آموزش تخصصی بورس در مشهد | کلاس بورس در مشهد | آموزش تحلیل بنیادی در مشهد | آموزش تحلیل تکنیکال در مشهد | ثبت نام کد بورسی رایگان | پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (کنج)

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (کنج) – هفت الگوی کلاسیک در بازارهای سرمایه شناسایی شده که به دلیل استفاده زیاد کاربران از آن‌ها از اعتبار بالایی برخوردار هستند، این الگوها در بازار سرمایه به‌راحتی قابل‌تشخیص هستند، ولی لازمه آن شناخت درست و صحیح الگوها است. همچنین این الگوها در تایم فریم‌های (دوره‌های زمانی) مختلفی تشکیل می‌شوند. از بسیاری جهات، الگوهای قیمتی را می‌توان نوع پیچیده‌تری از خطوط روند به شمار آورد. مهم است که قبل از ادامه مبحث الگوهای قیمتی، ابتدا مفاهیمی مانند حمایت و مقاومت، خطوط روند و سایر مفاهیم ابتدایی تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید، برای یادگیری مباحث یاد شده می‌توانید مقالات قبلی آموزش تحلیل تکنیکال که توسط آکادمی تخصصی پارسیان بورس تهیه و گردآوری شده است را مطالعه کنید:

همچنین پس از این‌که مطالب بالا را مطالعه کرده و به درک درستی از تحلیل تکنیکال رسیدید، پیشنهاد می‌کنیم بهترین شیوه تحلیل تکنیکال، یعنی پرایس اکشن را یاد بگیرید؛ برای این منظور، پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره آموزش صفر تا صد پرایس اکشن پارسیان بورس است!

انواع الگوهای قیمتی

الگوهای قیمت به طور کلی به دو نوع ادامه دهنده و بازگشتی تقسیم می‌شوند:

  • الگوهای بازگشتی : پس از این الگوها تغییر روند رخ می دهد.
  • الگوهای ادامه دهنده : پس از این الگوها نمودار به روند خود ادامه می دهد.

حتما بخوانید:

قسمت های قبلی آموزش الگوهای قیمتی:

در این مطلب به بررسی مفصل الگوی کنج می‌پردازیم و در مقالات بعدی به بررسی کامل دیگر الگوهای قیمتی نیز می پردازیم.

الگوی کنج نزولی (Falling Wedge)

کنج‌ها که با نام الگوی وج نیز شناخته شده‌اند، نشانه‌ای از یک توقف موقت در روند فعلی هستند و این موضوع را می‌رساند که معامله‌گران در مورد اینکه قیمت به کدام سمت خواهد رفت تردید دارند.

الگوی کنج پایین‌رونده یک الگوی صعودی (bullish) محسوب می‌شود؛ بنابراین نام آن‌را با هدفش اشتباه نگیرید. شکل آن بصورتی است که در روند نزولی، از بالا بصورتی پهن آغاز می‌گردد و همینطور که به پایین می‌آید باریک‌تر می‌شود. این حرکات قیمت یک شکل مخروطی مانند ایجاد می‌کند که شیب آن به سمت پایین است.

این الگو غیر از اینکه می‌تواند یک الگوی صعودی باشد، می‌تواند در دسته الگوهای ادامه‌دهنده نیز جای گیرد. در این هنگام، شیب الگو برخلاف روند غالب به سمت پایین متمایل می‌شود ولی بعد از شکسته شدن خط مقاومت، روند صعودی ادامه می‌یابد. در نظر داشته باشید که الگوی کنج پایین‌رونده (Falling Wedge) چه در پایان یک روند نزولی تشکیل شود و چه در ادامه یک روند صعودی، یک الگوی صعودی محسوب می‌شود.

۱ – روند قبلی : برای اینکه یک الگوی معتبر کنج پایین‌رونده (Falling Wedge) از نوع تغییر روند داشته باشیم لازم است که یک روند قبلی وجود داشته باشد. در حالت ایده‌آل، کنج پایین‌رونده بعد از یک روند نزولی بزرگ شکل می‌گیرد و نقطه پایینی نهایی را مشخص می‌کند. الگو معمولا در باره زمانی ۳ تا ۶ ماهه تشکیل می‌شود و روند نزولی قبلی آن می‌بایست حداقل ۳ ماه به طول کشیده باشد.

