمالا در زمان صعود قیمت معاملات سنگین تری نسبت به زمان نزول قیمت انجام می‌شود.

الگوی مثلث افزایشی (The Ascending Triangle)

الگوی مثلث صعودی و الگوی مثلث نزولی در حقیقت حالت های مختلف الگوی مثلث متقارن محسوب می‌شوند ولی از لحاظ پیشبینی تفاوت‌هایی با آن دارند. شکل 3 مثال هایی از الگوی مثلث افزایشی را نشان می‌دهند. توجه کنید که خط روند بالایی افقی می‌باشد در حالی که خط روند پایینی به صورت صعودی (افزایشی) است. این الگو نشان می‌دهد که خریداران شتاب بیشتری نسبت به فروشنده‌ها دارند و به عنوان یک الگوی افزایشی محسوب شده و اغلب پس از شکست الگو، قیمت روند صعودی به خود می‌گیرد.

آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
شکل 3 – الگوی مثلث افزایشی. الگو زمانی کامل می شود که قیمت بالاتر از خط افقی بالایی بسته شود. این شکست باید با افزایش شدید حجم معاملات همراه باشد. خط افقی بالایی بعد از شکست به جای مقاومت به عنوان حمایت عمل می کند. حداقل هدف قیمتی بعد از شکست با اندازه گیری پهنای مثلث (AB) و مشخص کردن معادل این فاصله از نقطه شکست C به دست می آید.

 

الگوهای مثلث افزایشی و کاهشی در موارد مهمی تفاوت های آشکاری با الگوی مثلث متقارن دارند. بدون توجه به اینکه الگوهای مثلث افزایشی یا کاهشی در کجای روند ظاهر می‌شوند، نحوه پیشبینی آنها تقریبا مشخص و قطعی است. مثلث افزایشی منجر به صعود و مثلث کاهشی منجر به نزول قیمت می‌شود. در مقابل مثلث متقارن ذاتا خنثی می‌باشد. البته نباید فکر کرد که الگوی مثلث متقارن ارزش پیش بینی و بررسی ندارد. برعکس به علت اینکه مثلث های متقارن یک الگوی ادامه دهنده می‌باشند تحلیلگر باید به جهت روند قبلی توجه کند و فرض کند که روند قبلی مجدد از سر گرفته خواهد شد.

الگوی مثلث افزایشی در بیشتر موارد روند افزایشی را به دنبال خواهد داشت. اخطار شروع این رشد با نفوذ قیمت در خط افقی بالایی مشاهده می‌شود. مانند تمام الگوهای افزایشی در هنگام شکست الگو، حجم معاملات باید به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. حرکت برگشتی به خط حمایت (خط صاف بالایی) بعد از شکست غیر معمول نیست و با حجم معامله کمی انجام می‌شود.

مطابق شکل 3-ب تکنیک اندازه گیری هدف قیمتی الگوی مثلث افزایشی کار نسبتاً ساده ای است. ارتفاع الگو را در پهن‌ترین قسمت داخل مثلث محاسبه می‌کنیم و این فاصله را از محل شکست خط روند افقی بالایی اعمال می‌کنیم.

عملکرد الگوی مثلث افزایشی به عنوان یک کف

هر چند مثلث های افزایشی در اغلب موارد در روندهای صعودی ظاهر می‌شوند و به عنوان الگوهای ادامه دهنده عمل می‌کنند ولی گاهی اوقات به عنوان الگوهای تشکیل دهنده کف نیز عمل می‌کنند. در پایان برخی از روندهای نزولی می‌توان انتظار تشکیل مثلث افزایشی را داشت. در چنین شرایطی این الگو، افزایشی تفسیر می‌شود. شکست خط بالایی اخطار کامل شدن ارتفاع است و به عنوان علامت شروع روند افزایشی تفسیر می‌شود. هر دو مثلث افزایشی و کاهشی برخی مواقع به عنوان مثلث راست گوشه نیز نامیده می‌شوند.

الگوی مثلث کاهشی (The Descending Triangle)

در شکل 4، به خط روند نزولی در بالا و خط افقی پایینی توجه کنید. این الگو نشان می‌دهد که فروشنده ها شتاب بیشتری نسبت به خریداران دارند و این مسئله عموماً باعث کاهش قیمت می‌شود. اخطار فروش زمانی صادر می‌شود که قیمت، خط افقی پایینی را بشکند و این اتفاق معمولاً با افزایش حجم معاملات همراه می‌باشد. برخی اوقات یک حرکت برگشتی به وقوع می‌پیوندد که با خط افقی پایینی که حال به عنوان مقاومت ایفای نقش می‌کند مواجه می‌شود.

تکنیک محاسبه قیمت هدف نیز دقیقا مانند مثلث افزایشی می‌باشد. به این ترتیب که باید ارتفاع الگو در پهن ترین قسمت داخلی مثلث محاسبه شود و معادل آن در نقطه شکست به قیمت شکست اضافه شود.

عملکرد الگوی مثلث کاهشی به عنوان یک سقف

هر چند مثلث کاهشی یک الگوی ادامه دهنده است و اغلب با روندهای کاهشی همراه می‌باشد ولی چندان هم دور از انتظار نیست که در روندهای افزایشی دیده شود. تشخیص این نوع الگو وقتی که در بالای نمودار تشکیل می‌شود کار چندان مشکلی نیست. در این حالت شکسته شدن خط پایینی الگو اخطار بازگشت روند به حالت کاهشی را صادر می‌کند.

حجم معاملات در الگوهای مثلث افزایشی و کاهشی

حجم معاملات در هر دو الگوی مثلث کاهشی و افزایشی تقریبا مشابه است. به این ترتیب که در طی شکل گیری الگو، حجم کاهش یافته و در نقطه شکست الگو، افزایش می‌یابد. در مورد الگوی مثلث متقارن تحلیلگر تکنیکال می‌تواند در طی شکل گیری الگو و همزمان با نوسان قیمت، تغییرات زیرکانه‌ای را در الگوی حجم تشخیص دهد. این بدین معنی است که در الگوی مثلث افزایشی، حجم در جهش های قیمتی تا حدودی زیاد و در نقاط پایینی و قعر‌ها کم می‌شود. در نوع کاهشی در طی روند کاهشی، حجم سنگین معاملات و در زمان جهش‌های قیمت کاهش حجم را شاهد خواهیم بود.

فاکتور زمانی در الگوهای مثلث

آخرین فاکتور مورد بحث ما در بررسی الگوهای مثلث ابعاد زمانی آن است. الگوهای مثلث به عنوان یک نوع الگوی میان مدت شناخته می‌شوند به این مفهوم که اغلب بیشتر از یک ماه برای شکل گیری آنها لازم است ولی عموماً کمتر از 3 ماه طول می‌کشند. الگویی که در کمتر از یک ماه پدید بیاید احتمالاً نوع دیگری از الگو، مثلا پرچم 4 گوش خواهد بود که اغلب از نوع الگوهای کوتاه مدت است. همانطور که پیش از این اشاره شد گاهی مثلث ها به صورت الگوهای بلند مدت نیز ظاهر می‌شوند اما نحوه تفسیر و اصول آن‌ها یکسان است.

الگوی مثلث پهن شونده (The Broadening Formation)

الگوی دیگری وجود دارد که در حقیقت یک حالت غیر معمول و نسبتاً کمیاب از مثلث ها می‌باشد. این الگو به شکل یک مثلث واژگون یا عکس یک الگوی مثلث است. تمام الگوهای مثلثی که پیش از این مورد بررسی قرار گرفتند متشکل از دو خط به هم نزدیک شونده و یا همگرا بودند. الگوی پهن شونده همان طور که از اسم آن پیدا است کاملاً متضاد آنها می‌باشد. همان طور که در شکل 5 مشاهده می‌کنید خطوط روند به طور واضح از یکدیگر دور می‌شوند و شکلی شبیه یک مثلث در حال توسعه و انبساط را پدید می آورند این الگو را بلندگوی دستی نیز می‌نامند.

الگوی حجم نیز در این الگو متفاوت است. در سایر الگوهای مثلثی، حجم هنگامی که به راس مثلث نزدیک می‌شویم کاهش پیدا می‌کند اما در این الگو عکس این اتفاق رخ می‌دهد. حجم در حین گسترش بازه قیمت افزایش پیدا می‌کند. این وضعیت به ما خاطر نشان می‌کند که بازار غیر قابل کنترل و احساساتی می‌باشد. یکی از علت‌های مهم وقوع این الگو می‌تواند علاقه‌مندی بیش از حد تعداد زیادی از عموم به خرید باشد و در اغلب مواقع یک سقف قوی و بزرگ را در بازار پدید می‌آورد.

 آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (پرچم-مثلث)
شکل 5- الگوی مثلث پهن شونده سقف. این نوع از مثلث اغلب در سقف های قوی مشاهده می شود. در این شکل سه قله و دو کف را مشاهده می کنید. خروج سومین کف از خط روند، الگو را کامل می کند. این الگو شرایط سختی برای معامله پدید می آورد ولی خوشبختانه نسبتا کمیاب است.
حتما بخوانید:

حال که الگوهای قیمتی پرچم و مثلث را یاد گرفتید قسمت‌های قبلی آموزش الگوهای قیمتی و مقالات مرتبط را حتما بخوانید:

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس‌های آموزش بورس در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با بورس، اولین گام‌های ورود به بازار بورس را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام اینجا کلیک کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع آنلاین و حضوری از آموزش بورس در مشهد اقدام کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد »
5/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی