00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x

نوع برگزاری: آنلاین

مدت آموزش: 45 دقیقه

سطح دوره: پایه و مقدماتی

پشتیبانی: رایگان

دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال

اگر به‌تازگی با بازار ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اید و قصد ورود به این بازار را دارید، دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان پارسیان بورس دقیقاً همان چیزی است که به آن احتیاج دارید!

این دوره محتوای آموزشی مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای شروع فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی حتما به آن احتیاج خواهید داشت. این دوره یک پکیج آموزش رایگان ارز دیجیتال است و به‌گونه‌ای طراحی شده است که نقطه ورودی قوی برای تازه‌واردان باشد.

پس از موفقیت آکادمی پارسیان بورس در زمینه آموزش ارز دیجیتال و تربیت بیش از 3000 دانشجوی موفق در حوزه بورس، فارکس و رمزارزها، افراد زیادی درخواست برگزاری یک دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال را از پارسیان بورس داشتند.

در نتیجه‌ی این درخواست‌ها و علاقه‌مندی افراد زیادی از جامعه به یادگیری بازار رمزارزها، اساتید پارسیان بورس دست به‌کار شدند و یک دوره قوی در زمینه آموزش ارز دیجیتال طراحی کردند که اکنون پیش روی شماست!

نوع برگزاری: آنلاین

45 دقیقه ویدئوی آموزشی

آموزش پایه ارزهای دیجیتال

پشتیبانی رایگان

آکادمی پارسیان بورس

در دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان چه می‌آموزید؟

در دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان مهم‌ترین نکات لازم برای ورود به ارزهای دیجیتال را به شما آموزش می‌دهیم و قطعا شما پس از گذراندن آن، با قدرت بیشتری به راه خود ادامه خواهید داد. درحقیقت این دوره مسیر را برای شما تسهیل خواهد کرد تا با داشتن اطلاعات مهم و ضروری، برای آموزش‌های پیشرفته‌تر راحت باشید.

در دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان ، شما با تمامی مباحث اولیه که برای ورود به دنیای زیبای ارزهای دیجیتال نیاز است را آشنا می شوید و پس از این دوره به راحتی می‌توانید متوجه بشوید که آیا ورود به این بازار برای شما مفید است یا خیر؛ لیست سرفصل‌های این دوره آموزشی در ادامه صفحه آورده شده است.

اکنون کامل‌ترین پکیج آموزش رایگان ارز دیجیتال در مقابل شما قرار دارد، تصمیم برای شروع مسیر با شماست. پس از این‌که این دوره را به پایان رساندید، برای نهایی کردن آموزش خود و تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای، در دوره آموزش ارز دیجیتال پارسیان بورس که یک پکیج کامل است شرکت کنید.

اطلاعات دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال
✨شیوه برگزاری غیر حضوری
⏰مدت آموزش  45 دقیقه آموزش ویدیویی
📌پشتیبانی دوره همیشگی و رایگان
👨‍🏫استاد دوره مهندس علی اکبرزاده
آکادمی پارسیان بورس

بعد از اتمام دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان چه کنیم؟

همانطور که گفته شد یکی از عوامل موفقیت شما در بازار ارزهای دیجیتال اطلاعات کافی از فضای بازار می‌باشد، داشتن یک سبک معاملاتی، آشنایی با انواع تحلیل‌ها می‌تواند موفقیت شما در بازار ارز دیجیتال را تضمین کند.

در ابتدا بسیاری از افراد دید خوبی به بازارهای سرمایه‌گذاری و ارز دیجیتال ندارند به همین دلیل نمی‌خواهند برای آموزش هزینه‌ای پرداخت کنند، پیشنهاد ما به این افراد شرکت در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال رایگان می‌باشد زیرا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای شما می‌توانید در دوره‌های رایگان آموزشی آکادمی پارسیان بورس شرکت کنید و در نهایت آنچه را که آموزش دیده‌اید در بازار آزمایش کنید.

بعد از گذراندن دوره آموزشی رایگان،  وقت آن رسیده که در دوره‌های جامع آکادمی پارسیان بورس شرکت کنید تا دانش خود را در زمینه ارز دیجیتال افزایش دهید.

لازم است بدانید بازار ارز دیجیتال دائما در حال تغییر می‌باشد و شما نمی‌توانید با یک روند ثابت به سرمایه‌گذاری خود در بازار ادامه دهید و شما باید دانش خود را بعد از مدتی به‌روز رسانی کنید و سبک معاملاتی خود را تغییر دهید. با شرکت در دوره‌ جامع آکادمی پارسیان بورس شما می‌توانید سبک معاملاتی خود را به روز کنید و در نهایت تحت نظر اساتید مجرب به سرمایه‌گذاری موفق در بازار بپردازید.

آکادمی پارسیان بورس

مدرسیــن این دوره
چه کسانی هستنــد؟

مهندس علی اکبرزاده

مهندس علی اکبرزاده

عضو هیئت علمی آکادمی پارسیان بورس
مدرس و معامله‌گر بازار ارزهای دیجیتال
آکادمی پارسیان بورس

مباحث دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال

چرخه تکامل پول

تاریخچه ارزهای دیجیتال

ویژگی های ارزهای دیجیتال

تفاوت پول های فیات با ارزهای دیجیتال

معرفی آلت کوین ها و شت کوین ها

معرفی انواع کیف پول ها

معرفی انواع صرافی ها

روش های درآمدزائی از ارزهای دیجیتال

معرفی مفاهیم اولیه بازار ارزهای دیجیتال (هاوینگ، دامیننس و …)

معرفی انواع تحلیل های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال

معرفی سایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap)

معرفی سایت تریدینگ ویو (Trading View)

آموزش ارز دیجیتال رایگان از صفر تا 100⚡️

دوره آموزش رایگان
ارز دیـجـیتــــال

آکادمی پارسیان بورس

نظرات دانش آموختگان
دوره ارز دیجیتال

زهره چوب تراش
خانم چوب تراش
دانش آموخته دوره جامع آموزش ارز دیجیتال
00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x
پارسیان بورس
آقای برزنونی
آقای برزنونی
دانش آموخته دوره جامع آموزش ارز دیجیتال
00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x
پارسیان بورس
خانم حسن زاده
خانم حسن زاده
دانش آموخته دوره جامع آموزش ارز دیجیتال
00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x
پارسیان بورس
امید بان
آقای بان
دانش آموخته دوره جامع آموزش ارز دیجیتال
00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x
پارسیان بورس
آقای پرهیزی
آقای پرهیزی
دانش آموخته دوره جامع آموزش ارز دیجیتال
00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x
پارسیان بورس
00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x
آکادمی پارسیان بورس

سوالات متداول

این یک دوره پایه می‌باشد و مسائل پایه‌ای و ضروری ارز دیجیتال را که برای ورود به آنها نیاز دارید را از صفر آموزش خواهد داد. پس نیازی به نگرانی از این بابت نیست.

بله، بعد از شرکت در این دوره باید در دوره جامع ارز دیحیتال آکادمی پارسیان بورس شرکت کنید تا صفر تا صد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را آموزش ببینید.

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال ۲۰۰ هزار تومان است و پیشنهاد ما برای شروع سرمایه گذاری حداقل مبلغی است که شما برای آزمون و خطا از آن استفاده می‌کنید پس نیازی به سرمایه بالا برای شروع سرمایه گذاری نیست.

پس از تکمیل فرم زیر دوره رایگان آموزش ارز دیجیتال در پنل کاربری شما در بخش دوره های رایگان در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

تمامی دوره های آموزشی فوق در قالب استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای و همراه با ارائه گواهینامه معتبر و قابل ترجمه فنی و حرفه‌ای می باشد.

مدرک فنی و حرفه ای پارسیان بورس

ثبت‌نام در
دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان

با پر کردن فرم روبرو و ثبت‌نام، مینی دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال در پنل کاربری شما در قسمت دوره های رایگان اضافه می‌شود.

اطلاعات فرم را به درستی پر نمایید.
ثبت‌نام در دوره

دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

دوره‌های آموزش ارز دیجیتال رایگان به زبان انگلیسی و فارسی در اینترنت به وفور یافت می‌شود. اما هیچ کس زمان به اندازه کافی برای وقت گذاشتن بر روی تمامی دوره‌ها موجود در اینترنت را ندارد. همچنین همه افراد دانش کافی زبان انگلیسی برای یادگیری ندارد. پس باید ویژگی‌هایی برای یک دوره آموزشی در نظر داشته باشیم تا بهترین دوره آموزشی را بیابیم. از این رو در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که یک دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یکی از ویژگی‌های یک دوره رایگان خوب ارائه سطح‌بندی برای آموزش‌هاست. از آنجایی که بیشتر افرادی که قصد دارند فعالیت خود را در این بازار شروع کنند مبتدی هستند نیاز است آموزش‌های زیادی برای افراد مبتدی در نظر گرفته شود.

یک دوره آموزشی خوب در ارزهای دیجیتال فقط نقاط مثبت را بیان نمی‌کند؛ بلکه سختی‌های معامله در ارز دیجیتال را بیان کرده و شما را با واقعیت رو به رو می‌کند. از این رو شما راحت می‌توانید تصمیم بگیرید که سرمایه‌گذاری در این بازار در این بازار به صرفه است یا خیر. درواقع یک دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان به شما یک دید کلی از این بازار به شما می‌دهد و تصمیم‌گیری را برای شما ساده‌تر می‌کند.

چرا ارز دیجیتال مهم است؟

یکی از دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال رشد باورنکردنی بیت‌کوین در سال‌های اخیر بوده است. همان‌طور که می‌دانید ایده بیت‌کوین از دل رکود سال 2008 به وجود آمد و رشد زیاد این ارز دیجیتال و اتریوم باعث شد سرمایه‌گذاران به این حوزه جذب شوند. بعد از این دو، ایده‌های جدید و ارزهای دیجیتال تازه‌ای به بازار آمدند که این ایده‌ها شامل برنامه‌های غیرمتمرکز تا توکن‌های غیرقابل تعویض یا دنیای NFT‌‌ها می‌شود. اما برای کسانی که در این بازار سرمایه‌گذاری نکرده‌اند این سوال پیش می‌آید که چرا ارزهای دیجیتال مهم است؟

دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان می‌توانند کمک زیادی به پاسخ سوال بالا باشد؛ اما ما در ادامه به چند تا از مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را بیان خواهیم کرد.

  • با حذف واسطه‌های مثل بانک‌ها می‌توانند نوع دیگری از فعالیت‌های اقتصادی را شکل دهند که قبلاً وجود نداشته است.
  • ضد تورم بودن ارزهای دیجیتال آنها را بین سرمایه‌گذاران محبوب کرده است. پول‌های فیات یا کاغذی تحت نظارت دولت‌ها هستند و چاپ پول باعث می‌شود در طول زمان ارزش پول از دست رود. اما ارزهای دیجیتال با الگوریتم کامپیوتری برنامه‌ریزی شده‌اند و تعداد این ارزها ثابت است و تغییر نمی‌کند.
  • نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که ارزهای دیجیتال نیز در برابر حمله هکرها مصون نیستند و بارها دیده شده که برخی از صرافی‌ها یا ارزهای دیجیتال مورد حمله هکرها قرار گرفته و بخش زیادی از سرمایه خود را از دست دهند. همچنین برخی از ارزهای دیجیتال قصد کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران را دارند که باید با دانش کافی بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد.
  • وظیفه نگهداری رمز 12 کلمه‌ای کیف پول ارزهای دیجیتال بر عهده کاربر است و در صورت لو رفتن یا گم شدن این رمز شما سرمایه خود را از دست خواهید داد.

آیا ارزهای دیجیتال امنیت دارد؟

در دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان می‌توانید اطلاعات مهم و اولیه‌ در خصوص این بارز کسب کنید؛ اما در این بخش قصد داریم به سوال خیلی از افراد و سرمایه‌گذاران مشتاق مبتدی و تازه‌کار پاسخ دهیم که آیا ارزهای دیجیتال امنیت دارد یا خیر.

جواب سوال بالا برای افراد مبتدی و آموزش ندیده‌ای که جذب تبلیغات در شبکه‌های مجازی شده‌اند؛ می‌تواند خیر باشد. دزدی و کلاهبرداری در تمامی بازارهای مالی رخ می‌دهد که بازار ارزهای دیجیتال نیز از این موضوع مستثنی نیست. همیشه ارزهایی بدون پشتوانه وارد این بازار شده و هدفی جز از کلاهبرداری ندارند. تنها ابزار تشخیص این نوع ارزها تحقیق و دانش لازم برای تشخیص این نوع ارزهاست.

صرافی‌ها، ارزهای دیجیتال و کیف پول‌ها در خطر سرقت هکرها قرار دارند. همیشه اخباری مبتنی بر هک شدن برخی از ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود و میلیاردها دلار از سرمایه کاربران به سرقت می‌رود. به نوعی نمی‌توان از این خطر پیشگیری کرد و برخی از ارزهای دیجیتال ضعیف و یا صرافی‌ها خطر هک‌شدنشان وجود دارد.

اقتصاد دیجیتال چیست؟

تعریف واحدی در مورد اقتصاد دیجیتال وجود ندارد اما همانطور که از اسم این عبارت پیداست اقتصاد دیجیتال به اقتصادی گفته می‌شود که اساس آن تعامل و تراکنش‌های اینترنتی می‌باشد. بخشی از این تراکنش‌های اینترنتی مربوط به تجارت الکترونیک می‌باشد که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند مانند بازار ارزهای دیجیتال، در واقع اقتصاد دیجیتال یک روند تکاملی می‌باشد که در طول زمان با توسعه تکنولوژی رشد کرده است و اولین بار به صورت جدی فردی به نام تپسکات این موضوع را مطرح کرده است.

اقتصاد دیجیتال دارای یکسری ویژگی‌ها می‌باشد که آن را از اقتصاد سنتی متمایز می‌کند این ویژگی‌ها مربوط می‌شود به عدم ثبات این اقتصاد، سرعت بالا در انتشار فناوری، نوآوری، عدم تمرکز و … همانطور که در بازار ارزهای دیجیتال نیز مشاهده می‌کنید همه امور به صورت غیرمتمرکز انجام می‌پذیرد و ثبات خاصی در آن وجود ندارد، در واقع بازار ارز دیجیتال بخشی از اقتصاد دیجیتال محسوب می‌شود که روز به روز در حال توسعه می‌باشد و افراد زیادی وارد دنیای سرمایه‌های دیجیتالی می‌شوند.

ارز دیجیتال چیست؟

یکی از سوالات پایه ای که در دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان به آن پرداخته می شود، این است که ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک نوع پول دیجیتال می‌باشد که برپایه علم رمزنگاری ایجاد شده است و بدون واسطه خرید و فروش می‌شود. ارزهای دیجیتال از ویژگی غیرمتمرکز بودن برخوردار می‌باشند و این به معنای نبود نهاد نظارتی و پشتیبانی دولت‌ها برای این نوع دارایی می‌باشد. ارزهای دیجیتال معمولا دارای معاملات شفاف و تغییرناپذیری هستند که از بر بستر بلاک‌چین فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را بدون هیچ واسطه‌ای تنها از طریق اینترنت و شبکه بلاک‌چین به دیگران ارسال کنید.

ارزهای دیجیتال به دلیل ویژگی غیرمتمرکز بودن محبوبیت زیادی دارند زیرا شما با سرمایه‌گذاری در این حوزه دیگر نگران افتتاح حساب در بانک‌ها و وجود واسطه در معاملات نیستید. ارزهای دیجیتال مختلفی ‌وجود دارند که هرکدام در نوع خود منحصر به فرد هستند و خدمات ویژه‌ای را به کاربران خود ارائه می‌دهند، اولین ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ به اسم بیت کوین به بازار عرضه شد.

بیت کوین از طریق فرآیند ماینینگ یا همان استخراج در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و اکنون بعد از گذشت چندین سال بیت کوین هنوز به عنوان پادشاه رمزارزها شناخته می‌شود و در صدر جدول رمزارزهای جهان قرار دارد. ارزهای دیجیتال به منظور حل مشکلاتی از قبیل اعتماد به شخص ثالث و دوبار خرج کردن پول ایجاد شدند. رمزارزها برای اجرای تراکنشات خود از مدل‌های مختلفی بهره می‌گیرند برای مثال رمزارز بیت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند و سکه‌های آن توسط ماینرها استخراج و در شبکه قرار داده می‌شود.

چرخه تکامل پول

چرخه تکامل پول با سیستم مبادله کالا به کالا آغاز می‌شود. در گذشته‌های دور کالاها و خدمات، مستقیماً بدون یک واسط مورد توافق مبادله می‌شدند. این روش ابتدایی نیاز به وجود یک ارز کارآمدتر و پذیرفته شده را ایجاد کرد چون مبادله کالا به کالا بسیار سخت بود و بسیاری از مردم که می‌خواستند چیزی بخرند، نمی‌توانستند کسی را پیدا کنند که کالایشان را بخواهد. با تکامل جوامع بشری، پول کالایی ایجاد شد و کالاهای با ارزش مانند صدف، نمک و فلزات گرانبها به عنوان وسیله مبادله پذیرفته شدند. این شیوه تبادل را آسان‌تر کرد اما مشکلاتی مثل خراب شدن مواد و امکان تقلب با اضافه و کم شدن این ماده‌ها باعث شد که مجدداً به این فکر کنند که روش جدیدی جایگزین کنند.

بعد از این، پادشاهان به فکر ضرب سکه افتادند. آنها از فلزات گرانبها، سکه‌هایی با نشان خاص و ارزش خاص ایجاد کردند. هر پادشاهی هم که پادشاه دیگر را شکست می‌داد پول خودش را ضرب می‌کرد. ظهور پول کاغذی و تأسیس مؤسسات بانکی مفهوم ارز را متحول کرد. این مرحله امکان معاملات راحت‌تر را فراهم کرد و رشد اقتصادی و تجارت را در مقیاس وسیع‌تر تقویت نمود. با ظهور عصر دیجیتال، پول به اشکال الکترونیکی تبدیل شد و امکان تراکنش‌های سریع و ایمن را از طریق سیستم‌های بانکی فراهم کرد. کارت‌های پلاستیکی و روش‌های پرداخت آنلاین جزو جدایی‌ناپذیر چشم‌انداز مالی مدرن شدند.

اوج چرخه تکامل پول، ظهور کریپتوکارنسی (cryptocurrency) یا ارز دیجیتال است. با معرفی بیت کوین (BTC) در سال 2009، این شکل غیرمتمرکز ارز دیجیتال، سیستم‌های مالی سنتی، به چالش کشیده شدند. این نوع از پول، شفافیت و امنیت دارد و به راحتی قابل جا به جایی است. بسیاری از افراد در سال‌های ابتدایی راه اندازی شبکه بیت کوین تصور می‌کردند این ارز دیجیتال بی ارزش است و نمی‌توان از یک داده قفل شده اینترنتی به عنوان پول استفاده کرد. با این حال پانزده سال از آن تاریخ گذشته و حالا بیت کوین یک دارایی ذخیره ارزش جهانی است.

تاریخچه ارزهای دیجیتال

بیت کوین یا Bitcoin، اولین ارز دیجیتال با استفاده از تکنولوژی بلاکچین توسط شخص یا گروهی به نام “ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)” معرفی شد. وایت پیپر بیت‌کوین (Bitcoin Whitepaper) متنی است که تمامی ویژگی‌های بیت کوین در آن توضیح داده شده است و در همین سال منتشر شد. بیت‌کوین از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند که تضمین امنیت و شفافیت معاملات را فراهم می‌کند. مدتی بعد از فراگیری بیت کوین، چند ارز دیجیتال از روی بیت کوین ایجاد شدند تا با آن رقابت کنند. همچنین چندین فورک بیت کوین (Bitcoin Fork) نیز ایجاد شد که در واقع تغییر در زنجیره تراکنش‌ها با قوانین جدید بود.

ویتالیک بوترین، مؤسس اتریوم (ETH)، در سال 2015 این ارز دیجیتال را معرفی کرد که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. این قابلیت منحصر به فرد، باعث شد که اتریوم به یک بلاکچین برای پیاده سازی برنامه‌های غیرمتمرکز و ادغام با تکنولوژی‌های دیگر مثل بیگ دیتا و اینترنت اشیاء  (IoT)تبدیل شود.

تعداد زیادی ارز دیجیتال بعد از اتریوم راه اندازی شد که این ارزها اغلب اصول بیت‌کوین را ادامه داده و به تعداد زیادی از صنایع مختلف، از جمله وام دهی و حتی بازی‌های ویدئویی، گسترش یافتند. کمی بعد در سال 2020 مفهوم خدمات غیرمتمرکز یا همان دیفای پیاده‌سازی شد که امکاناتی مثل قرض‌دهی و قرض‌گیری بدون واسطه، استفاده از توکن‌های‌های پیشرفته، و ایجاد تبادلات مالی مستقیم بین دو شخص را ممکن کرد. پروژه‌هایی مثل Uniswap،MakerDAO  و Compound به عنوان نمونه‌هایی از پروژه‌های DeFi شناخته می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید به مقاله دیفای مراجعه نمایید.

در سال 2021 توکن‌های غیرقابل معامله یا NFTها راه اندازی شدند که نوعی از توکن‌های دیجیتال هستند که متمایز و غیرقابل تعویض هستند. این توکن‌ها از امکانات بلاکچین برای تأیید و مدیریت مالکیت دارایی‌های دیجیتال مانند تصاویر، ویدئوها یا موسیقی استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های ارزهای دیجیتال

1. غیرمتمرکز بودن

رمزارزها بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز کار می‌کنند که معمولاً مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. این بدان معناست که هیچ نهاد مرکزی یا دولتی وجود ندارد که ارز را کنترل کند. تمرکززدایی امنیت، شفافیت را افزایش می‌دهد و نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها را از بین می‌برد.

2. امنیت

ارزهای دیجیتال از تکنیک‌های رمزنگاری برای ایمنی تراکنش‌ها و کنترل واحدهای جدید تراکنش استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که در برابر تقلب و جعل مقاوم باشند. فناوری بلاک چین تاریخچه تراکنش را ثبت می‌کند و دستکاری سیستم را برای عوامل مخرب دشوار می‌کند.

3. ناشناس بودن

اگر چه تراکنش‌های روی یک بلاک چین شفاف هستند و می‌توان آنها را ردیابی کرد، هویت افراد اغلب با نام مستعار است. کاربران با آدرس‌های رمزنگاری به جای اطلاعات شخصی شناسایی می‌شوند. این مشخصه سطح خاصی از حریم خصوصی را فراهم می‌کند و درجه آن در بین ارزهای دیجیتال مختلف متفاوت است.

4. عرضه محدود

بسیاری از ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، دارای سقف عرضه هستند. به عنوان مثال، کل عرضه بیت کوین به 21 میلیون کوین محدود شده است. این کمبود می‌تواند بین سرمایه‌گذاران احساس ارزش ایجاد کند و برخلاف ارزهای سنتی، بیت کوین نمی تواند در مقادیر نامحدود توسط بانک‌های مرکزی چاپ شود.

5. دسترسی جهانی

ارزهای دیجیتال برای هر کسی که به اینترنت متصل است در دسترس است و افراد در یک شبکه جهانی تراکنش می‌زنند و ارز جا به جا می‌کنند. این ویژگی به ویژه برای کسانی که به سیستم‌های بانکداری سنتی دسترسی ندارند، سودمند است.

6. برگشت ناپذیری معاملات

هنگامی که یک تراکنش ارز دیجیتال تایید شد و به بلاک چین اضافه شد، غیر قابل برگشت است. این ویژگی از معامله‌گران در برابر خرج یک مقدار در دو جا و اعمال متقلبانه محافظت می‌کند.

7. قابلیت برنامه‌نویسی اپلیکیشن (قراردادهای هوشمند)

برخی از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم (Ethereum) از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. قراردادهای هوشمند قراردادهایی خوداجرایی هستند و شرایط توافق به طور مستقیم در کد نوشته شده است. قراردادها خودکار اجرا می‌شوند و نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برند.

8. نوسان قیمتی

بازارهای ارزهای دیجیتال به نوسانات قیمتی خود معروف است. ارزش کریپتوکارنسی‌ها می‌تواند در دوره‌های کوتاه با نوسانات قابل توجهی روبرو شود. اگر چه این بی ثباتی می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کند، اما خطرات و چالش‌هایی را نیز برای کاربران و سرمایه گذاران به همراه دارد.

9. متن باز

بسیاری از ارزهای دیجیتال به عنوان پروژه‌های منبع باز توسعه داده می‌شوند، به این معنی که کد زیربنایی آنها برای عموم قابل دسترسی است و می‌تواند توسط جامعه برنامه‌نویسان بازبینی، اصلاح و بهبود پیدا کند.

10. نوآوری و رشد اکوسیستم

فضای کریپتو پویا و به طور مداوم در حال تکامل است. پروژه‌ها، فناوری‌ها و برنامه‌های جدید به طور مداوم در حال توسعه هستند که منجر به نوآوری در زمینه‌هایی مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و … می‌شوند.

تفاوت پول‌های فیات با ارزهای دیجیتال

پول فیات به ارزهای کاغذی مثل دلار یا یورو گفته می‌شود. در ادامه مروری بر مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها خواهیم داشت:

1. غیرمتمرکز بودن

ارزهای سنتی، مانند دلار آمریکا یا یورو، توسط یک نهاد مرکزی، معمولاً یک دولت یا بانک مرکزی، صادر و تنظیم می‌شوند. این نهادها قدرت کنترل عرضه پول، اجرای سیاست‌های پولی و تنظیم تراکنش‌های مالی را دارند. ارزهای دیجیتال بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز کار می‌کنند که معمولاً مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. هیچ مرجع مرکزی حاکم بر ارزهای دیجیتال وجود ندارد و تراکنش‌ها توسط شبکه‌ای از شرکت‌کنندگان از طریق مکانیسم اجماع تأیید می‌شوند.

2. فیزیکی در مقابل دیجیتال

ارزهای فیات به دو صورت فیزیکی (نقد و سکه) و دیجیتال (موجودی حساب‌های بانکی و تراکنش‌های الکترونیکی) وجود دارند. پول فیات فیزیکی قابل لمس است و می‌تواند برای معاملات حضوری استفاده شود. ارزهای دیجیتال صرفاً دیجیتال هستند و مشابه فیزیکی ندارند. آنها به عنوان توکن‌های دیجیتال در یک بلاک چین وجود دارند و به صورت الکترونیکی بین کاربران منتقل می‌شوند.

3. صدور و عرضه

مقامات مرکزی، مانند بانک‌های مرکزی، اختیار صدور و تنظیم عرضه پول فیات را دارند. دولت‌ها می‌توانند پول بیشتری چاپ کنند یا سیاست‌های پولی را برای کنترل تورم و تثبیت اقتصاد اجرا کنند. بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین دارای سقف عرضه هستند. به عنوان مثال، کل عرضه بیت کوین به 21 میلیون کوین محدود شده است. انتشار و عرضه اکثر ارزهای دیجیتال به صورت الگوریتمی کنترل می‌شوند و ریسک تورم را کاهش می‌دهند.

4. با حمایت دولت در مقابل ارزش ذاتی

ارزهای فیات معمولاً توسط کالاهای فیزیکی مانند طلا یا نقره پشتیبانی نمی شوند. در عوض، ارزش آنها ناشی از اعتماد و اطمینانی است که مردم به دولتی که آنها را صادر می‌کند، دارند. ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی یا پشتوانه فیزیکی ندارند. ارزش آنها توسط تقاضای بازار، پویایی عرضه و مطلوبیت درک شده در اکوسیستم تعیین می‌شود.

5. ناشناس بودن

سیستم‌های بانکداری سنتی اغلب به اطلاعات شخصی و رویه‌های KYC (شناسایی مشتری یا احراز هویت مشتری) نیاز دارند که ناشناس بودن تراکنش‌ها را کاهش دهد. اگر چه تراکنش‌های یک بلاک چین شفاف و قابل ردیابی هستند، کاربران اغلب ناشناس هستند و به جای اطلاعات شخصی، با آدرس‌های رمزنگاری شده شناسایی می‌شوند.

6. سرعت تراکنش و دسترسی

سیستم‌های بانکداری سنتی ممکن است به واسطه‌ها نیاز داشته باشند که منجر به طولانی‌تر شدن زمان پردازش و افزایش هزینه، به‌ویژه برای تراکنش‌های بین‌المللی می‌شود. دسترسی به خدمات بانکی می‌تواند در برخی مناطق محدود شود. تراکنش‌های ارزهای دیجیتال می‌توانند 24 ساعته انجام شوند و اغلب سریع‌تر هستند.

7. قراردادهای هوشمند

ارزهای سنتی ذاتاً از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند.. برخی از ارزهای دیجیتال مانند ETH، ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را ممکن می‌سازند و امکان ایجاد توافق‌های قابل برنامه‌نویسی‌ و خودکار را بدون نیاز به واسطه فراهم می‌کنند.

معرفی آلت کوین‌ها، شت کوین‌ها و استیبل کوین

سه اصطلاح بسیار مرسوم برای تقسیم ارزهای دیجیتال وجود دارد که آلت کوین، شت کوین و استیبل کوین هستند. در ادامه مروی بر این تعاریف خواهیم داشت:

1. آلت کوین

آلت کوین ترکیبی از دو کلمه آلت به معنای “جایگزین” و کوین به معنای “سکه” است. این عبارت به هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین اشاره دارد. آلت‌کوین‌ها طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را در بر می‌گیرند که به‌عنوان جایگزین یا بهبودی برای بیت‌کوین معرفی شده‌اند، که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد، موارد استفاده و فناوری‌های اساسی خود را دارند.

برخی از آلت‌کوین‌های محبوب عبارتند از اتریوم (ETH)، لایت کوین (LTC)، ریپل (XRP) و کاردانو (ADA). این کوین‌ها اغلب از نظر مکانیسم‌های اجماع، زمان‌های تولید بلوک یا عملکردهای دیگر در مقایسه با بیت‌کوین تفاوت‌هایی دارند.

2. شت کوین

شت کوین یا مم کوین یک اصطلاح محاوره‌ای و اغلب تحقیرآمیز است که برای توصیف یک ارز با ارزش کم یا بدون فایده استفاده می‌شود. این اصطلاح متغیر است و می‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند عدم توسعه، حمایت ضعیف جامعه طرفداران، دستکاری قیمت، یا شکست پروژه در اجرای وعده‌هایش باشد. اصطلاح شت کوین مختص هیچ ارز دیجیتال خاصی نیست و بیشتر برچسبی است که به توکن‌‌هایی داده می‌شود که گوینده آن را بی‌کیفیت یا بدون اعتبار می‌داند.

3. استیبل کوین

استیبل کوین نوعی از ارز دیجیتال است که برای حفظ یک ارزش ثابت طراحی شده است و معمولاً با اتصال آن به ذخیره دارایی‌هایی مانند ارزهای فیات، کالاها یا سایر ارزهای دیجیتال شکل می‌گیرد. هدف اصلی آن کاهش نوسان قیمت، مناسب کردن استیبل کوین‌ها برای موارد استفاده مختلف، مانند پرداخت‌های دیجیتال و حواله‌ها است. تتر (USDT)، USD Coin (USDC) و Dai (DAI) نمونه‌هایی از استیبل کوین‌ها هستند. به عنوان مثال، تتر با ارزش دلار آمریکا یکسان است و قرار است ارزش آن نزدیک به 1 دلار باقی بماند.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یکی از اصلی‌ترین مواردی است که شما برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به آن نیاز دارید. والت یا کیف پول ارز دیجیتال محلی برای ذخیره و نگهداری دارایی دیجیتال می‌باشد که ماهیت فیزیکی ندارد و از سرمایه شما نگهداری می‌کند. کیف پول ارز دیجیتال به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که دو دسته اصلی آن کیف پول گرم و کیف پول سرد می‌باشد.

کیف پول گرم یا نرم‌افزاری برای نگهداری دارایی دیجیتال شما همیشه به اینترنت متصل می‌باشد اما کیف پول سرد یا سخت‌افزاری به اینترنت متصل نیست و به همین دلیل کیف پول سخت‌افزاری از امنیت بیشتری برخوردار می‌باشد. در تمامی این کیف پول‌ها دارایی دیجیتال شما بر اساس نوع تقسیم‌بندی می‌شود و شما قابلیت انتقال و نگهداری این رمزارزها را در کیف پول خود دارید. کلید‌های خصوصی و عمومی در کیف پول نیز ذخیره می‌شوند که امکان دریافت و ارسال ارز را برای کاربران فراهم می‌کنند.

معرفی انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال

  • کیف پول‌های سخت‌افزاری
    دستگاه‌های فیزیکی که کلیدهای خصوصی را به‌طور آفلاین ذخیره می‌کنند و لایه‌ای از امنیت را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال Ledger Nano S و Trezor دو نمونه از این کیف پول هستند.
  • کیف پول نرم افزاری
    برنامه‌های نصب شده بر روی کامپیوتر یا دستگاه‌های تلفن همراه هستند که آنها را می‌توان بیشتر به عنوان کیف پول دسکتاپ، آنلاین یا موبایل طبقه بندی کرد. به عنوان مثال می‌توان به Exodus، MyEtherWallet (آنلاین) و Trust Wallet (موبایل) اشاره کرد.
  • کیف پول کاغذی
    اسناد فیزیکی حاوی کلیدهای عمومی و خصوصی به صورت چاپی یا نوشتاری هستند. کیف پول‌های کاغذی با نام کیف پول سرد هم شناخته می‌شود.

کاربردهای ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال فقط محدود به سرمایه‌گذاری نمی‌شوند و به طور کلی زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار داده‌اند، در حال حاضر از ارزهای دیجیتال به منظور خرید و فروش از سایت‌های معتبر استفاده می‌شود و بسیاری از فروشگاه‌های معتبر امکان پرداخت با ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند، همچنین با داشتن ارزهای دیجیتال شما می‌توانید به صورت فرامرزی با دیگر افراد سراسر دنیا به معامله بپردازید زیرا این ارزها متعلق به کشور خاصی نمی‌باشند و به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید به راحتی تنها به دسترسی به اینترنت و کیف پول ارز دیجیتال به انتقال آن‌ها بپردازید و دیگر نیازی به تبدیل پول در صرافی‌ها نیست.

بسیاری از معامله‌گران در روش‌های سنتی برای انجام معاملات ملزم به پرداخت کارمزد بالایی هستند و این موضوع هزینه‌های جانبی معاملات را افزایش داده است،

با استفاده از ارزهای دیجیتال معاملات سنگین با کارمزد بسیار کم صورت می‌گیرد و معاملات خیلی به‌صرفه‌تر می‌باشد. همچنین انجام معاملات سنگین در روش‌های سنتی با یکسری محدودیت‌ها از جمله محدودیت مبلغ انتقالی مواجه بود و معامله‌گران قادر به انجام تعدادی معامله سنگین در طول یک روز نبودند و گاهی یک معامله با حجم زیاد چندین روز طول می‌کشید تا انجام شود اما تمامی این مشکلات را ارزهای دیجیتال حل کرده‌اند و در کسری از ثانیه افراد به کمک ارزهای دیجیتال می‌توانند معاملات سنگین را انجام دهند.

ارزهای دیجیتال به دلیل اینکه برپایه فناوری بلاک‌چین ساخته شده‌اند از امنیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد و امکان سرقت دارایی در این نوع سرمایه‌گذاری درصد بسیار پایینی دارد همچنین دارا بودن ارزهای دیجیتال در شرایط اقتصاد فعلی راه بسیار مناسبی برای حفظ سرمایه و ارزش آن محسوب می‌شود.

استخراج ارزهای دیجیتال

یکسری از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که براساس الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کنند نیاز به استخراج دارند. استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به وسیله کامپیوترهای قوی و مصرف برق بسیار بالا می‌باشد که ماینرها به حل یکسری معادلات پیچیده می‌پردازند و در نهایت با حل آن‌ها در ایجاد بلاک‌های بلاک‌چین و تایید تراکنش‌ها نقش دارند و به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازند.

استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نیازمند یکسری دستگاهای قوی استخراج و قدرت برق بسیار بالا می‌باشد که همه افراد قادر به انجام این کار نیستند و همچنین در حال حاضر بسیاری از متخصصین استخراج ارز دیجیتال را مصرف انرژی زیاد و آسیب به طبیعت محسوب می‌کنند به همین بیشتر ارزهای دیجیتال از الگوریتم اثبات سهام پیروی می‌کنند که نیازی به استخراج ارزهای دیجیتال ندارد.

بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین از دو کلمه Block و Chain تشکیل شده است که معنی لغوی آن زنجیره بلوک می‌باشد. زنجیره بلاک‌چین به معنی زنجیره‌ای از اطلاعات دیجیتال می‌باشد که هر بلاک در خود نگهداری می‌کند. بلاک‌چین یک دفتر کل توزیع شده و غیرمتمرکز می‌باشد که به صورت اشتراکی فعالیت می‌کند و تمامی اطلاعات و سوابق معاملاتی را در خود نگهداری می‌کند.

هر بلاک از زنجیره بلاک‌چین اطلاعاتی از قبیل ساعت خرید و فروش مقدار پول و سایر اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند، در این فناوری اطلاعات هویتی شما کاملا ناشناس می‌ماند و تمامی معاملات شما براساس امضای دیجیتال منحصر به فرد شما صورت می‌گیرد. بسیاری از افراد بلاک‌چین را به ظهور رمزارز بیت کوین می‌شناسند،

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال یکی از دلایل اصلی محبوبیت بلاک‌چین می‌باشند  و این فناوری فقط محدود به حوزه ارز دیجیتال نمی‌باشد و دارای کاربردهای دیگر نیز می‌باشد.

معرفی انواع صرافی ها

صرافی ارز دیجیتال  به دو دسته اصلی صرافی متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شود.

صرافی‌های متمرکز (CEX)

صرافی‌های متمرکز رایج ترین نوع پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال هستند. آنها توسط یک شرکت متمرکز هدایت می‌شوند که به عنوان یک واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می‌کند. کاربران در پلتفرم حساب ایجاد می‌کنند، وجوه را واریز می‌کنند و در دفترچه سفارش صرافی معامله می‌کنند.

نقدینگی بالا و حجم معاملات، رابط‌های کاربر پسند، کنترل و مدیریت متمرکز از ویژگی‌های این صرافی‌ها هستند. به عنوان مثال می‌توان به Binance، Coinbase و Kraken صرافی متمرکز گفت.

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

صرافی‌های غیرمتمرکز بدون یک مرجع مرکزی کار می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند تا با استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه‌های بلاک چین، مستقیماً با یکدیگر معامله کنند. این صرافی‌ها با حذف نیاز به یک نهاد مرکزی برای نگهداری وجوه، کنترل و امنیت کاربر را در اولویت قرار می‌دهند.

در این صرافی‌ها، کنترل کلیدهای خصوصی توسط کاربر، کاهش وابستگی به واسطه‌ها، افزایش حریم خصوصی و امنیت از ویژگی‌های رایج هستند.

به عنوان مثال می‌توان به Uniswap، SushiSwap و PancakeSwap صرافی غیرمتمرکز گفت.

روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال

روش‌های زیادی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال وجود دارد. در ادامه مروری بر این روش‌ها خواهیم داشت.

خرید و فروش یا ترید (Trading)

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها برای سرمایه گذاری در نوسانات قیمت، نوعی روش کسب درآمد است. استراتژی معاملات مختلفی برای این روش وجود دارد که شامل معاملات روزانه، معاملات نوسانی یا سرمایه گذاری بلند مدت می‌شوند که در واقع از نظر بازه زمانی خرید و فروش با هم متفاوت هستند. ریسک‌های این روش، نوسانات بازار و زیان‌های احتمالی در روزهای ریزش کلی بازار است. اگر به این روش از کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارید می‌توانید به مقاله آموزش ترید ارز دیجیتال مراجعه نمایید. در این مقاله به صورت کامل با این روش آشنا خواهید شد.

ماین کردن (Mining)

ماین یا استخراح، تأیید و افزودن تراکنش‌ها به یک بلاک چین و گرفتن پاداش به شکل توکن‌های جدید ارزهای دیجیتال است. شما برای انجام این کار باید سخت افزار تخصصی و دانش فنی داشته باشید. هزینه‌های راه اندازی اولیه و هزینه‌های برق مهمترین خطرات این روش هستند اما به صورت کلی سودآور است اما سود کمی به همراه دارد. در مقاله آموزش ماینینگ ارز دیجیتال به صورت کامل در رابطه با این روش توضیح دادیم.

استیک (Staking)

به شرکت در عملیات ثبت تراکنش در شبکه از طریق نگه داشتن و قفل کردن مقدار مشخصی از ارز دیجیتال برای کسب پاداش استیک گفته می‌شود. برای استیک کردن باید حداقل مبلغی به شکل ارز دیجیتال داشته باشید و یک کیف پول سازگار با ارز دیجیتال مورد نظر نصب کنید. خطرات این روش شامل آسیب پذیری‌های شبکه و ریزش قیمت بعد از قفل شدن توکن هستند.

وام و قرض

قرض دادن دارایی‌های دیجیتال برای کسب بهره یا قرض گرفتن دارایی‌ها برای تجارت یا اهداف دیگر، از جمله روش‌های کسب درآمد در ارزهای دیجیتال است. این کار از طریق پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای انجام می‌شود.

مشارکت در عرضه اولیه کوین (ICO)

سرمایه گذاری در توکن‌های تازه صادر شده در مرحله جمع آوری سرمایه پروژه یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد است. شما در این روش می‌توانید بعد از افزایش قیمت کوین موردنظر، آن را بفروشید و سود کنید. سرمایه گذاری با ریسک بالا و احتمال تقلب از جمله معایب این روش است.

فارمینگ (Pharming)

قفل کردن داریی در استخر تامین نقدینگی در پلتفرم‌های غیرمتمرکز برای کسب توکن‌ها یا پاداش‌های اضافی، فارمینگ گفته می‌شود. این کار از طریق پلتفرم‌های دیفای انجام می‌شود. در این روش شما باید یک استیبل کوین و یک آلت کوین را قفل کنید و ریسک این روش این است که کوین فقل شده شما بعد از انجام این حرکت ریزش داشته باشد.

معرفی مفاهیم اولیه بازار ارزهای دیجیتال

بهتر است پیش از هر کاری، مروری بر اصطلاحات این بازار هم داشته باشیم.

هودل یا هولد (HODL)

اصطلاحی که از یک کلمه غلط املایی “HOLD” درست شده، و به نگهداری ارز دیجیتال در بازه‌های طولانی مدت اشاره دارد.

دامیننس (Dominance)

درصدی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال که یک ارز دیجیتال خاص در اختیار دارد. مثلا دامیننس بیت کوین به تسلط بیت کوین به سهم آن از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال گفته می‌شود.

ارزش بازار (Market Cap)

ارزش کل عرضه در گردش یک ارز دیجیتال که با ضرب قیمت فعلی بازار در کل عرضه محاسبه می‌شود.

حجم (Volume)

مقدار کل یک ارز دیجیتال خاص که در یک بازه زمانی معین معامله شده است. حجم معاملات بالا اغلب نشان دهنده افزایش فعالیت بازار و نقدینگی است.

عرضه یا (Supply)

مقدار کل یک ارز دیجیتال خاص که در حال حاضر در بازار موجود است. این مفهوم به چند زیر بخش مثل عرضه در گردش، عرضه کل و حداکثر عرضه (در صورت محدودیت) تقسیم می‌شود.

فورک (Fork)

جدایی در بلاک چین که منجر به دو نسخه مجزا می‌شود. این فرآیند به دو شاخه هارد فورک (Hard Fork) و سافت فورک (Soft Fork) تقسیم می‌شود که اولی به دو تکه شدن کامل و دومی به دو تکه شدن نصفه نیمه بلاکچین (فقط چند قانون ساده در ثبت تراکنش) اشاره دارد.

آلت کوین (Alt Coin)

هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین آلت کوین است و مخفف “جایگزین برای بیت کوین” است.

عرضه اولیه توکن (ICO)

روشی برای جمع‌آوری سرمایه که در آن پروژه‌های جدید، توکن‌های خود را برای جذب سرمایه از مردم منتشر می‌کنند. این مدل شبیه عرضه اولیه در بورس است.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

امور خدمات مالی و محصولات ساخته شده بر روی بلاک چین و شبکه‌های غیرمتمرکز، با هدف تکرار خدمات مالی سنتی است. قرض دادن، وام گرفتن، بیمه و … از جمله این امور مالیل غیرمتمرکز هستند.

برای آشنایی بیشتر با این اصطلاحات می‌توانید به مقاله اصطلاحات ارزهای دیجیتال مراجعه نمایید.

معرفی انواع بازارهای ارز دیجیتال

بازار نقطه ای یا بازار اسپات (Spot)

بازار اسپات به خرید یا فروش فوری ارزهای دیجیتال در قیمت فعلی بازار اشاره دارد. معاملات در جا تسویه می‌شوند و همان مبادله واقعی دارایی‌ها به قیمت روز است. معاملات آنی، مالکیت مستقیم دارایی‌ها از جمله ویژگی‌های این نوع بازار است و بزرگترین نوع بازار ارز دیجیتال در دنیا محسوب می‌شود.

بازار آتی یا بازار فیوچرز (Futures)

در بازار آتی، شرکت‌کنندگان توافق می‌کنند که دارایی‌های دیجیتال را در تاریخ و قیمت آینده از پیش تعیین‌شده بخرند یا بفروشند. قراردادهای آتی به معامله گران این امکان را می‌دهد تا در مورد تغییرات قیمت بدون داشتن دارایی‌های اساسی حدس قیمتی زنند. پوشش در برابر نوسانات قیمت، معاملات اهرمی، پتانسیل برای هر دو موقعیت خرید و فروش (شورت و لانگ) از جمله ویژگی‌های این بازار هستند و بسیار پرریسک‌تر از بازار اسپات است.

معرفی انواع تحلیل‌های کاربردی در بازار ارزهای دیجیتال

تحلیل‌های کاربردی در بازار ارز دیجیتال به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول تحلیل‌هایی هستند که پتانسیل رشد قیمت بلندمدت پروژه را پیش‌بینی می‌کنند و دسته دوم، تحلیل‌هایی هستند که رشد کوتاه مدت پروژه را پیش‌بینی می‌کنند.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال به مطالعه داده‌های قیمت تاریخی و الگوهای نمودار برای پیش بینی حرکت قیمت در آینده گفته می‌شود. از شاخص‌ها و ابزارهایی برای تجزیه و تحلیل روندهای بازار، سطوح حمایت/مقاومت و نقاط ورود/خروج استفاده می‌شود که مهمترین آنها نمودارهای کندل استیک، میانگین متحرک، RSI (شاخص قدرت نسبی)، MACD (واگرایی میانگین متحرک همگرایی) هستند.

معامله‌گران طبق این نوع تحلیل استراتژی معاملاتی خود را می‌چینند و خرید انجام می‌دهند و صبر می‌کنند تا قیمت نوسان کند و بعد ارز دیجیتال موردنظر خود را می‌فروشند تا از این راه سود کسب کنند.

ما در مقاله تحلیل تکنیکال به صورت کامل شما را با این موضوع آشنا کردیم و همچنین آموزشی کامل در رابطه با این تحلیل در نظر گرفتیم.

تحلیل فاندامنتال

تحلیل بنیادی ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال را با بررسی عواملی مانند فناوری، تیم توسعه، مشارکت‌ها، تقاضای بازار و قانون‌گذاری‌ها ارزیابی می‌کند. هدف آن ارزیابی دوام طولانی مدت یک پروژه است و به قیمت پروژه در بازه‌های کوتاه مدت کاری ندارد. عوامل کلیدی تعیین ارزش بنیادی ارز دیجیتال، وایت پیپر پروژه، پیشینه تیم، کاربرد پروژه و توانایی جذب کاربر آن است که در تحلیل فاندامنتال به آن پرداخته می‌شود. در مقاله تحلیل بنیادی می‌توانید با تمامی این موارد آشنا شوید.

معرفی سایت کوین مارکت کپ (CoinmarketCap)

کوین مارکت کپ یک وب سایت پرکاربرد است که اطلاعات لحظه‌ای در مورد قیمت ارزهای دیجیتال، ارزش بازار، حجم معاملات و سایر معیارهای کلیدی ارائه می‌دهد. این وبسایت، داده‌ها را برای هزاران دارایی دیجیتال جمع آوری کرده است و یک نمای کلی از بازار ارزهای دیجیتال به شما می‌دهد. این وبسایت توسط بزرگترین صرافی جهان یعنی بایننس خریداری شده و مدیریت می‌شود و اطلاعات تمامی بازار ارزهای دیجیتال را از سال 2012 در خود دارد. رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال، نمودارهای قیمت، داده‌های بازار، داده‌های تاریخی، امکان فیلتر کردن داده‌ها و ارزها و اطلاعات مربوط به توکن‌های فهرست‌شده جدید از جمله ویژگی‌های این وبسایت ارزشمند هستند.

برای آموزش کامل و آشنایی با این وب سایت می‌توانید به مقاله آموزش سایت کوین مارکت کپ مراجعه نمایید.

معرفی سایت تریدینگ ویو  (Trading View)

سایت TradingView یک پلتفرم مالی است که ابزارهای نموداری پیشرفته را برای بازارهای مختلف از جمله ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد. معامله گران می‌توانند حرکات قیمت را تجزیه و تحلیل کنند، شاخص‌های فنی را روی نمودار بگذارند و تحلیل‌های خود را با بقیه تریدرها به اشتراک بگذارند. تقریبا هیچ وبساتی وجود ندارد که از نظر تعداد و دقت نمودارهای قیمتی با این وبسایت رقابت کند و این وبسایت جزو کاربردی‌ترین ابزارها برای افراد علاقمند به سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال است. نمودارهای تعاملی، ارائه طیف گسترده‌ای از شاخص‌های فنی، ابزارهای ترسیم، سوشال تریدینگ و محتوای تحلیل تکنیکال ایجاد شده توسط کاربران از جمله ویژگی‌های این وبسایت است.

برای آموزش این سایت می‌توانید به مقاله آموزش TradingView مراجعه نمایید.

آموزش ترید رایگان

بازار ارزهای دیجیتال بسیار برای افرادی که ناوارد و تازه‌کار هستند خطرناک است و حتما باید ترید را بعد از دیدن آموزش و دوره‌های مناسب شروع کنید. برای شروع ترید در بازار ارزهای دیجیتال، با آموزش مفاهیم اساسی مانند بلاک چین، کیف پول و سفارشات بازار شروع کنید. وقتی که آموزش‌های شما تکمیل شد، یک صرافی معتبر انتخاب کنید، یک حساب کاربری ایجاد کنید و حساب کاربری خود را احراز هویت کنید (حتما در نظر داشته باشید با پاسپورت ایرانی نمیتوانید در صرافی‌های خارجی احراز هویت کنید). بعد پول را به حساب صرافی خود واریز کنید و آن را به یک استیبل کوین مثل تتر تبدیل کنید.

بعد تجزیه و تحلیل بازار را با استفاده از ابزارهایی مانند شاخص‌های فنی و نمودارها با در نظر گرفتن عوامل فنی و اساسی انجام دهید. معاملات را با قرار دادن سفارشات بازار برای معاملات فوری یا محدود کردن سفارشات برای تعیین قیمت خرید یا فروش خاص انجام دهید. مدیریت ریسک با اجرای دستورات توقف ضرر و سود قابل اجرا است و حتما باید استراتژی‌هایی برای مدیریت ریسک مثل تنوع سازی داشته باشید. به طور مداوم بازار را زیر نظر داشته باشید، از اخبار کریپتویی دور نمانید و استراتژی‌های خود را در صورت نیاز تنظیم کنید.

با مرور معاملات گذشته، شناسایی استراتژی‌های موفق و درک ترندها، از تجربیات معاملاتی خود درس بگیرید و آن را بهتر و بهتر کنید. تمرین با پلتفرم‌های معاملاتی شبیه سازی شده را برای کسب تجربه بدون ریسک مالی واقعی یاد بگیرید بعد با سرمایه واقعی وارد بازار بشوید. در صورت دستیابی به اهداف معاملاتی، سود را به یک کیف پول امن برگردانید و سبد خود را برای مدیریت موثر ریسک متنوع کنید. همیشه در جریان تحولات بازار، تغییرات قوانین صرافی‌ها و دولت‌ها و روندهای کریپتو باشید تا تصمیمات تصمیماتی آگاهانه بگیرید و در این بازار پرنوسان سودآوری کنید.

سخن آخر

دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان برای افرادی که هنوز اطلاعات زیادی در مورد این بازار ندارند و می خواهند اولین قدم های خود را در دنیای کریپتوکارنسی محکم بردارند، شدیدا توصیه می شود! بنابراین اگر قصد دارید سفر کسب درآمد دلاری خود را آغاز کنید، نقطه شروه دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال است!

در دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان مهم‌ترین مفاهیم و اطلاعات در زمینه ارزهای دیجیتال را به شما آموزش می دهیم و انواع تحلیل، ابزارهای ضروری، و حتی روش‌های درآمدزایی از این بازار جذاب را هم به شما معرفی می کنیم، این پکیج آموزشی، دقیقا همین دوره است.

طراحی و توسعه توسط کاسبی