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (کنج)

۲ – خط مقاومت بالایی : حداقل ۲ برخورد و ترجیحا ۳ برخورد به خط مقاومت بالایی لازم است و هر برخورد به مقاومت باید پایین‌تر از سطح مقاومت قبلی باشد.

۳ – خط حمایت پایین : برای معتبر بودن الگو، حداقل ۲ برخورد و ترجیحا ۳ برخورد نیز به خط حمایت نیاز است. هر برخورد می‌بایست پایین‌تر از قبلی باشد.

۴ – انقباض: همینطور که الگو در حال تکمیل شده است، خط مقاومت بالایی و خط حمایت پایینی به هم نزدیک می‌شوند. نقاط پایینی در نمودار همچنان پایین‌تر از کف‌های قبل شکل می‌گیرند اما این نفوذ به سمت پایین، رفته‌رفته کم‌عمق‌تر می‌شود. کف‌های کم‌عمق‌تر نشان‌دهنده کاهش فشار فروش هستند و خطوط حمایتی پایین‌تر با شیب نزولی کمتری نسبت به خط مقاومت بالایی شکل می‌گیرند.

۵ – شکست مقاومت: تایید صعودی شدن قیمت تا زمانی که خط مقاومت با قدرت شکسته نشده صادر نمی‌شود. احتیاط حکم می‌کند تا زمانی‌که قیمت سطح مقاومت قبل‌تر را نیز نشکسته است منتظر بمانید. بعد از اینکه مقاومت شکسته شد، گاهی اوقات در نمودار، یک پولبک نیز برای آزمودن خط حمایت جدید به وجود می‌آید.

۶ – حجم معاملات: فاکتور حجم معاملات برای معتبر بودن الگوی کنج نزولی یک عنصر ضروری است. بدون افزایش حجم معاملات، مقاومت شکسته شده که حالا به حمایت تبدیل شده است آسیب‌پذیری زیادی دارد.

بطور کلی دو الگوی کنج بالارونده ( rising wedges) و کنج پایین‌رونده (falling wedge) از الگوهایی هستند که شناسایی‌ معتبربودن‌شان مشکل است. زمانیکه سقف‌ها و کف‌های پایین‌تر شکل می‌گیرند (در کنج پایین‌رونده) به نظر می‌رسد سهم همچنان در روند نزولی است. کنج پایین‌رونده برای تشخیص کاهش در شتاب روند نزولی است و کمک می‌کند تحلیلگران تکنیکال اخطار تغییر روند را شناسایی کنند.

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (کنج)

باوجودیکه فشار فروش ممکن است کاهش یافته باشد، تا زمانی که مقاومت شکسته نشده است تقاضا بر عرضه غلبه نمی‌کند. همانطور که در اکثر الگوهای کلاسیک می‌بایست منتظر یک شکست باشید و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال را برای تایید سیگنال‌ها بکار ببرید.

الگوی کنج بالا رونده (Rising Wedge)

این الگو با دو خط دارای شیب صعودی است ولی یک الگوی نزولی محسوب می‌شود که با عرض پهن و گسترده‌تر در پایین شروع شده و همین‌طور که به بالا می‌رود فاصله بین دو خط آن کمتر می‌شود. در این مطلب روی الگوی “کنج بالا رونده” به عنوان الگوی بازگشت روند تمرکز داریم اما در نظر داشته باشید که این الگو در دسته الگوهای ادامه‌دار نیز قرار می‌گیرد.
به عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده، «الگوی کنج بالا رونده» همچنان دارای شیب صعودی خواهد بود اما این شیب برخلاف روند نزولی غالب شکل می‌گیرد. (الگوی کنج بالا رونده به عنوان الگوی تغییر روند نیز دارای شیب صعودی است)

صرف‌نظر از ادامه‌دهنده یا بازگشتی بودن این الگو، کنج بالا رونده یک الگوی نزولی ( bearish) محسوب می‌شود.

۱ – روند قبلی : جهت اینکه این الگو به عنوان الگوی تغییر روند تایید شود، می‌بایست یک روند قبل‌ از آن وجود داشته باشد. کنج بالا رونده معمولا در بازه‌ای ۳ تا ۶ ماهه شکل می‌گیرد و می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از بازگشت روندی بلندمدت یا میان‌مدت در نظر گرفته شود.

۲ – خط مقاومت بالا : حداقل ۲ نقطه (در حالت ایده‌آل ۳ نقطه) به هم وصل شده لازم است تا خط مقاومت بالایی رسم شود. هر نقطه می‌بایست از قله قبلی‌اش بالاتر باشد.

۳ – خط حمایت پایین : حداقل ۲ نقطه (در حالت ایده‌آل ۳ نقطه) به هم وصل شده لازم است تا خط حمایت پایین رسم شود. هر نقطه حمایتی باید بالاتر از کف قبلی شکل بگیرد.

آموزش تحلیل تکنیکال – الگوهای قیمتی (کنج)

۴ – انقباض: خط مقاومت بالا و خط حمایت پایینی الگو همینطور که الگو در حال پیشروی است به هم نزدیک می‌شوند. حرکت قیمت بعد از برخورد به حمایت رفته‌رفته کوتاه‌تر شده و باعث می‌شود در ادامه‌دار بودن رالی قیمت، شبهه به وجود آید. از طرف دیگر خط مقاومت بالا نمی‌تواند متناسب با شیب خط حمایت شکل بگیرد و این رویداد نشانگر افزایش عرضه‌هاست.

۵ – شکست حمایت: تایید این الگو و نزول قیمت فقط زمانی معتبر است که خط حمایت با قدرت شکسته شود. برای تایید الگو و اتخاذ تصمیم معاملاتی، معقولانه است تا زمان شکسته شدن حمایت بعدی نیز صبر کنیم. پس از اینکه حمایت شکسته شد، گاهی اوقات یک عکس‌العمل از سمت قیمت شکل می‌گیرد و مجدد قیمت به سمت خط حمایت که حالا تبدیل به مقاومت شده حرکت می‌کند و پس از لمس آن، مجدد به نزول ادامه می‌دهد.

۶ – حجم معاملات: در حالت ایده‌آل این الگو، در زمان رشد قیمت، حجم معاملات کم می‌شود و الگو تکامل می‌یابد. رشد حجم معاملات در ناحیه شکست حمایت، تاییدی بر الگوی کنج بالا رونده و نزول قیمت است.

تشخیص یک الگوی کنج بالا رونده معتبر نیز مانند الگوی کنج پایین‌رونده مشکل‌ است. در زمان تشکیل و تثبیت این الگو، کاهش شتاب قیمت در روند صعودی در سقف‌های بعدی ملموس است. البته ایجاد سقف‌ها و کف‌های بالاتر همچنان روند را صعودی نشان می‌دهد اما شکست حمایت نشان‌دهنده این است که فشار فروش سرانجام بر خرید غلبه کرده و به احتمال قوی باید منتظر قیمت‌های پایین‌تر باشیم.
پس از تکمیل الگوی کنج بالا رونده، هیچ روشی برای تشخیص هدف قیمت وجود ندارد و باید از سایر ابزارهای تکنیکال برای پیش‌بینی قیمت احتمالی استفاده کرد.

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس های آموزشی بورس به شما پیشنهاد می‌کنیم با شرکت در ورکشاپ‌های رایگان آشنایی با بورس، اولین گام های ورود به بورس را بردارید.
  • آکادمی پارسیان بورس مجری تخصصی برگزاری کلاس های آموزش ارز دیجیتال در مشهد از پایه تا پیشرفته به صورت حضوری و آنلاین می باشد.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت نام دوره‌های جامع آنلاین و حضوری آموزش بورس در مشهد  اقدام کنید.
  • آکادمی  پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد

 

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی